Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Varm dator

Zackh

Recommended Posts

Ibland när jag har in dator i knät blir datorn jättevarm... det är oftast när jag också håller på med iPhoto lr Aperture... är det farligt att fortsätta köra med datorn lr ska jag låta den svalna ner innan jag fortsätter?

Den värmeutveckling du beskriver är normal, särskilt när processorn jobbar hårt, som de program du nämner. Att chassit blir varmt är en del av kylningen, liksom att fläkten ökar i varvtal. Om du vill hålla koll på datorns temperatur kan du ladda ned och installera Temperature Monitor. I programmet kan du exempelvis ställa in ett larm om hårddisken skulle börja bli för varm (tillverkaren brukar rekommendera ett högsta värde). Då kan du ju ta en fika, eller nåt, och låta datorn svalna.

Ibland när jag har in dator i knät blir datorn jättevarm... det är oftast när jag också håller på med iPhoto lr Aperture... är det farligt att fortsätta köra med datorn lr ska jag låta den svalna ner innan jag fortsätter?

För det första, vill du ha koll på temperaturen (mm) enkelt så fixa iStat Pro till dashboard, sjukt smidig widget.

Det är inte bra att ha datorn i knät ur värmesynpunkt! Dels för att dina ben (förmodligen) är varmare än ett skrivbord, dels för att mjuka underlag (tyg, typ byxor eller en kudde) blockerar luftflödet från fläktarna (vid skärmens fästning).. båda dessa faktorer gör att datorn blir varmare och i sin tur får svårare att kyla sig - en ond cirkel.

Lättast är att sätta datorn på en bok eller bricka (brickan är kallare än du och tillåter luftflöde)

Frågan om det är farlig eller inte är enkel: Bara det faktum att du använder datorn över huvud taget gör att den slits.. och självklart slits den mer om den arbetar över rekommenderad temperatur (se produktinformation på Apple.se). Sen om det är "farlig" är ju en tolkningsfråga.. tror ju knappast att du brinner upp men att slita extra mkt på sin kära dator är kanske lika hemskt ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...