Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vílken laptop ska jag välja?

lodnert

Recommended Posts

Jag är ute efter en dator, har bestämt mig för att välja en av Apples modeller. Datorn kommer användas för att hantera bilder, bildbehandling med Adobes programvaror, grafiska presentationer, och rapportskrivning.

Ett krav är att den är portabel då jag jobbar från olika platser dagligen. Som det är nu sitter jag på en Stationär PC, AMD X2 DualCore 4400+ med 2gb minne och ett nvidia 7800gtx kort. Jag är nöjd med prestandan i datorn och vill ha någonting liknande fast i portabelt format.

Vad tror ni skulle passa mig?..

Sedan undrar jag över en sak till, remote desktop är och fjärranslutningar är det någonting som fungerar med OSX eller krävs det Windows för det?

/ Daniel

En MacBook Pro. Storleken (15 tum eller 17) får du däremot bestämma själv.

MS Remote desktop finns för Mac också, har inte koll på hur det funkar under Leopard, men jag har jobbat i det under OS 10.4 utan direkta problem. I övrigt beror det på vad du ska göra. Hoppas ngn med mer erfarenhet av sådant svarar.

Du vet väl att du kan gå in på svenska Applestore och konfigurera varje dator själv, för att se vad du kan stoppa in smidigt? Sedan bör du inte köpa minne av dem, för de är snordyra, men konfigarutionssidan är jättebra när man vill se vad man kan utöka med.

Jag är ute efter en dator, har bestämt mig för att välja en av Apples modeller. Datorn kommer användas för att hantera bilder, bildbehandling med Adobes programvaror, grafiska presentationer, och rapportskrivning.

Ett krav är att den är portabel då jag jobbar från olika platser dagligen. Som det är nu sitter jag på en Stationär PC, AMD X2 DualCore 4400+ med 2gb minne och ett nvidia 7800gtx kort. Jag är nöjd med prestandan i datorn och vill ha någonting liknande fast i portabelt format.

Vad tror ni skulle passa mig?..

Sedan undrar jag över en sak till, remote desktop är och fjärranslutningar är det någonting som fungerar med OSX eller krävs det Windows för det?

/ Daniel

Känner du någon som har en MB och Adobeprogrammen?

Kolla i så fall om du klarar dig med 13 tums skärmen

Mitt arbetssätt är sådant att jag nästan bara fick paletter på skärmen

Visst man kan lära om - men varför?

Det gjorde att jag valde bort den och valde en MBP som bärbar.

Prestandamässigt räcker det med en MacBook, men mycket internminne är att rekommendera. Räcker inte 13-tums skärmen, jag då är det MacBook Pro som gäller. Mycket internminne där också.

Köp inte interminnet från Apple bara... :chockadskeptisk:

Känner du någon som har en MB och Adobeprogrammen?

Kolla i så fall om du klarar dig med 13 tums skärmen

Mitt arbetssätt är sådant att jag nästan bara fick paletter på skärmen

Visst man kan lära om - men varför?

Det gjorde att jag valde bort den och valde en MBP som bärbar.

Så det är inte bara jag som har det lite trångt... :P

En extern skärm löser ju "utrymmesproblemen" - sen skulle jag fatiskt kika på alternativet med två datorer - en MacBook och en iMac. Priset ligger inte så fasligt långt ifrån vad en lite mer fullmatad MacBook Pro kostar.

Prestandamässigt kommer man riktigt långt med en MacBook. Den är snabbare än vad man kan tro, speciellt om man stoppar i 3-4GB ram. Om färgåtergivningen på skärmen är viktig så välj en MacBook Pro (eller ev. en Air)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...