Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Multitouch, hårdvaruberoende?

Flameboy

Recommended Posts

I samband med att Macbook Air släpptes med multitoouch-plattan har jag funderat på vad som skiljer den från min "gamla" Macbook Pro rent hårdvarumässigt.

Pro-modellen kan ju också känna av multitouch, tex när man scrollar eller högerklickar med två fingrar. Borde det inte gå att få till samma multitouchfunktioner med den hårdvaran också?

Sen kan jag ju inse att Apple inte är så sugna på att lägga krut på det även om det gick, för det är väl ett av dragplåstren för att köpa den nya modellen, om det nu går förstås.

Ja den nya MacBook Pro har multitouch men du kan inte få det på din gamla eller en MacBook.

Varför inte egentligen? Man kan ju scrolla med 2 fingrar, är inte även det mult-itouch?

/Micke

Varför inte egentligen? Man kan ju scrolla med 2 fingrar, är inte även det mult-itouch?

/Micke

Finns väl ingen som har sagt att det är omöjligt.. men skulle kunna vara så att det är hårdvaruberoende (lite skillnad på att känna av två fingrar och att faktiskt känna av hur de rör sig åt varsitt håll)..

Tror knappast att Apple släpper en update till de gamla dock, inte än iaf av försäljningsskäl.

Kanske kommer nån hackad version när folk har kunnat analysera hur de nya fungerar o så, vem vet...

Det ar ju inte forsta gangen de knacker pekplattan i sa fall. Min gamla ibook hade ju inte scroll fran borjan, men det loste nagon snall hackare till mig :)

Jag tror inte det går hårdvarumässigt.

Även om just de nya "multitouch" grejorna inte går (pinch mm) så är jag övertygad om att det går att göra mer än bara "dra neråt för att scrolla". Opera har haft mouse gestures sedan länge och de bygger bara på att du rör muspekaren på ett speciellt sätt så det borde ju gå att utveckla lite mer avancerad mjukvara som bygger på ungefär samma princip.

Sen om någon vill/orkar göra det är en annan femma

• 2 weeks later...

Det går ju även att "scrolla i sidled" i tex en zoomad bild.

En naturlig följdtanke är ju att köpa den nya varianten av ovansidan av datorn (förutom tangentbordet), den är ju enkel att byta, och borde inte vara alltför dyr. Musplattan är ju integrerad i den.

Frågan är bara om den kommer att accepteras av OSX, eller om de lagt in någon mjukvaruspärr där (det skulle inte heller förvåna mig tyvärr).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...