Jump to content
Just nu i M3-nätverket

powerbook G4 15"- värt att köpa

annalin

Recommended Posts

hej!

Funderar på att köpa denna dator för 4500 kr, verkar det vettigt? Vill gärna ha åsikter både om priset och själva datorn. Har aldrig haft en bärbar, bara imac och macmini, nöjd med båda.

Den är visst i nyskick, de flesta tillbehör fortfarande inplastade i originalkartong. Jag ska använda den för studiofotografering, bildöverföring, lite Photoshop och lätt surfande.

Vad är maxminne man kan stoppa in i denna?

Tack på förhand,

AL

Powerbook G4

Monitor 15,2 Lcd

Operativssystem Mac OS X 10.3.9

Hårdvara enligt följande:

Processortyp: 1,33GHz Powerpc G4-processor,512 K L2-cache

Ram-minne: 256 Mb DDR SDRAM

Hårddisk: 60 GB

Grafikkort:ATI Mobility Radeon 9700 64 Mb DDR SDRAM

Batteritid: 4.5 timme

CD Rom: Ja DVD Rom: Ja DVD Brännare:Ja Combo:Ja

LJUDkort: Ja

Nätverkskort:10/100/1000 Ethernet samt trådlöst 802.11g Bluetooth FireWire 800 och 400

Modem: 56 K V.92-modem

Högtalare inbyggd i datorn

Japp, sitter på en PB G4 just nu, den är fet, se till att stoppa i fullt ram i den bara, 2 GB. Jag jobbar mycket med film och foton med den.

Haade!

Nej, du får högst 15-20 procent av vad en ny Macbook ger, medan den kostar nästan 50 procent. Internminnet är riktigt dåligt, disken väldigt liten, gammalt operativsystem. Det enda bra jämfört med en Macbook är att den har firewire 800. Men det klart, har du bara 4500 kronor, är valet enkelt. Men då måste du tänka på att maxat internminne, större hårddisk, och Mac OS X Leopard, tillsammans kostar cirka 3000 kronor. Och då är du nästan framme vid en helt ny bärbar. Det skulle väl kännas bättre?

Tack för svar! Jag behöver inte så mkt hårdiskutrymme på den här, har externa och min imac, bara jag kan stoppa in 2Gb minne så. Har inte mer pengar att lägga just nu så det får nog bli den här ändå även om en ny vore fint.

Tack,

AL

• 2 weeks later...

Den har ju bara 1,33 ghz, det är väll inge bra om du ska jobba med photoshop och studiofotografering, men om du har 2 gb ram går det väll hyffsat. Du har ju inga krav på den direkt. Du har ju din imac och mini vid dom jobbigare arbeterna.

Kanske en dum fråga, men kan man köra Leopard på en Powerbook G4 1.33GHz med 2GB minne?

A_bite_of_the_apple
Kanske en dum fråga, men kan man köra Leopard på en Powerbook G4 1.33GHz med 2GB minne?

Jajamänsan visst kan man det :D

Flyter nog dessutom på riktigt bra

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...