Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PCI-kort till Quicksilver

boevil

Recommended Posts

Jag försöker att få min gamla quicksilver att snacka med min airport- och vill spara lite pengar & ha lite kul.. :)

Jag har fattat att ett nätverkskort med Broadcom- chip ska fungera direkt utan problem och drivrutin, men har inte hittat något lämpligt kort..

Så jag hittade ett kort hos ClasOlsson för 300:- som har Ralink- chipet, drivrutiner för mac har jag hittat här

I manualen för G4:an står det att jag ska ha ett 33 MHz- kort, med en varningstext att "Använd inte kort som bara fungerar vid 66 MHz... Det kan skada datorn"

Problemet är att jag inte kan hitta någon information om bushastigheten på mitt kort, det står bara "PCI" , på kartongen och samma sak hos tillverkaren :(

Jag har sökt på nätet, ingenstans står hastigheten... är det nå'n som vet ?

Kortet heter GN-WP01GS och kommer från GigaByte

ps. Om det här med bushastigheten är så viktigt och kan skada datorn, hur kan det komma sig att vare sig tillverkaren eller någon försäljare verkar bry sig ?

pps.

Jag har inte öppnat kartongen .. kan det stå något direkt på kortet? - vad i såfall ?

Förresten... jag vill nog inte öppna kartongen, för då får jag väl inte pengarna tillbaka hos classe ?

Du kan testa det utan någon fara för datorn, det är ett 33 MHz-kort. Detta eftersom det drivs med 5 V, 66 MHz-kort drivs endast av 3,3V. Läs mer om PCI här. Du kan ladda ned en manual på ditt PCI-kort härifrån. På sidan 25 anges att den drivs av 5 V.

Du kan testa det utan någon fara för datorn, det är ett 33 MHz-kort. Detta eftersom det drivs med 5 V, 66 MHz-kort drivs endast av 3,3V. Läs mer om PCI här. Du kan ladda ned en manual på ditt PCI-kort härifrån. På sidan 25 anges att den drivs av 5 V.

Är du säker ... ?

Jag hittade det här dokumentet

Där står det inledningsvis :

When PCI cards and slots use 5-

volt signaling, they operate at a maximum speed of 33MHz; only 3.3-volt PCI slots can support

higher bandwidths.

och det låter ju som det du säger..., men sist i dokumentet står det:

PCI-X slot compatible

The latest servers are designed with PCI --X slots designed for lower power consumption. Dax

Eicon S94-66MHz cards are compatible with these PCI-X slots.

5V / 3V slots, 66 MHz

Dax Eicon S94 66MHz supports both 5V legacy slots and 3.3V slots.

och då låter det ju som det är ett undantag.

Nej.. jag törs inte chansa... ju mer jag söker på nätet, hittar jag 66MHz/5V...

Det verkar vara många som inte följer standarden..

som här

(ps. länken från google- sökningen fungerar inte- därav screendump)

post-1012-1204221203.jpg

post-1012-1204221338.jpg

Ursäkta om jag är tjatig ... :blushing:

Jag får väl öppna förpackningen och se om det står något på kortet.....

men jag får en känsla av att 64 - bitarskorten kan vara 66MHz/5V

som den här:

For our tests, we use two identical machines. The machines have 1.4 Ghz Pentium III processors on Tyan Thunder HEsl-T motherboards. These motherboards have three independent PCI busses: 32bit/33Mhz/5V, 64bit/66Mhz/5V, and 64bit/66Mhz/3.3V. The boards use 512MB of 133Mhz registered SDRAM and are based on the ServerWorks HESL chipset. We placed the crypto card being tested either on the 64bit/66mhz/3.3V bus or the 32bit/33Mhz/5V bus, as appropriate for the card. The crypto cards we used are:

GIGABYTE- kortet är 32 bitar, så jag öppnar väl paketet.

Skit..

vet inte vad det betyder men... på kortet står det bla .. (i två rader)

66

PT

vad betyder det ?? 66 MHz?

Ja, det verkar ju snurrigt. Man kanske skulle ta Wikipedia med en nypa salt. Men jag får intrycket av att de 66 MHz/5 V som anges för moderkorten ovan kan vara PCI-X som avses. En gissning bara.

Jag har mailat en fråga till GIGABYTE angående kortet, får se om jag får nå't svar ?

Sista utvägen innan jag returnerar kortet till Classe- kan nå'n utläsa något av det som står på kretskortet.

(Säg inget till Classe att jag brutit förpackningen och tom innepåsen.. :whistling: )

post-1012-1204236662.jpg

Fick just ett svar från GIGABYTE :)

Kortet är 33 MHz.. "as all PCI- cards"

Snyggt jobbat av GIGABYTE, jag skickade frågan i natt och fick svar nu :)

ps.

Återkommer och berättar om det fungerar i datorn och om den brinner upp eller ej :(

ska bara samla mod först.. :travolta:

:storkram:

Har nu en trådlös Quicksilver G4. :)

329 kr hos ClasOlson för kortet och gratis drivrutiner härifrån (den sista i listan)

Verkar fn endast fungera med Tiger, men vafan.. 300 spänn istället för 1200 hos Macoteket för ett liknande kort. :galetglad:

:storkram:

Har nu en trådlös Quicksilver G4. :)

329 kr hos ClasOlson för kortet och gratis drivrutiner härifrån (den sista i listan)

Verkar fn endast fungera med Tiger, men vafan.. 300 spänn istället för 1200 hos Macoteket för ett liknande kort. :galetglad:

Grattis! Nu funderar jag på att skaffa en till min PM G4 Digital Audio. Tack ska du ha, försökskaninen... ;)

Grattis! Nu funderar jag på att skaffa en till min PM G4 Digital Audio. Tack ska du ha, försökskaninen... ;)

Tack :)

Ska väl lägga till att till drivrutinen hänger det med ett program för att ställa in nätverket. Mycket "PC" över det och ingen manual följer med . Vet inte om drivrutinen fungerar med airportverktyget?

Men som sagt det fungerar bra.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...