Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini varvar fläkten för ingenting

iMac_for_life

Recommended Posts

iMac_for_life

Tjena

Igår så hämtade jag min nya Mac mini 1.83 GHZ och är toknöjd med maskinen. Vacker att se på, fin att arbeta med och fantastiskt tyst... ibland. Grejen är den att i idle läge, dvs när man bara har skrivbordet framme eller surfar på webben så är fläkten tyst och ligger i runt 1500 rpm. Men så fort skärmsläckaren kommer igång sticker fläkten iväg mot 3000-4000 rpm och det börjar susa ordentligt runt datorn. Drar jag igång Front Row så sticker fläkten upp mot 5500 rpm och det är väll max vad den klarar förstår jag.

Vad jag inte förstår är att den gör likadant om datorn inte ens är varm. I affären så var mac'en tyst trots skärmsläckare och annat även när jag lutade mig med örat mot chassiet men min mac mini låter som en damsugare vid minsta lilla påfrestning tycker jag. Är det något man kan ställa in eller är det något fel? Eller kanske så att det ska vara på detta viset?

Mvh

//Tobbe

Hur vet du vilka varv fläkten har? Har du installerat något program som läser av detta?

Det skulle i så fall inte förvåna mig om det är detta som är orsaken till fläktproblemen.

iMac_for_life

Jag har installerat iStat pro i Dashboard som läser av mycket av systemet. Tror nog inte att det drar så mycket prestanda att fläkten ska behöva varva.

Jag har installerat iStat pro i Dashboard som läser av mycket av systemet. Tror nog inte att det drar så mycket prestanda att fläkten ska behöva varva.

Nej, inte prestanda, men det kan mycket väl toka till datorns fasta programvara, som också styr fläkten. Avinstallera det, via AppDelete så att du får med allt, och se om problemet är kvar då.

Tjena

Igår så hämtade jag min nya Mac mini 1.83 GHZ och är toknöjd med maskinen. Vacker att se på, fin att arbeta med och fantastiskt tyst... ibland. Grejen är den att i idle läge, dvs när man bara har skrivbordet framme eller surfar på webben så är fläkten tyst och ligger i runt 1500 rpm. Men så fort skärmsläckaren kommer igång sticker fläkten iväg mot 3000-4000 rpm och det börjar susa ordentligt runt datorn. Drar jag igång Front Row så sticker fläkten upp mot 5500 rpm och det är väll max vad den klarar förstår jag.

Vad jag inte förstår är att den gör likadant om datorn inte ens är varm. I affären så var mac'en tyst trots skärmsläckare och annat även när jag lutade mig med örat mot chassiet men min mac mini låter som en damsugare vid minsta lilla påfrestning tycker jag. Är det något man kan ställa in eller är det något fel? Eller kanske så att det ska vara på detta viset?

Mvh

//Tobbe

Din Mini står kanske varmt?

Jag kör med iStat och några 4000 varv kan jag möjligtvis få om jag stänger in min konsoll så den inte får luft.

iMac_for_life

Radiozo: Minin står helt öppet bredvid skärmen och har minst 5 cm luft omkring sig, samt att området där den står är rent från damm och kablar som kan tänkas blockera luftintagen.

Alix: Jag ska inte vara envis :) ska prova att avinstallera iStat som du säger och se om det hjälper något. Man tackar för hjälpen.

Det låter lite knasigt, för min Mini som bara är drygt två månader drar bara i gång fläkten vid intensiv grafik-användning, typ spel och HD-tittande.

Prova att nolla SMC (System Management Unit) genom att stänga av datorn > dra ur ALLA kablar > vänta i minst 10 sekunder > sätt tillbaka ström > och till sist USB, skärm etc > starta datorn.

Kan det vara så att du har något USB/Firewire-tillbehör som strular till det? Prova att bara ha det nödvändigaste inkopplat och se om det hjälper.

iMac_for_life

Aha man tackar så hjärtligt :storkram: . Har en USB 2.0 disk som jag pluggade ur nu och ska se om detta hjälpte mina problem :D. Annars ska jag testa att nolla SMC.

iMac_for_life

Tyvärr, har tagit bort iStat pro, och gjort en SMC nollning och pluggat ur USB disken, ingenting hjälper. Hon varvar ändå som fanken när man har skärmsläckaren igång.

Tråkigt. Kanske min varvar också, fast jag låter skärmen gå ned i vila, i stället för att ha skärmsläckare. Nej, det återstår nog bara att reklamera datorn till Apple. Detta kan ju vara ett symtom på att datorn är behäftad med ännu värre fel.

Min Macbook drar också igång fläkten direkt skärmsläckaren går igång. Det beror på att jag kör med de lite roligare, 3d-intensiva, släckarna. Har kallt räknat med att det ska vara så, eftersom MB:n, liksom Minin, inte har separat grafikkort.

Har jag fel?

PS. Ska tillägga att det i princip bara händer när jag har min 24" skärm kopplad till datorn. DS.

när datorn varvar, öppna Aktivitetskontroll och se vad det är som drar processor!

Det behöver nödvändigt vis inte vara CPUn som blir varm, när jag belastar min CPU till 100% så kan jag komma upp i 80 grader utan att fläkten varvar nått nämnvärt. Men där emot när man använder intensiv grafik så dröjer det inte särskilt länge innan varvtalet på fläkten höjs en aning.

Det kan ju vara så att Apple har missat t ex kylpasta mellan kylflänsen och grafikprocessorn eller CPUn. För då blir den ju varmare mycket fortare än den ska...

Att se på en HD-film drar mest CPU.

Att skicka data till grafikkort kostar väldigt lite i CPU.

Grafikkortet i nya Mac minis är dessutom mer primitiva än någonsin och processorn får därmed mycket mer att göra.

Att mycket CPU = värme stämmer inte alltid, iaf inte på min Mini.

T ex när jag spelar i Redline så går CPUerna bara upp till ca 40% men fläkten drar i gång ganska snabbt.

Men kodar jag video eller liknande å andra sidan så ökar fläkten knappt alls.

Så jag tror på att det är ett hårdvarufel (temp-sensorerna kanske skickar fel data till kretsen som övervakar temperaturen, men visar kanske rätt värde ändå i t ex iStat) eller en miss med kylpastan på iMac for life's Mini.

min processorfläkt i min MB gma 950 2ghz går igång riktigt ordentligt av att bara kolla på en sida i safari med lite flashannonser, eller när man kodar video, kör time machine och so on, det låter verkligen som en hårtork och det är inget man vill precis...

Fläkten i min mini går aldrig i gång för någonting, nästan. Det är bara när jag konverterar stora filmer som den höjer varvtalet en aning. Höga fläkttal för "ingenting" tyder på fel i datorerna.

Nu har jag som sagt ingen Mini, men maskinerna är väl rätt lika ändå?

Min Macbook (2 GHz Core 2 Duo med 2,5 GB RAM) varvar väldigt ofta, i synnerhet vid följande tillfällen:

Sandvox, när man publicerar hemsidor.

Youtube, när jag kollar på filmer.

Time Machine (backupd), alltid när backupen går.

Visual Hub, när jag konverterar filmer.

Skärmsläckare, de flesta, men endast när jag är kopplad mot min 24"-skärm.

Missingsync, när jag syncar min Treo.

Har inte reflekterat över att det skulle vara fel på den, trodde att det var en av skillnaderna mellan MB och MB Pro, att den var lite känsligare för belastningar helt enkelt. Enda extremfallet av processorbelastning är Visual Hub som snittar på 150%. Resten går sällan över 100-strecket.

Ingen annan med en Macbook som kan bekräfta detta?

Min går också upp vid de tillfällena. Inga konstigheter. Om man vill ha koll på vad som drar kraft när, kan jag rekommendera iStst Pro. I stort sett den enda widget jag använder...

//Trew

Tråden håller helt plötsligt på att välta över mot Macbook. Mini och Macbook har olika chassin med olika möjligheter för effektiv kylning, så man kan knappast dra några säkra paralleller mellan dem.

Blade Runner

Fläkten i Mini skall inte varva upp för "ingenting". Gör den det är det antagligen fel på enheten, ett program som drar resurser i bakgrunden eller ett handhavandefel, t.ex. placerad i ett för trångt utrymme.

Jeg måtte etter feilsøk med Apple support ha min Mac Mini til reparasjon, flækten bråket fælt i Frontrow og i lybilder og Timemachine - tok 3 uker før jeg fik den igjen :( . Ring support det skal ikke være slik!

även om det blir halvt offtopic så vill jag bara infa att min smc hängde sig totalt och därför gjorde så min macbook varvade maxvarv hela tien... gjorde en smc nollställning och den lugnade sig... tycker dock att varvtalen har varit högre sedan 10,5.2 min kan varva upp en del trots att processorn inte matar fullt t ex verkar mer styrt av hur många applikationer man kör, och saker som youtube förstås...

Nu har jag som sagt ingen Mini, men maskinerna är väl rätt lika ändå?

Min Macbook (2 GHz Core 2 Duo med 2,5 GB RAM) varvar väldigt ofta, i synnerhet vid följande tillfällen:

Sandvox, när man publicerar hemsidor.

Youtube, när jag kollar på filmer.

Time Machine (backupd), alltid när backupen går.

Visual Hub, när jag konverterar filmer.

Skärmsläckare, de flesta, men endast när jag är kopplad mot min 24"-skärm.

Missingsync, när jag syncar min Treo.

Har inte reflekterat över att det skulle vara fel på den, trodde att det var en av skillnaderna mellan MB och MB Pro, att den var lite känsligare för belastningar helt enkelt. Enda extremfallet av processorbelastning är Visual Hub som snittar på 150%. Resten går sällan över 100-strecket.

Ingen annan med en Macbook som kan bekräfta detta?

har EXAKT lika dan som du (samma RAM, CPU) och den gör precis lika dant

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...