Jump to content
Just nu i M3-nätverket

synka bärbart med stationärt.

tjorven

Recommended Posts

hejsan. funderar på att köpa nya macbook som kom igår.

när jag får hem den vill jag såklart kunna synka den med min gamla G5a därhemma. jag skulle vilja att de delar kalendrar, adressbok, mail osv.

så att de alltid har samma uppdaterade info.

hur gör jag det på bästa sättet? går det överhuvudtaget?

en annan fråga är - hur bra funkar applestore?

jag har nån fördom om att det är enklare att köpa i butik ifall något skulle vara trasigt eller börja strula.

du kan super enkelt synca med apples .mac då kan du desutom använda funktionen back do my mac och komma åt den andra datorn med datorns skrivbord precis som om du satt vid din andra dator.

du kan testa .mac ett tag gratis. och se hur det funkar. sedan är det typ en tusenlapp per år vilket många tycker är lite saftigt. du får utvärdera när test tiden är slut om du vill köpa eller inte.

eftersom apple har mycket dyrare minne än andra butiker så kan det ju vara en bra ide att köpa en dator i en butik där dom kan slänga ut minnet som kommer med och maxa minnet direkt så slipper du desutom betala för det låga minnet som sitter i från början tror jag. då sparar du några tusenlappar jämfört med att maxa minnet från applestore.

snabbast hjälp om något börjar strula är nog kombinationen att skriva här på forumet och köpa datorn i en butik nära där du bor.

vill du köpa till apple protecktion plan så kan du göra det i butik eller hos applestore på nätet så får du utökad suport från apple. men det smakar nog mer än vad det kostar. men har du onödigt mycket pengar eller vill vara super säker så köp till det.

du kan synca dina kalendrar mot googles kalender med programmet spanning sync. men det är krångligare och buggigare än .mac som ju är helt integrerat på din mac. spannin sync har ställt till det för folk när apple uppdaterat sitt operativ system.

själva mejlen behöver du inte synca med annat än mejlservern om du väljer att spara dina elektriska brev där.

Chronosync - enkelt att installera och konfigurera. Välj folder på en burken - peka mot den andra där du vill att saker och tinga ska ligga. Sen synkroniserar du de foldrar och den informaton du vill ha på båda datorerna.

Annars rekommenderas .mac.

Jag testade många olika lösningar, men det var bara .Mac som höll måttet.

Mycket tack vare att du inte behöver koppla samman datorerna fysiskt, utan att allt sker via Apples .Mac-servrar. Båda datorerna kopplar alltså upp sig då de har tillgång till Internet.

Sen att .Mac-tjänsterna inte utvecklats mycket på fem år och att iDisken är skitslö i Europa är jättesynd, men Steve Jobs bad om ursäkt för detta under D5-mässan och lovade att de skulle åtgärda det (han uppgav dock ingen tidsplan).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...