Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ftp program - kunder kan inte logga in

Agnwik

Recommended Posts

Hej,

Vi har Rumpus version 5.3.6 och Mac OS 10.4.11. Problemet är att vissa kunder oavsett Mac eller Pc ftp program inte kan logga in. Vad kan detta fenomen bero på? Dessa kunder kommer inte ens fram till loggin. Det vi har gjort är byte av hårddisk och uppgraderat program varan.

Alla tips och förslag är välkomma.

Det är inte så att ni iom uppgraderingen av program gått från ftp till sftp (vilket en klienter kanske inte klarar)? Känner inte till rumpus.

Byte av hårddisk, innebär det att hela systemet installerats om?

Hej!

Det vet jag inget ska kolla upp det.

Nej systemet installerades ej om, utan bara rumpus.

Hur vet jag om det är sftp eller ftp?

Tack! Magnus

Jag bra gissade hejvilt att det skulle vara det, en annan möjlighet är att det slutat fungera för de som ansluter i "active mode" (eller tvärsom om det är de som ansluter i "passive mode" som inte kan ansluta). Det är svårt utan mera "felsöknings-data". Finns det ingen helpdesk hos rumpus?

• Om du har nån kund (som det inte fungerar för) som du kan be om han kan prova ftp/sftp och active/passive. Om man som jag använder Transmit som ftp-program så ser det ut som nedan. Ändra protokoll mellan sftp och ftp och prova kryssa i resp ur "passive mode".

Om det finns nån flik i inställningarna till Rumpus som heter "security" eller motsvarande så kanske man kan se där huruvida det är sftp som används. Det blir ganska fort rätt tekniskt men här finns mer info om ftp och sftp.

ftp (står bland annat mer om skillnaden mellan active/passive där och om sftp nder rubriken security problems.

sftp

post-278-1204211198.jpg

post-278-1204211206_thumb.jpg

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...