Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Dra ur kontakten på Mac,

henke_96

Recommended Posts

Hej, har fått min mac mini men den funkar inte än tack vare att jag inte har ett tangentbord till den så då går det inte att använda datorn än. Men när jag väll har det och allting funkar så måste jag veta en sak.

Jag brukar ofta dra ur min kontakt till min pc, och det funkar bra men är det samma på mac mini? Sparas alla inställningar på min mac mini om man gör det?

tacksam för svar :innocent:

Hej, har fått min mac mini men den funkar inte än tack vare att jag inte har ett tangentbord till den så då går det inte att använda datorn än. Men när jag väll har det och allting funkar så måste jag veta en sak.

Jag brukar ofta dra ur min kontakt till min pc, och det funkar bra men är det samma på mac mini? Sparas alla inställningar på min mac mini om man gör det?

tacksam för svar :innocent:

Jag har varit med om att strömmen har försvunnit och också av misstag dra ur sladden

innan jag stängt av datrorn, men jag har inte märkt att något negativt har inträffat.

Har man inte autosparfunktion så försvinner nog det man eventuellt skrivit etc.

Alltså, det GÅR ju, men det är inte rekomenderat att göra det medans datorn är på... ^_^

Du ska absolut inte dra ur sladden till datorn när den är igång. Stäng av den först.

Det kan skapa allvarliga fel i på ditt operativsystems struktur.

Sedan förstår jag inte varför du vill stänga av den, min Mac Mini är på dygnet runt, sätter den i vila på kvällen eller de ggr jag inte använder den. Däremot stänger jag av skärmen på natten.

I windows när man tar ut ett usb-minne t.ex. så "måste" man klicka på "Utför säker borttagning...", är det så på mac också?

Jag tror inte han menar när datorn är igång. Jag tror han tänker i strömsparande syfte och det går utmärkt

gabrl. Du högerklickar och trycker "Mata ut"

I windows när man tar ut ett usb-minne t.ex. så "måste" man klicka på "Utför säker borttagning...", är det så på mac också?

Det är väll rekomenderat att mata ut den i finder innan du drar ut det.

Du drar USB-stickan till Papperskorgen så är det klart.

Oftast har ju USB-stickan en indikator, när den är inkopplad blinkar den, och efter utmatning lyser den med fast sken.

det går utmärkt att bryta strömmen när datorn inte är på. dessutom är den mera skyddad mot åsknedslag och annat otäckt från elnätet. och bättre för miljön. om alla apparater som inte används är avstängda på riktigt så skulle vi spara en massa energi och koldioxid.

observera att viloläget kräver ström öven om det är lite. till skillnad från viloläget på en pc som skriver ner minnet till hårddisken (vad jag hört har alldrig haft pc)

för vissa saker som klocka och dylikt sitter ett batteri. så om man ofta har strömmen av så kan man behöva byta batteri efter några år.

att funktionen med att dra usb ikonen till papperskorgen finns kvar är förmodligen bara för att skrämma skiten ur svitshers som bytt från pc. även om den är ganska kul gimmick.

för mig skulle det vara lika logiskt att hela usb minnet tömdes och formaterades om när jag släppte den i papperskorgen.

man ska alltid mata ut en enhet som har datalagring.

1 klicka på ejektsymbolen bredvid enhetens ikon i finderfönsterts sido visning.

2 höger klicka på enheten och välj mata ut.

3 du kan även klicka på ejektsymbolen i något program som enheten använder. iPhoto för kameran och itunes för ipoden mm.

4. markera enheten på skrivbordet eller i finder och välj mata ut i menyn i menylisten.

5. dra ikonen till papperskorgen.

många val för samma sak :)

men använder du inget så kan det bli skadade filer eller i värsta fall att katalogiserings sytemet pajar.

skrivare och tangentbord och andra enheter som inte har lagrinsfunktion rycker man sladden från utan att "mata ut".

Hej, har fått min mac mini men den funkar inte än tack vare att jag inte har ett tangentbord till den så då går det inte att använda datorn än.

Hur kan du hålla dig? har du inget tangentbord liggandes eller det du skriver på nu?

Det där med kontakten, ett tipsvore ju att köpa ett enkelt grenuttag med en switch som du bryter strömmen med. Slipper du dra ur kontakten varje gång...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...