Jump to content
Just nu i M3-nätverket

timemachine och datorbyte

totto

Recommended Posts

Ska byta min iMac G5 för att använda på jobbet,det blir en Mac Mini istället hemma.

Jag har hittills backat till extern HD via Timemachine.För att överföra tänkte jag använda flyttassistenten.Men vad ska jag göra med den externa?

Kan men föra över allt via HD'n eller är flyttassistenten bättre?

Ska jag sen radera allt på HD'n innan Timemachine används till Minin?

Sökes-säker o bra lösning

Eftersom ingen hade några bra tips om hur jag skulle göra så blev det trial and error.

Har en iMac G5 av första generation som jag backat via Timemachine,aldrig behövt återskapa filer hittills allt har rullat bra.

Skaffade en Mac Mini med Apple cinema 20" o skulle starta om allt.

Började med flyttassistenten vilket gav ny användare o flera låsta mappar med bilder, musik osv.

Klart struligt att börja importera brev,adresser bilder o dyl så jag gav upp.

Återinstallerade Leopard på Minin och tog Timemachine från iMaccen för att återskapa det gamla systemet från iMac.

Klockrent-allt fungerar som tidigare fast hårdvaran är ny.

Hoppas att någon kan dra nytta av mina erfarenheter vid datorbyte framöver.

?? Återskapa det gamla systemet ??

iMacen var väl en G5:a och minin en Intel... ?

Men fungerar det så... ok

Det fungerar klanderfritt.

Gjorde en ren installation först på minin och tog sen backen från iMac G5.

• 2 weeks later...

Jag gjorde något liknande och det fungerade lika klockrent.

Jag hade Leopard i min iMac och Tiger i min MacBook. Skivan med Leopard låg ett tag bredvid min bärbara men jag drog mig för att uppdatera därför att det tar tid att installera om en massa program.

Lösningen blev att installeradet jag ville ha i min iMac, som var ny och som ändå skulle göras iordning. När den var klar och allt fungerade, flyttade jag sladden för min externa hårddisk (Time Machine), bootade och valde att återställa från Time Machine. Någon timme senare hade jag en uppdaterad Leopard även på min MacBook.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...