Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Finns något program typ Audiacity för videofiler

JonasForss

Recommended Posts

Hej igen,

Audiacity för ljudfiler (och som är gratis) har en massa pluggar med vilka man kan sträcka ut och trycka ihop, pitcha om, etc. audiofiler i nästan alla format utan att de nämvart försämras (man kan sen bara spara dem i WAW eller MP3 om jag minns rätt.)

Finns någon liknande specialare för videofiler?

Om jag vill att folk ska gå som Chaplin eller i slow-motion, kan jag alltså göra det i IMove v. >7.0 men inte utan att filen komprimeras till oigenkännlighet.

Det finns allehanda konverterare typ QT eller VCL där man kan mixtra med alla möjliga parametrar, D

det enda som händer är att filen blir olika stor med olika codec och stereo- eller monoljud etc etc men folk kommer alltid att gå lika fort och filmen är lika lång i sekunder vid visning hur man än pillar och trixar...

Med skjutreglage i såväl QT Player och VCL kan se man få visningen av filen att gå fortare eller långsammare, men aldrig få den att sas permanent visas i en annan hastighet,

Finnes denna typ Audiacity för videofiler...?

Någon...?

hälsar Jonas F

Jag har för mig att "Add Scaled" (vad det nu heter på svenska) i QT Pro funkar så: Den anpassar längden på det du adderar så att längden passar det "projekt" du redan har.

OBS, du måste ha "Pro".

Redigera>"Lägg till i markering och skalanpassa" (alt-shift-command-V) menar du,

nä, den anpassar bildstorleken - inte filmlängden... (tyvärr... :-( )

hälsar J som gärna tar emot fler tips...

nä, den anpassar bildstorleken - inte filmlängden... (tyvärr... :-( )

Va??? :huh:

I QT Player hjälp söker du på "lägg till video" (utan citationstecken).

Det andra svaret heter "Extrahera, lägga till och flytta spår".

Dubbelklicka och läs.

Näst sista meningen: "Du kan lägga till video till ljud i stället, och öka eller minska videons uppspelningshastighet så att den passar med ljudet."

Så visst anpassas filmlängden.

Va??? :huh:

I QT Player hjälp söker du på "lägg till video" (utan citationstecken).

Det andra svaret heter "Extrahera, lägga till och flytta spår".

Dubbelklicka och läs.

Näst sista meningen: "Du kan lägga till video till ljud i stället, och öka eller minska videons uppspelningshastighet så att den passar med ljudet."

Så visst anpassas filmlängden.

Hej Telly och tack,

du har säkert rätt, jag gjorde som du sa och läste i QT Player hjälp...

många gånger...

fram och tillbaka...

Jag är säkert dum i huvudet, men texten var något av det krångligaste jag sett och jag fattar inte flaska. Det blir säkert bra när jag "trial-and-error":at mig igenom det hela lite.

Jag tror tyvärr att QT därefter kommer att göra det iMovie (som väl "har ett nära samarbete" med QT) redan gjort, dvs. förkorta filmen lite på en höft, och sedan komprimera den till en tiodel och därmed oigenkännlighet...

Jag letar egentligen efter något annat redskap, som i likhet med Audiacity kan göra detta väldigt exakt. Där kan jag förkorta en hel ljudfil på hundradels sekunder när utan kvalitetsförlust, men det är kanske helt enkelt inte möjligt i videofilmer...

hälsar J

numera medlem av den exklusiva 39-klubben ;-)

• 3 weeks later...

ta hem en demo för premiere till mac och testa deras stretchverktyg, du skriver in vilken procent du vill förlänga alternativt förkorta.om det nu finns en demo för mackar. premiere finns ju numera för mackar så kanske dom har en demo.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...