Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Imorgon har jag bytt till Mac!

Juventino

Recommended Posts

Tja!

Är en riktig färsking på Mac, får min Macbook black imorgon (om leveransen inte fördröjsa av någon anledning). När jag brukar få en PC så är det första jag gör att formatera om den, ska jag göra detta med Mac också? Vad rekommenderar ni att man ska göra, så fort man får den....

Jag vet att Mac är "straight out of the box" men är det något jag behöver tänka på, ladda ner drivrutiner, firmware osv? Speedas datorn upp något om man formaterar den direkt?

En sista fråga, hur laddar jag ner Steve Jobs keynote presentation 2006 och bakåt? Tycker de är jätteunderhållande, men i iTunes store finns endast 2007 och 2008... kan jag hitta 2006 och bakåt i vettig kvalitet någonstans?

Nej du behöver inte formatera om den, den kommer till dig formaterad och klar du bara skriver ditt namn och väljer inställningar som t.ex för trådlös internet...

Angående drivrutiner så behöver man inte tänka på det när man har en mac...alla drivrutiner är installerade och om du någon gång tänker formatera om dem så installeras dem om automatiskt..

Jag fick min mac mini igår. Blev jävligt nöjd tills jag såg att tangentbordet inte funkade. Jag har en adapter som man pluggar in i usb och ut kommer ett pc-tangentbordsutag, detta borde väll gå? Men ändå så funkade det inte. Ska kanske tillägga att jag testade på min pc med samma tangentbord som jag har använt men det funkade inte på pc heller??

ett måndagsexemplar?

pappa ska byta den idag så då får vi se om det kan vara det.

Jag fick min mac mini igår. Blev jävligt nöjd tills jag såg att tangentbordet inte funkade. Jag har en adapter som man pluggar in i usb och ut kommer ett pc-tangentbordsutag, detta borde väll gå? Men ändå så funkade det inte. Ska kanske tillägga att jag testade på min pc med samma tangentbord som jag har använt men det funkade inte på pc heller??

ett måndagsexemplar?

pappa ska byta den idag så då får vi se om det kan vara det.

Jag kan säga att alla såna här usb - ps/2 adaptrar inte funkar alltid. Testade själv när jag hade en macbook fick gå tillbaka till kjell o company o byta mot en annan typ

Det första du ska göra är att lukta på kartongen.

Mmmm... new computer....

Bra att ha program!

*Firefox som komplement i de få fall när safari inte vill

*Flip4mac för att kunna titta på wmw filmer mm i quicktime player

*Flash player

*Real Player

*VLC för att titta på mystiska videoformat

*Perian för att kunna använda quicktime till inte lika många videoformat men kunna se dom i front row och framförallt quicklook

*Något eller alla av dessa uppackningsprogram: stuffit expander, unarchiver, unrarx

Fyller på med några fler program:

Appzapper: Uninstall-program

Adium: chatklient som kan köra msn, icq, mfl

Handbrake: Rippar dvd-filmer till iPod-format (mpeg4)

iSquint: Rippar avi,mpeg osv till iPod-format (mpeg4)

fyller på

Vienna - för RSS-flöden

Burn - för att bränna skivor

iDock - för att byta dock i leoparden

JustLooking - för att titta igenom bilder

LiteIcon - för att byta ikoner på program och dylikt

Vill bara tipsa om en sak...

fyll inte datorn med en massa onödiga program om ni inte kommer använda dem...installera bara det ni behöver, så mår datorn bättre ;)

äsch, man kan ju behöva de nångång och då kanske man glömt vad de heter om man inte har de på datorn :P

äsch, man kan ju behöva de nångång och då kanske man glömt vad de heter om man inte har de på datorn :P

Ja då kan man frågar dig så ger du honom länk hit :D

Bra att ha program!

*Firefox som komplement i de få fall när safari inte vill

*Flip4mac för att kunna titta på wmw filmer mm i quicktime player

*Flash player

*Real Player

*VLC för att titta på mystiska videoformat

*Perian för att kunna använda quicktime till inte lika många videoformat men kunna se dom i front row och framförallt quicklook

*Något eller alla av dessa uppackningsprogram: stuffit expander, unarchiver, unrarx

Måste bara fråga, varför Real Player? Den brukar annars räknas som något av den värsta mjukvara som någonsin gjorts vad jag förstått, och erfarat.

real player 11 beta på macen är underbar, spelar typ allt och dessutom har den en inbyggd funktion som gör att man kan spara ner flashfilmer och massa sånt från internet bara genom att ha sidan uppe och öppna det fönstret i real player :)

Jag kan säga att alla såna här usb - ps/2 adaptrar inte funkar alltid. Testade själv när jag hade en macbook fick gå tillbaka till kjell o company o byta mot en annan typ

Ok, pappa kom med en ny men den funkade inte... aja, jag köper ett nytt tangentbord för 200 spänn som jag såg på onoff.

Blir väll den enklaste lösningen.

Ok, pappa kom med en ny men den funkade inte... aja, jag köper ett nytt tangentbord för 200 spänn som jag såg på onoff.

Blir väll den enklaste lösningen.

Jag läste nånstans att apples egna tangentbord såldes på just onoff för typ ingenting! Kan ju ha varit nån drive? Kolla!

Som någon sa ovan, lukta på den.

Reste ner till Gbg för några veckor sedan och hjälpte en polare som just köpt sin allra första dator (!) en iMac 24 och han tittade lite konstigt på mig när jag sa det. Men lukten försvinner efter ett tag och kommer inte tillbaka. Så passa på och känn den underbara lukten av ny Mac.

Personligen så tycker jag faktiskt att man gott och väl kan formatera om burken när den första euforin lagt sig.

Polaren fick loss ca 8,5 Gig bara genom att vi gjorde en anpassad ominstallation av Leopard det första som vi gjorde.

Utrymme som han nu kan använda till annat än en del av den skit som kommer med från fabrik.

Välkommen till sekten förresten! :ThumbsUp:

att starta sin mac för första gången är det roligaste som finns. jag möttes av en fin film och en en trevlig inställningsmeny. sen var det bara att börja rulla. inga nedladdningar, inga drivisar, ingen brandvägg. bara att köra. som det borde vara år 2008 tycker man.

men som sagt, finns en del nyttiga program. men mitt tips är att tanka dom efter hand. börja inte med att tanka ner massa skit. det ändå du kan behöva är VLC, firefox och Adium. resten är lite bra att ha program. om du frågar mig. det mesta som du behöver finns på ett eller annat sätt. eller så är det inte nödvändigt.

öppna och njut. och som någon sa, lukta på den vita fina kartongen.. mmm..fresh.

Tack för alla svar!

Verkligen hjälpsamt med alla program o en liten förklaring :D

Nu har jag pratat med dem, och den kommer tidigt nästa vecka istället :(

Tänkte iaf fråga, hur mycket tjänar jag på att skaffa 4 GB RAM till mitt system istället för 2 GB?

Är i såna fall 2x1 GB RAM moduler lätta att sälja iså fall på blocket elr liknande?

Och slutligen vilket RAM minne ska jag köpa och varifrån :S

Hm, följer det inte med ett alutangentbord och en mighty mouse med minin?

Jag köpte ett separat alu-tb, och det funkade inte först eftersom jag inte laddat ner drivrutinen. Sen har det funkat perfekt.

Hm, följer det inte med ett alutangentbord och en mighty mouse med minin?

Jag köpte ett separat alu-tb, och det funkade inte först eftersom jag inte laddat ner drivrutinen. Sen har det funkat perfekt.

Nej. Det kostar ca 1000kr extra.

Nu kan jag säga att i förrgår köpte jag mitt tangentbord och allt funkar perfekt!! Inte ett enda fel jag har att klaga på. Jag kommer aldrig byta till pc igen.

fyller på

Vienna - för RSS-flöden

Burn - för att bränna skivor

iDock - för att byta dock i leoparden

JustLooking - för att titta igenom bilder

LiteIcon - för att byta ikoner på program och dylikt

Vad är "Just looking" ?

Vad är "Just looking" ?

Som förhandsvisningen, kolla bilder snabbt och enkelt.

ursäkta om jag lånar tråden men "appzapper" som avinstallerar apps..

jag trodde man bara behövde dra app/programet till paperskorgen så "avinstalleras" den.. eller måste ja ha nått program för att bli av med alla filer?

sen så undrar jag en annan sak, när man öppnar en bild så kan man inte klicka på pil up och ner (för nästa bild) utan man måste dra in flera bilder för att kunna göra de... varför? kan man på nått sätt bara klicka på upp och ner så kommer nästa bild osv?!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...