Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bästa chattprotokollet?

falafeln

Recommended Posts

Hej,

En vän har reagerat på att filöverföringar via MSN går rätt slött till/från mig, trots bra lina. Jag har kollat upp det och tydligen har inte Adium stöd för den snabbaste filöverföringen (för nåt protokoll som inte microsoft vill släppa fritt eller liknande). Nu har både jag och kompisen velat byta ut MSN till nåt bättre ett bra tag, men vad är alternativen?

Jag vill gärna hitta nåt som:

1. Har stöd för snabba filöverföringar

2. Finns för windowsanvändare (måste kunna övertyga mina vänner som lider av windows att byta också)

3. Bra upptid/inte förlitar sig till dåliga servrar (som msn)

och helst

3. ett öppet protokoll (för att slippa microsoftiga problem)

4. stödjar video/liknande trams.

vi testade bland annat GTalk, men av nån anledning fick jag inte filöverföringa att funka, varken med iChat eller Adium

både lösa idéer och konkreta förslag är välkomna ;)

ett svar, SKYPE, det regerar både som IM och filöverföring... sen behöver man inte använda vare sig voice eller video men det kan också vara en fin bonus ^^

det verkar ju rätt trevligt, nu återstår bara den svåra biten; att få andra på min kontaktlista att använda det :P

nya Messenger från Microsoft (v6) har mycket högre filöverföringshastighet än de gamla (inkl. Audium). Det är inte riktigt lika snabbt som Win-versionerna men jag brukar skicka över 250mb-filer och det går fint på någon minut iaf..

Tidigare så tog 1mb ca 10 min...

Testa den nya innan du skaffar något nytt sytem (Skype etc) - jobbigt att bygga upp kontaktlistan igen..

ps. MSN är fortfarande fulare än audium så jag kör ändå audium när jag inte ska överföra filer =)

det verkar ju rätt trevligt, nu återstår bara den svåra biten; att få andra på min kontaktlista att använda det :P

lyckades faktiskt övertala ca 15 pers till skype, sedan körde vi gruppchat ^^men det har desvärre försvunnit nu efter några månader... så nu använder jag det nästan enkom för voice och filöverföringar.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...