Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Tänkte tipsa om mitt nya objektiv

Landberg

Recommended Posts

Tjenare!

Har precis hämtat mitt canon ef 28-105. Än så länge så är det helt underbart, bra byggkvalitet, snabb fokus, en riktigt bra fokusring, exakt autofokus och bra tyngd.

Ska fota lite med det i helgen så om det är nån som vill se bilder från det så hojta så slänger jag upp i denna tråden..

Haade!

Är det en ny variant eller är det den som kom med EOS 5 1992? Det måste ha varit riktigt lyckat ifall det fortfarande säljs efter 16år!

det känns väldigt nytt i designen, men om det är så gammalt så känns det gryyymt!

Tjenare!

Har precis hämtat mitt canon ef 28-105. Än så länge så är det helt underbart, bra byggkvalitet, snabb fokus, en riktigt bra fokusring, exakt autofokus och bra tyngd.

Ska fota lite med det i helgen så om det är nån som vill se bilder från det så hojta så slänger jag upp i denna tråden..

Haade!

Du kanske har fått ett riktigt tur-exemplar, för annars är ju Canon EF 28-105/3.5-4.5 känt för att vara en halvtaskig lågbudgetglugg, som inte levererar bilder med godkänd skärpa förrän man bländar ned till 11 eller möjligen 8. Vid större bländaröppningar blir ju framför allt kantskärpan tom usel, enligt många tester.

Du kanske har fått ett riktigt tur-exemplar, för annars är ju Canon EF 28-105/3.5-4.5 känt för att vara en halvtaskig lågbudgetglugg, som inte levererar bilder med godkänd skärpa förrän man bländar ned till 11 eller möjligen 8. Vid större bländaröppningar blir ju framför allt kantskärpan tom usel, enligt många tester.

Inte enligt de tester som jag läst. Där har den fått ganska bra betyg. Inte i klass med L-objektiven men betydligt bättre än lågprisobjektiven. Detta är ju Canons mellanklass med USM-motor och ständig möjlighet till manuell fokusering. Detta var lyx 1992 när objektivet lanserades ihop med EOS 5 som var en "nästan" proffskamera.

Inte enligt de tester som jag läst. Där har den fått ganska bra betyg. Inte i klass med L-objektiven men betydligt bättre än lågprisobjektiven. Detta är ju Canons mellanklass med USM-motor och ständig möjlighet till manuell fokusering. Detta var lyx 1992 när objektivet lanserades ihop med EOS 5 som var en "nästan" proffskamera.

Nej, jag har ingen egen erfarenhet av objektivet ifråga, det jag skrev ovan är sånt jag hört och läst. Och i flera tester jag sett får objektivet rätt dåliga resultat, framför allt när det gäller kantskärpa vid måttlig nedbländning. Om jag inte minns fel gjordes jämförelser medandra relativt billiga canon-objektiv.

Men tester är ju tester och ganska ofta läser man ett test som rosar och ett annat som risar samma grej. Inte mycket att luta sig mot, tyvärr.

Men jag har USM 2, den nya versionen av den. Jag har hittat massa recensioner av fotografer som säger att det är kalas som standardglugg och jag håller bara med.

Thomas Ytterberg

Det finns två 28-105:

Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM

Canon-EF-28-105mm-f-3.5-4.5-II-USM-Lens.jpg

och så den billigare, plastigare och enklare

Canon EF 28-105mm f/4.0-5.6 USM

Canon-EF-28-105mm-f-4.0-5.6-USM-Lens.jpg

De flesta tester jag läst där man går lite på djupet ger den första goda omdömen med betoning på bra pris/prestanda. Den andra brukar omfärdas av rådet "köp hellre något annat". De förväxlas tydligen rätt ofta. :)

Finns recension här och här.

Det finns två 28-105:

Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM

Canon-EF-28-105mm-f-3.5-4.5-II-USM-Lens.jpg

och så den billigare, plastigare och enklare

Canon EF 28-105mm f/4.0-5.6 USM

Canon-EF-28-105mm-f-4.0-5.6-USM-Lens.jpg

De flesta tester jag läst där man går lite på djupet ger den första goda omdömen med betoning på bra pris/prestanda. Den andra brukar omfärdas av rådet "köp hellre något annat". De förväxlas tydligen rätt ofta. :)

Finns recension här och här.

Det är den dyrare av dem jag har.

Det är den dyrare av dem jag har.

Kände mig helt säker på det med tanke på din beskrivning. Skulle tro att vi hänvisade till olika objektiv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...