Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Jag upphör aldrig att förvånas

boevil

Recommended Posts

Jag köpte en ny scanner igår, en Canon LIDE 90- en trevlig sak :)

Buntar med papper hängde med, på många olika språk inkl svenska.

Jag läser säkerhetsföreskrifterna:

! VARNING

• Stäng dokumentlocket försiktigt så att du inte klämmer fingrarna.

• Var mycket försiktig när du transporterar skannern. Om du tappar den kan skador uppstå.

• Försök inte spela upp den medföljande CD-ROM-skivan i en vanlig CD-spelare. Det ljud som hörs om du gör detta är mycket högt och kan orsaka hörselskador.

I den inledande varningstexten står det att det här åtgärder som kan leda till dödsfall, personskada eller egendomsskada..

Man undrar ju om man kan stämma Canon om scannern blir skadad när man hoppar på den? (Står inget om det i föreskrifterna) Eller om man skadar trumhinnan när man försöker peta sig i örat med scannern? (Står inget om det heller)

ps

Vilket lyft med en USB-2 scanner. 14 sekunder för en hel A4:a, jämfört med ?? - minuter för min gamla USB-1 scanner. Medföljande OCR-program är också bra :)

Det är mer juridiskt än någonting annat

Är inte just det en av dom allra vanligaste anledningarna till att kopiatorer går sönder? Att folk vill kopiera sin bakdel, varpå dom sätter sig på kopiatorn och går genom glaset eller liknande.

Det där med att man inte ska spela CD-ROM i en vanlig CD-spelare är en bra varning tycker jag. För det första är det faktiskt inte alla som vet vad som kan hända om man gör det. För det andra finns det CD-skivor som innehåller CD-ROM data men som dessutom innehåller ljudspår uppspelningsbara i en vanlig CD-spelare. Till exempel demo-ex av samplings-CDs. Då måste man veta vilka spår som är ljud- respektive data-spår.

Även om de måste ha dessa föreskrifter i USA så borde de ta bort dem när de översätter den svenska utgåvan.

Stäm de för att säkerhetsföreskrifterna nötte ut lite av dina ögon :shifty:

det borde stå: "Varning: Att läsa följande varningar kan leda till förlust av tilltro till mänskligheten" eller nåt dylikt

Stäm dem för att de inte varnade om vådan av att montera bort glaset innan du scannade baken/brösten (beroende på kön). :)

Jag fick glassplitter i ändan när glaset sprack, och klämde snoppen när jag försökte stänga locket.

Det stod visst nå't om att man inte fick ställa tunga blomkrukor på glaset och att man skulle akta fingrarna.. men inget om rumpor och snoppar ..

Så här borde det stå som varningstext på förpackningar/i instruktionböcker i USA:

"Use common sense and don't do anything stupid. And don't come whining with a silly lawsuit us if you hurt yourself by failing to follow the advice in the first part of this message!"

A_bite_of_the_apple
Så här borde det stå som varningstext på förpackningar/i instruktionböcker i USA:

"Use common sense and don't do anything stupid. And don't come whining with a silly lawsuit us if you hurt yourself by failing to follow the advice in the first part of this message!"

:yeahbaby:

Ser att jag var klantig i redigeringen där... När man ändrar formulering är det viktigt att få bort alla rester av föregående formulering... Det lilla ordet "us" hör inte hemma där...

Jag fick glassplitter i ändan när glaset sprack, och klämde snoppen när jag försökte stänga locket.

Det stod visst nå't om att man inte fick ställa tunga blomkrukor på glaset och att man skulle akta fingrarna.. men inget om rumpor och snoppar ..

Läste inte vad du hade citerat.

Trodde du skrev om öppnande av en glasburk, son du hade företagit dig med. :chockadskeptisk:

:lol:

Har för mig att jag läste något om att man inte skulle ställa blommor (krukor eller vasar) på orginal xboxen

Det där med att man inte ska spela CD-ROM i en vanlig CD-spelare är en bra varning tycker jag. För det första är det faktiskt inte alla som vet vad som kan hända om man gör det. För det andra finns det CD-skivor som innehåller CD-ROM data men som dessutom innehåller ljudspår uppspelningsbara i en vanlig CD-spelare. Till exempel demo-ex av samplings-CDs. Då måste man veta vilka spår som är ljud- respektive data-spår.

Men i övrigt undrar man ofta hur de tänker. I USA kan man som sagt stämma företag och folk för det mesta. Tur att vi inte är lika dumma i Sverige.

Men i övrigt undrar man ofta hur de tänker. I USA kan man som sagt stämma företag och folk för det mesta. Tur att vi inte är lika dumma i Sverige.

Skillnader i konsumentskydd genom lagar gör att det är nödvändigt med den typen av stämningar i USA. De fyller faktiskt en viktig funktion. Det vi tar upp här är bara det fåtal knasiga exempel som uppkommit. I de flesta fall handlar det främst om att åtgärda eller ta bort farliga produkter snarare än att bara slänga på en till synes korkad varningstext.

Skillnader i konsumentskydd genom lagar gör att det är nödvändigt med den typen av stämningar i USA. De fyller faktiskt en viktig funktion. Det vi tar upp här är bara det fåtal knasiga exempel som uppkommit. I de flesta fall handlar det främst om att åtgärda eller ta bort farliga produkter snarare än att bara slänga på en till synes korkad varningstext.

Då har vi det ju riktigt bra i Sverige i det här avseendet. Den lille konsumenten måste vara stark för att ensam orka processa mot storföretag osv.

Då har vi det ju riktigt bra i Sverige i det här avseendet. Den lille konsumenten måste vara stark för att ensam orka processa mot storföretag osv.

Men många advokatfirmor tar på sig såna fall "gratis" ("no win - no fee"), mot att advokaterna får en ansenlig del av skadeståndet om man vinner målet. Därmed blir det inte så jobbigt för den enskilde. I en del fall har man också så kallad "class action", där det finns ett stort antal offer som representeras som grupp i ett mål - vanligtvis vid hälsoskadliga utsläpp eller andra miljö/hälsorelaterade fall. "Grupptalan" är väl motsvarande term på svenska.

Men många advokatfirmor tar på sig såna fall "gratis" ("no win - no fee"), mot att advokaterna får en ansenlig del av skadeståndet om man vinner målet. Därmed blir det inte så jobbigt för den enskilde. I en del fall har man också så kallad "class action", där det finns ett stort antal offer som representeras som grupp i ett mål - vanligtvis vid hälsoskadliga utsläpp eller andra miljö/hälsorelaterade fall. "Grupptalan" är väl motsvarande term på svenska.

Så då var det inte bara påhitt i Seinfeld då! :lol: Tänker på avsnittet där Kramer fått hett kaffe i knät, anlitade en advokat och gjorde bort sig vid förhandlingen.

Nej, det var inget påhitt alls. Så funkar det ofta. Men de är samtidigt inte lika puckade som killen i Seinfeldt. De kollar upp tidigare fall av samma karaktär först, och ser över hur de utfallit. De tar sig inte an saker som kan kosta många miljoner dollar, om de inte känner sig ganska säkra på ett fördelaktigt resultat. Men ibland kanske de chansar lite mer än vanligt...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...