Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Imorgon har jag bytt till Mac!

Juventino

Recommended Posts

ursäkta om jag lånar tråden men "appzapper" som avinstallerar apps..

jag trodde man bara behövde dra app/programet till paperskorgen så "avinstalleras" den.. eller måste ja ha nått program för att bli av med alla filer?

sen så undrar jag en annan sak, när man öppnar en bild så kan man inte klicka på pil up och ner (för nästa bild) utan man måste dra in flera bilder för att kunna göra de... varför? kan man på nått sätt bara klicka på upp och ner så kommer nästa bild osv?!

Starta appzapper, sen drar du in ikonen till det programmet du vill avinstallera och sen trycker du "zap" eller vad det står i appzapper.

Sen i förhandsvisningen som jag antar du pratar om. Så markera alla bilder du vill se, högerklicka och öppna med förhandsvisaren så kan du använda pil upp/ner.

tänkte mer på att ifall jag öppnar en bild och det är fler bilder i den mappen så vill jag kunna använda upp och ner pilarna utan att markera just alla dem bilderna..

tänkte mer på att ifall jag öppnar en bild och det är fler bilder i den mappen så vill jag kunna använda upp och ner pilarna utan att markera just alla dem bilderna..

Det är då du använder JustLooking.

A_bite_of_the_apple

varför använda Just Looking när Quick Look finns inbyggt i Leopard?

gorancarlsen
Bra att ha program!

*Firefox som komplement i de få fall när safari inte vill

*Flip4mac för att kunna titta på wmw filmer mm i quicktime player

*Flash player

*Real Player

*VLC för att titta på mystiska videoformat

*Perian för att kunna använda quicktime till inte lika många videoformat men kunna se dom i front row och framförallt quicklook

*Något eller alla av dessa uppackningsprogram: stuffit expander, unarchiver, unrarx

Jag avråder starkt att installera Real Player. Det är så nära ett virus man kan komma. Jag har inte besudlat någon av mina Maccar med RP. Jag har mycket dåliga erfarenheter av RP från PC och jag tror inte att det är bättre till Mac.

Vid installation av RP kommer en massa andra mer eller mindre otrevliga program med, "På Köpet".

Finns det andra alternativ så välj det i stället eller avstå. Jag skulle aldrig installera det på någon av mina datorer.

I övrigt bara bra tips.

Nu har jag fått min Macbook (igår) har lekt med den i flera timmar och fört över alla mina filer från min iPod till Macen... Ah, så skönt!

Måste säga att den är mycket bättre än vad jag någonsin hade kunnat hoppas på, varit PC användare hela mitt liv och det sätter ju sina spår.

Men allting var otroligt enkelt och logiskt, har testat spaces och exposé, kan inte förstå hur jag klarat mig utan dem i alla dessa år...

Uppstarten går ju på ca 30 sekunder, har en stationär dator som startar XP på 1 minuter och 15 sekunder och det tyckte jag var snabbt, jag blev helt förvånad när Macbooken var klar, samma sak med avstängning tar ca 10 sekunder sen är den avstängd...

Även när jag kör olika program så är den väldigt snabb, höll på att överföra filer med iPoden till Macbooken samtidigt som jag i ett annat "space" surfade och skrev lite i Pages '08, datorn lät lite men saktade inte ner ett dugg... vet inte om Apple kanske åtgärdat, men den blir inte alls så varm, håller sig ganska lagom. Otroligt tyst maskin, fast än jag spelade en DVD film i natt och tog av mig hörlurarna för att höra hur mycket datorn lät så var det knäpptyst på 15 cm avstånd...

Och slutligen måste jag säga att batteritiden är helt otrolig, jag som tyckte att pappas PC hade ganska hyffsad batteritid där jag surfade lite och skrev i word lite med lägsta bakgrundsbelysning och den levde i 2 h 50 m, macbooken gör mer, med högre ljusstyrka och längre batteritid

Kort och gott: Jag är helt förtjust i denna maskin och tänker aldrig mer använda windows (kanske till spel). Det här räknar jag till mitt livs bästa köp! helt klart!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...