Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skadliga virus åt OSX?


Jakkii

Rekommendera Poster

Citat ur Ålandstidningen tis. 26 Februari

 

De hade en Datasäkerhets expert som svarade på läsarnas frågor.

som svar på Frågan

Finns Det Virus nu som kan skada macintosh datorer?Hur Vanliga är de? Hur skyddar man sig bäst om man har en mac

svarade han:

"De nyare mac datorerna med operativsystem med djurnamn drabbas lättare av virus än vad windows gör. Apple har förått sina egna genom att dölja så långt som möjligt att de numera har ett annat operativsystem i botten. Det gamla systemet var skyddat från virus. Men nya datorer behöver branvägg och virusskydd"

 

 

Nån som vet om det stämmer eller ej? blev själv mycket förvånad!? :sarcastic:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 66
  • Created
  • Senaste svar

Klart det inte stämmer

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja påstå att listan med virus som fanns under Mac OS Classic kan göras bra mycket längre än den som rör Mac OS X (kan någon nämna någon virus över huvud taget?).

 

Jämför sedan hur många kända virus det finns för Windows med hur många det finns för Mac OS X.

 

Helt enkelt: Kvalificerat skitsnack. Vore han datorsäkerhetsexpert på mitt företag, skulle han få gå på dagen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united

Killen vet inte vad han pratar om...

 

Bara det faktum att han inte vet att det fanns fler (fler än inga) till pre OSX avslutar hela kapitlet för mig. Han har rört ihop alltihop till en salig röra.

 

Men man kan ju fundera på vad det är för annat operativsystem dom bytt till ooch har i botten. :fundersam:

 

Skulle jag ha honom som "datasäkerhets expert" på min firma skulle jag nog göra bäst i att flambera hela datorparken och börja om på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol, propaganda från anti-virusprogrammen/windårarna :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där måste vara ett missförstånd eller feltryck. Så clueless kan inte en "expert" vara. Det är helt omöjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vem har skrivit artikeln, så jag vet vart jag ska skicka brevbomben :whistling:

 

Snacka om okunnig datasäkerhetsexpert, tror inte killen har jobbet kvar länge till :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Killen vet inte vad han pratar om...

 

Bara det faktum att han inte vet att det fanns fler (fler än inga) till pre OSX avslutar hela kapitlet för mig. Han har rört ihop alltihop till en salig röra.

 

Men man kan ju fundera på vad det är för annat operativsystem dom bytt till ooch har i botten. :fundersam:

 

Skulle jag ha honom som "datasäkerhets expert" på min firma skulle jag nog göra bäst i att flambera hela datorparken och börja om på nytt.

 

Kan han syfta på att OS X är Unixbaserat? :fundersam:

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Carlisle_united
Kan han syfta på att OS X är Unixbaserat? :fundersam:

//Trew

 

Ja det måste ju vara det... fast... tja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en länk till artikeln eller är det bara i papperstidningen. Känner en del "datorexperter" på Åland och skulle vara intressant att se vem av dom som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns enbart i riktiga tidningen och han hette pilh eller nåt sånt i efternamn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanns enbart i riktiga tidningen och han hette pilh eller nåt sånt i efternamn.

"Men sååtan" som ni säger där på kobben.

Ok, tack för infon iaf, jag ska höra med min favvogeek i Mhamn om han kan skafa fram tidningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att...? :fundersam:

 

Så att det förklarar påståendet att "De bytte operativsystem" eller hur det nu var han uttryckte sig... ;)

 

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad jag vet är det freebsd i boten på mac os x och det är ett unix-liknande OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kim Pihl heter han, kan ju fösöka få den scannad på jobbet imorron.

Ber att få tacka så jättemycket.

 

Just herr Kim Pihl har jag vart involverad i diskussion med på Arken gällande hur uruselt Win XP SP2 är, att det är fullt med buggar och lika öppet för attacker som en Schweizerost. Han höll givetvis inte med och ansåg att OS X inte var ett OS att räkna med.

 

Försök gärna att scanna artikeln eftersom det skulle vara skoj att läsa.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac OS X, ett operativsystem för Macintosh-datorer från Apple. Mac OS X är ett modernt operativsystem som bygger på Unix-varianten Darwin, kärnan Mach, användargränssnittet Aqua och har hämtat en hel del inspiration från OPENSTEP. Mac OS X är sålunda mer besläktat med operativsystemet FreeBSD än med föregångaren Mac OS.

 

Från Wikipedia. Men det här var väl ändå en onödig post?!

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så att det förklarar påståendet att "De bytte operativsystem" eller hur det nu var han uttryckte sig... ;)

//Trew

 

Jo, men det var ju knappast någon hemlighet. Frågan gällde ju om "det nya systemet" var ett osäkert råtthål och om det finns en massa okända virus till OS X. De kanske bara finns lokalt på Åland? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...