Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iTunes ändrar filnamn

Dia2

Rekommendera Poster

Hej

Jag valde i iTunes inställningar:

Ordna mappen iTunes Music

Lägger filerna i mappar efter album och artister, och ger filerna namn med skivnummer, spårnummer, spårtitel.

men det blev inte precis som jag ville, när jag kollar på en viss musik album i finder så ser det ut så här:

01 01 01 01 01 Artist Namn - Låt Namn

02 02 02 02 02 Artist Namn - Låt Namn

03 03 03 03 03 Artist Namn - Låt Namn

osv...

så jag undrar hur jag fixar till dem så att dem blir som innan:

01 Artist Namn - Låt Namn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag valde i iTunes inställningar:

Ordna mappen iTunes Music

Lägger filerna i mappar efter album och artister, och ger filerna namn med skivnummer, spårnummer, spårtitel.

men det blev inte precis som jag ville, när jag kollar på en viss musik album i finder så ser det ut så här:

01 01 01 01 01 Artist Namn - Låt Namn

02 02 02 02 02 Artist Namn - Låt Namn

03 03 03 03 03 Artist Namn - Låt Namn

osv...

så jag undrar hur jag fixar till dem så att dem blir som innan:

Det kan du inte om du vill att itunes ska ha hand om namnsättningen. Du kan dock skita i det och ha filerna i eget format men då får du ändra inställningarna så itunes inte döper om dem.

Länk till kommentar

Det kan du inte om du vill att itunes ska ha hand om namnsättningen. Du kan dock skita i det och ha filerna i eget format men då får du ändra inställningarna så itunes inte döper om dem.

Ja men varför lägger iTunes 01 01 01 01 framför varje track 1....det såg inte ut så från början varken i itunes eller musik mappen.

Länk till kommentar

Been there, done that.. :)

Jag råkade också ut för det någon gång, jag antar att du alltid har det alternativet ikryssat, att iTunes ska sköta Musikmappen, det jag gjorde var att fiffla lite med ID3 taggarna (jag vet inte exakt vad det var som löste det) testa att:

Ändra på informationen i ID3 taggarna, om du har ABBAs Gold album t.ex. markera alla låtarna i det albumet, ändra albumnamnet till Golds, gör om samma sak och ändra tillbaka till rätt namn, alternativt kan man ju "skriva om" låtnumret på varje låt, och/eller se till att få med hur många låtar det är på skivan (01 av 20 t.ex) men den lösningen tar ju lite längre tid.

Testa att ändra ID3 tagversion på alla filer till 2.4...

En annan sak jag har upptäckt på senare tid, efter att jag köpte en billig, men ok, mp3 spelare, är hur olika program skriver mp3 tagar på olika sätt, och i olika versioner, då uppskattade iaf jag möjligheten att i iTunes kunna ta bort alla mp3 tagar (markera filer, välj ändra tagversion till ingen) och sedan välja att skriva tillbaka den, och då exakt vilken version man vill ha. Eftersom iTunes har en egen fil för att lagra informmation om låtar så är detta möjligt utan att informationen försvinner....(men, som alltid, innan man gör detta på hela sitt musikbibliotek, pröva dig/er fram...)

Länk till kommentar

Alltså, iTunes namnger ju musiken (i Finder) efter mp3 tagarna, så det som är väsentligt är ju att få dom rätt, så du får dom aldrig enligt:

utan att ange både artist och låtnamn under titel i mp3 taggarna i iTunes, och sedan så spårnummer där det ska vara...

så antingen får man välja hur man vill att dom visas i Findern, eller så väljer man hur dom visas i iTunes....

Länk till kommentar

Okej nu gjorde jag så att jag sökte efter alla filer som börjar på 01 01 01 01 och la in dem i Automator och valde ersätt text: 01 01 01 01

med:

och så gjorde jag så fram till track 20....så tog mig en 20min att rätta till det igen ;)

Länk till kommentar

Okej, så kan man ju göra, men det är inte rätt :)

Skämt åsido, gör man så, att man säger till iTunes att det ska sköta hanteringen av filer/mappar samtidigt som man går in i Findern och ändrar filnamn och/eller mappar, så är nog risken stor att man får probelm igen...

Länk till kommentar

Varför behöver man titta på sin musik i findern?

Jag använder Itunes till det den är bäst på...

Länk till kommentar

Varför behöver man titta på sin musik i findern?

Jag använder Itunes till det den är bäst på...

Ja men om du överför musik till din mobil t.ex får du en låt med 01 01 01 01 01 01 du förstår inte vad det är för låt riktigt :D

Länk till kommentar

Ja men om du överför musik till din mobil t.ex får du en låt med 01 01 01 01 01 01 du förstår inte vad det är för låt riktigt :D

Men igen, problemet hade troligtvis inte upstått om du inte hade hållit på och ändrat i filnamnen, om man låter iTunes sköta det så gör den det med bravur, och alltid enligt dom mp3 taggar som används, enligt: artist - album - ##_titel.mp3 (där rött innebär mappar)

Mobiltelefoner läser ju också mp3 taggar, och du kan dra filerna direkt från iTunes till mobiltelefonen....

Länk till kommentar

Men igen, problemet hade troligtvis inte upstått om du inte hade hållit på och ändrat i filnamnen, om man låter iTunes sköta det så gör den det med bravur, och alltid enligt dom mp3 taggar som används, enligt: artist - album - ##_titel.mp3 (där rött innebär mappar)

Mobiltelefoner läser ju också mp3 taggar, och du kan dra filerna direkt från iTunes till mobiltelefonen....

Okej...iallfall nu verkar de vara rätt så bra med mapp o namn hantering

Får hoppas att det fortsätter så...

Så nu till nästa program...vad använder man iPhoto till?

Länk till kommentar

Bilder?

Ja förstår det...men man kollar ju på bilder med förhandsvisning eller quick look?

Länk till kommentar

Du kan editera bilder och göra photoalbum i iPhoto tex. Ett smidigt program för att hålla reda på alla sina bilder istället för att ha allt i en mapp. Har du Ipod eller Iphone är det väldigt lätt att synka sina bilder och album.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...