Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Rörigt Mac OS.

Dagmar

Recommended Posts

Jag är nybörjare på mac os, jag kör ett program som heter mplay för att spela upp mp3 filer. När man kör det direkt från skivabilden så startar det OK, men om man installerar det enligt guiden installera program på det här forumet och försöker köra det från program får man felmeddelande "An exception of NilObjectException was not handled" sedan krashar programmet. Vad tusan är det? Man måste väl kunna köra program på mac os utan att ha skivabilden laddad????

Varför använder du inte iTunes ?

Jag är nybörjare på mac os, jag kör ett program som heter mplay för att spela upp mp3 filer. När man kör det direkt från skivabilden så startar det OK, men om man installerar det enligt guiden installera program på det här forumet och försöker köra det från program får man felmeddelande "An exception of NilObjectException was not handled" sedan krashar programmet. Vad tusan är det? Man måste väl kunna köra program på mac os utan att ha skivabilden laddad????

Du behöver inte spara skivavbilden efter att du installerat ett program. Bara öppna den, dra (oftast) programikonen till programmappen och sen kan du mata ut skivavbilden och slänga dmg-filen. Vad som är fel i ditt fall kan jag tyvärr inte svara på.

Varför använder du inte iTunes ?

Jag har blivit tvungen att installera iTunes igen nu eftersom mplayer slutade fungera. Varför jag inte vill använda det och vad jag inte begriper är varför i h-vete programmet automatiskt gör en spellista med alla låtar jag spelat. Det innebär att om jag dubbelklickar på en låt så kommer den att spelas, sen kommer itunes att fortsätta spela alla andra låtar som ligger i listan jag aldrig har velat ha. skit irriterande. Alternativet "Kopiera filer till mappen itunes..." är avstängd. :superirriterad:

Tror att du behöver sätta dig in i iTunes fungerar, det är ett mycket bra program.

Tror att du behöver sätta dig in i iTunes fungerar, det är ett mycket bra program.

Bra, visst, för allt/alla, nej...

Kan du då vara så snäll att förklara hur jag spelar mp3or utan att dom läggs till i "musik" biblioteket och utan att resten av biblioteket spelas upp när låten är klar?

Filerna ska ligga i musikbiblioteket. Du ska låta itunes ta hand om själva filerna. Låt iTunes importera dina filer och släng originalen. Du ska inte spela låtar från Finder, utan i själva iTunes.

Har du kört pc förut så har du säkert hållt koll på dina filer genom att döpa filerna enligt något hemmasnickrat system och lagt filerna i olika mappar som du navigerat mellan när du vill spela en låt.

Nu gäller det för dig att släppa kontrollen och låta iTunes sköta allt åt dig. Men det kräver att att dina musikfiler är rätt taggade (ID3). Har du ett upptaggat musikbibliotek som du låter iTunes sköta så kan du också dra nytta av iTunes alla finesser som smarta spellistor m.m.

Tack för svaret boma, det bekräftar att iTunes inte är avsett för mej. om man säger som så, jag har konverterat min CD samling med över 1 TB mp3or. Jag vill kunna ladda ner en låt och spela utan att övriga börar spelas. ;)

Spela upp dem med VLC då..

Jag förstår inte det du säger. iTunes borde verkligen vara något för dig med den mängden filer. För mig låter ditt resonemang ungefär så här: "Nä, det där med hammare, det kommer jag aldrig att använda när man spikar. Man bara slår sig på tummen. Jag trycker istället ner spikarna med en skiftnyckel."

Tack Pocahontas, så ska en mp3 spelare se ut. Toppen perfekt! :)

Boma, jag antar att jag vill köra på som jag alltid gjort...

Jag ska inte försöka övertyga dig något mer. Men om du någon gång skulle ångra dig så finns jag på ett forum nära dig.

Jag ska inte försöka övertyga dig något mer. Men om du någon gång skulle ångra dig så finns jag på ett forum nära dig.

Tackar för erbjudandet, jag återkommer säkert med fler frågor, jag har inte greppat allt om mac os ännu. ;) Dock låter jag iTunes ligga på hyllan tills vidare.

Jag har varit en nitisk användare av PC sedan 1995 med Winamp som huvudprogram för musik. Har under denna PC-era testat på iTunes och spottat ut det som ett stycke ruttet kött. När jag nu "konverterat" till Mac så gav jag det faktiskt en rejäl chans. Jag har också lagt över hela min cd-samling (drygt 800 plattor, blev inte ens i närheten av 1TB men då kör jag ju i mp3 192kbps också). Detta med hjälp av iTunes! Jag måste erkänna att jag skäms att jag inte använt det tidigare, så enkelt och lättanvänt ett program kan vara. Men jag förstår att långt ifrån alla gillar varken gränssnittet eller att iTunes tar hand om allt. Fast jag tycker det är skönt =)

Jag avskydde Itunes som pesten först också. Blir så när man är van vid Winamp som funkar på ett helt annat sätt. Nu har jag släppt kontrollen till Itunes och är mycket nöjd. Enda som saknas i Itunes är automatiskt tagga låtarna man lägger in från hårddisken. Winamp har funktion för det tex

stämmer upp i kören som före detta pc användare... svårt att låta itunes bestämma men när man väl gjort det är det helt udnerbart. skulle aldrig drömma om att köra på pc viset med mappar som navigation(dessutom fixar itunes mappsystemet mycket bättre än vad jag själv kunnat göra.. mao ordning och reda)

ja jag förstår inte detta fenomen heller. man vill alltså ha alla låtar i mappar, och varje gång man vill spela en låt så får man leta upp den i mappen? och vill man ha en playlist får man alltså leta upp dom låtar man vill ha och dra in dom i playlisten? istället för att ha allt samlat på ett enda bibliotek som man kan ha öppet hela tiden, och göra blixtsnabba playlists?

antar att det e FÖR enkelt ibland..

Men hallå? Pratar vi Leopard?

Om du nu bara vill spela upp en enstaka låt du laddat ner utan resten så markera låten och tryck [Mellanslag].

Har alla glömt quicklook? :huh:

Även i tidigare OSX kan du spela upp enstaka låtar i Finder. Kolumnvy, i förhandsgranskningen av filen finns en liten spelarkontroll! Men Quicklook är såklart snyggare!

problemet med quicklook e ju dock att så fprt du klickar nån annanstans så quicklookar den ju det. så att spela upp en låt med quicklook samtidigt som man gör nått annat funkar ju inte.

Oooh, Quicklook.

...Jag har ju bara Tiger. Darn!

Kolumnvy is the shit! :borstatanderna:

Men Quicklook är bra mycket snyggare...

om man inte har qicklock (leopard) eller vill andända kolumnvy i finder eller använda itunes så kan man spela den med quicktime. enklast genom att släppa filen i quicktime symbolen om man har det i dockan.

brukade jag göra ibland innan jag skaffade leopard. när jag bara ville lyssna på ljudfiler som inte skulle hamna i itunes biblioteket.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...