Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Köpa från applestore i USA

jonestar

Recommended Posts

Jag beslutade mig igår för att köpa en MacBook Pro.

Jag kollade lite priser idag, och som alla vet är prisskillnaden mellan Sverige och USA avgrundsdjup.

Hur skulle det funka att beställa datorn från USA?

Du får fara dit och köpa den. Du åker på skatter och tull mm

skatter och tull... vad innebär det i kostnad? handlar det bara om moms så blir det ju fortfarande billigare än i sverige?!

fastnar allt i tullen? eller tar dom stickprover?

skatten e olika men skulle tro ett genomsnittt e på 5-7 %. Tullen lägger nog på 30% med sin moms o tull vad jag hört, men jag kan ha fel?

Folk menar att man kan komma runt tullen genom att skriva märka varan med "gift", men för alla varor med värde över 500 kr så kan tullen kolla ändå, oavsett innehålls beskrivning.

Skriver du lågt värde så får du låg ersättning om det kommer bort...

Försökte kolla på tullens hemsida nyligen, men va trött o gav upp, om du orkar står där säkert klara besked på exakta avgifter osv.

http://www.tullverket.se/

för övrigt vet jag inte riktigt om jag hade litat på vanliga posten till o skicka en ny dator. Hade nog anlitat ups eller fedex för nått sådant. Då blir det lite dyrare oxå ju.

tack för svaret jpe...

jag pratade med en kollega och han sa att med allting inräknat (tullavgifter, skatt, frakt osv) så blir det ca 10% billigare att köpa från USA...

och det är nog inte värt besväret för 1500:- (för en dator som dessutom har ett amerikanskt tangentbord)

det är ju tryggt att ha en dator som är köpt här om den börjar strula. vi har ju ett ganska bra konsumentskydd om det är maskinfel mm.

det är ju tryggt att ha en dator som är köpt här om den börjar strula. vi har ju ett ganska bra konsumentskydd om det är maskinfel mm.

Apple har världsgaranti på bärbara produkter.

Själv lämnade jag in min MacBook i går på ett annat ställe än där jag köpt den på ett garantiärende.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...