Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skadliga virus åt OSX?


Jakkii

Rekommendera Poster

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Tack så jättemycket för länken. en man blir ju helt mörkrädd när man läser vad Kim sitter och säger!

- De nyare mac-datorerna med operativsystem med djurnamn drabbas lättare av virus än vad windows gör. Apple har förrått sina egna genom att dölja så långt som möjligt att de numera har ett annat operativsystem i botten.

(det är jag som gjort "bold")

 

Nu har jag ju (tyvärr) haft det tveksamma nöjet att träffa herr Pihl IRL och han verkade faktiskt märklig då med. Och nu säger han, helt utan att skämmas, att OS X har lättare att drabbas av virus än Widows???

Den andra meningen gör bara att herr Pihl framstår som förvirrad och babblar.

 

Observera att Pihl är på Åland ansedd som en av dom yttersta experterna på datorsäkerhet.

 

Nu är jag övertygad om att karln är en bluff och att han inte sitter inne på någr direkta kunskaper utan bara tycker en massa.

Ungefär som en 14-årig gamer som "inte gillar Mac för det finns inga program till dom ju".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade ett spydigt mail dit nu :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir så förbannad på sådana dära som sprider falsk information och kallas experter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte bara när det gäller Mac OS X som han drar till med tvärsäkra och felaktiga påståenden. Det finns några enstaka trojaner för Mac OS X och 50-talet datavirus och farliga program för föregångaren Mac OS. Huruvida den situationen kommer att bestå vet vi inte lika lite som vi vet om Mac OS X är så säkert som Apple säger. Det finns ingen anledning att utgå ifrån att Apples programmerare är vare sig bättre eller sämre än andra men att påstå att Mac OS X är sårbarare än Windows och att Apple lurat folk är lika djupt okunnigt som direkt nonsens. Antingen har hans svar blivit fullständigt feltolkat eller så vet han inte vad han pratar om.

 

Å andra sidan påstår han ju lika tväsäkert att äldre versioner av Windows skulle vara säkrare än Windows XP (Windows 98 tar han som ett exempel) och den som gör det kan inte ens ha grundläggande insikter i hur minne, processer och uppgifter hanteras i de olika operativsystemen. Han blandar också ihop, definitionsmässigt, virus, trojaner och spyware och de sätt de kan spridas på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickade ett spydigt mail dit nu :lol:

 

 

Du kan väl skriva sedan vad du får för svar? kan vara intressant att höra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för fan. :chockadskeptisk::superirriterad:

 

Om han var kirurg skar han väl halsen av sig själv

och om han var gynekolog..... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken tur att man ej beställer den blaskan iaf.

Och

 

Finns en tråd på 99mac oxå som kan vara värd att läsa handlar om samma sak.

 

http://www.99.se/n-tverk-s-kerhet/237521-o...ert-l-ngre.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog och skrev en kommentar:

 

Är det verkligen relevant och god ton att använda nazister

och deras filosofi då man ska kommentera en läsares kommentar?

Är det så att skribenten anser att Mac användare har något gemensamt med nazisterna eller har skribenten så stort intresse av nazismen att

det kan ha blivit en undermedveten vana att referera till dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och Ålandstidningen kör ju mac datorer så han vill väl sälja virus skydd dit....

Hoppas att man ej ser han på stan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tidigare så skrev jag i ett inlägg att jag blev mörkrädd, men nu blir jag f-n förbannad!

 

Han får ett mothugg på sina fabler och börjar slå i vild panik runt om kring sig och gapar om att vi är Nazister, jämför det som vi säger och undrar med det Tredje rikets propagandaminister.

 

Men så gör människor som handlar i panik, när det visar sig att kejsaren inte har några kläder.

 

Det här var ett sånt lågvattenmärke att man blir helt häpen över att Lampi (som för övrigt är en väldigt vettig person) verkligen kan stå bakom detta uttalande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta språket men den här snubben är ju helt blåst. Kul läsning dock.

Han hävdar man behöver virusprogram. VA? Det är ju det man vill undvika. ANTI-virus heter det. Sikken pajas han är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- De nyare mac-datorerna med operativsystem med djurnamn drabbas lättare av virus än vad windows gör.

Vad? Bortsätt från att det känns meningslöst att kommentera hans totala okunskap på virus och OS X, djurnamn? Tiger, Lepard, Pather? Hmm… vad har de gemensamt? Jo, det är ju djurnamn! :D

 

 

Vi andra som använder källor hittar snabb (internet är fantastiskt, eller hur): visst fan, det är ju kattdjur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får hoppas att Björn och Leijon inte har virus imorgon när de ska fixa till forumet... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står var och en fritt, men jag skickade ett protest-mejl till tidningens chefredaktör.

 

Han heter Niklas Lampi.

Herr Lampi erbjöd mig att få en insändare publicerad i saken. Jag avböjde. Tidningen kommer alltså inte själv att åtgärda herr Pihls felaktigheter och hätska utfall. Antagligen är tidningen nöjd med allt ståhej. All publicitet är god publicitet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar förresten om den där tidningen behöver fler skribenter? Själv är man ju expert på nationalekonomi, konst, film, brokonstruktioner, smittsamma sjukdomar, juridik, åländsk historia samt finska vinterkrigets historia. Jag kanske kan sälja nån artikelserie om den moderna fysiken till dem oxå... :P

Har de inte högre krav än så där på epitetet "expert" så kvalar man ju in som superexpert i de flesta gebit. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar förresten om den där tidningen behöver fler skribenter? Själv är man ju expert på nationalekonomi, konst, film, brokonstruktioner, smittsamma sjukdomar, juridik, åländsk historia samt finska vinterkrigets historia. Jag kanske kan sälja nån artikelserie om den moderna fysiken till dem oxå... :P

Har de inte högre krav än så där på epitetet "expert" så kvalar man ju in som superexpert i de flesta gebit. :)

 

Ring upp dem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ålandstidningen sviker sina läsare när de ger "luft" åt en sådan här vildhjärna. Det är en sak att initiera debatter och publicera kontroversiella åsikter. Det är sådant tidningar ska göra, för att driva debatter framåt, men i det här fallet har tidningen gett kredibilitet åt en person som radar upp faktafel i flera av de svar han ger.

 

Det här handlar inte om någon som vill, eller som vågar sticka ut hakan. Det handlar om en person som presenteras som en datasäkerhetsexpert och som blandar samman sina egna åsikter och som presenterar dem som fakta. För att backa upp sina påståenden så hänvisar han till en statistisk sammanställning som är allt annat än korrekt, vilket ZDNet också medgav - dagen efter det att de publicerat sina uppgifter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men det var ju knappast någon hemlighet. Frågan gällde ju om "det nya systemet" var ett osäkert råtthål och om det finns en massa okända virus till OS X.

 

Nej, mitt svar var faktiskt ett svar på frågan

 

Men man kan ju fundera på vad det är för annat operativsystem dom bytt till ooch har i botten. :fundersam:

 

Och jag har aldrig påstått att det var en hemlighet! ;)

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...