Jump to content
Just nu i M3-nätverket

EU delar ut nya rekordböter till Microsoft

Pocahontas

Recommended Posts

EU är inte inte nöjda med Microsoft och deras agerande och lägger på mer böter

Dagens PS

"Det första bolag i EU:s 50-åriga historia som kommissionen blivit tvungen att bötfälla för att bolaget inte följt EU:s konkurrenslagstiftning."

Skvallrar om av vilken kaliber Microsoft är av, och hur skadligt deras dåliga uppträdande på marknaden har varit. Vi i Västeuropa gillar annars den fria marknaden och vill helst likt USA hålla fingrarna borta från det som normalt och i stort ska kunna sköta sig självt, så de allra flesta människor borde förstå nu vad för sorts företag Microsoft är. :superirriterad:

Det är tråkigt att så många köper en PC med Windows och MS Office utan att ens reflektera över att finns alternativ som OSX och Linux som båda är mera stabila och snabbare. Jag säger inte att alla ska avstå ifrån Microsoftprogram men man bör fundera på vilket som är bästa valet för en själv, oavsett vad grannen kör. De här böterna kanske kan få folk att tänka till.

men dom verkar ju inte bry sig om sån småpotatis heller, 800 000 000 euro, pffft inget för mictosoft

I detta fallet var det ju 497 miljoner euro som är drygt 4,6 miljarder kronor enligt artikeln och det svider helt säkert för Microsoft som ju tillbeder guden Mammon.

men sedan när går USA bolag efter eu lagar?

Företagen följer de lagar som gäller i de länder, eller union, som de är verksamma i.

vem får pengarna?

Staten EU så klart! :)

vem får pengarna?

Troligen går dom in i EU:s kassakista. Någonstans läste jag att detta kunde leda till något minskade medlemsavgifter för medlemsstaterna, men det tror jag när jag ser det! :armskeptisk:

känns ju som att de som lidit av monopolet borde få sin del av kakan... men det kanske är omöjligt att genomföra i verkligheten...

I detta fallet var det ju 497 miljoner euro som är drygt 4,6 miljarder kronor enligt artikeln och det svider helt säkert för Microsoft som ju tillbeder guden Mammon.

Företagen följer de lagar som gäller i de länder, eller union, som de är verksamma i.

Staten EU så klart! :)

ja fast om man läste texten så var 899 000 000 bland de först orden, 497 var förra gången

Ärligt, skulle någon kunna anmäla Apple för samma sak när det gäller iTunes.

För om jag inte missminner jag mig så gäller detta WMP eller IE.

Kanske vore dax att någon anmäler Apple ;) iTunes undergräver alternativ till itunes pga at de håller på källkod och låste typ iPod till just iTunes.

Jag tycker inte heller om MS, men bara för det ser jag inte heller problemen som Apple kan komma att få.

itunes går att avinstallera, itunes finns för windows

mig veterligen går inte WMP och IE att avinstallera och Zune fungerar bara med WMP vilket låser den till windows !?

itunes går att avinstallera, itunes finns för windows

mig veterligen går inte WMP och IE att avinstallera och Zune fungerar bara med WMP vilket låser den till windows !?

MS har faktiskt versioner utan WMP. Dock inte utan IE.

iPod fungerar bara fullt ut med iTunes.

ja, men som sagt itunes finns även för windows, alltså tvingar de inte folk till att köpa mac och därför så hindrar de inte konkurrens

ja fast om man läste texten så var 899 000 000 bland de först orden, 497 var förra gången

Du har så rätt, och om man lägger till de där 497 miljoner euros till de 899 så blir det 1396 miljoner euros, eller c:a 1.4 miljarder euros som är drygt SEK 13 miljarder. :blink:

Inget att fnysa åt, inte ens för Microsoft.

Ärligt, skulle någon kunna anmäla Apple för samma sak när det gäller iTunes.

För om jag inte missminner jag mig så gäller detta WMP eller IE.

Kanske vore dax att någon anmäler Apple ;) iTunes undergräver alternativ till itunes pga at de håller på källkod och låste typ iPod till just iTunes.

Jag tycker inte heller om MS, men bara för det ser jag inte heller problemen som Apple kan komma att få.

Att åtnjuta monopol är inget brott.

Att utnyttja sin särställning är däremot ett brott, som konkurrenslagarna ska skydda mot.

Apple granskas, var så säker, men Microsoft är helt unik i hur de har utnyttjat sin unika sits i datavärlden gång på gång och mycket brutalt. Se företagsliken som ligger utmed vägen till Microsofts alla miljarder på banken. :(

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...