Jump to content
Just nu i M3-nätverket

H.264 utan ränder?

Janneh

Recommended Posts

Jag jobbar med alpin skidåkning och filmar mycket. DV formatet är perfekt för att kunna titta på detaljer med fin jog/shuttle möjlighet.

Har provat att koda om vissa sekvenser till H.264 för att minska filstorleken. Trots att jag provat att ändra en del parametrar som keyframes mm så blir sekvenserna randiga. Lite som mpg2 två blev i början.

Jag har dock sett trailers från alpina VM i åre med skidåkningsekvenser som inte blivit randiga.

Är det någon som vet hur man kan lösa detta problem.

Janne H

Om du menar svaga vertikala ränder liknande vågor i vatten så får jag det med quicktime pro hur bra jag än kodar (hög bitrate 1500-2000), jag håller på och testar programmet ffmpeg och det verkar bli bättre. Är också tacksam för hjälp!

Du har spelat in i interlaced och sedan ställt in h.264 kodaren på det med, men du spelar upp det på en progressiv skärm. Ställ om så du konverterar till progressiv i h.264.kodaren.

Använder du Compressor så kan du få dom inställningar jag använder vid konvertering från DV-stream till H.264 med väldigt bra resultat.

Det har inget med bitrate att göra utan problemet har med interlaced PAL inspelning och progressiv uppspelning

• 1 month later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...