Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Varför försäkring?

Stork

Recommended Posts

Hej

Jag undrar lite över försäkringar till datorerna.

Ska man verkligen behöva köpa en Apple Protection Plan (eller vad det nu heter) för flera tusentals kronor, och vad får man för de pengarna som man inte får av den vanliga hemförsäkringen?

Sen finns det ju också andra macförsäljare som har egna specialförsäkringar. Ungefär som Elgiganten försöker sälja in genkomponerade försäkringar varje gång man köper en tv. Dessa är ju ofta billigare, och då kan man ju fråga sig varför man ska köpa en APP?

Så varför försäkringar - när man redan har en hemförsäkring? Det är frågan.

Har man en bra hemförsäkring så är kostnaden för en app för en MBP är 4195. En bra hemförsäkring kostar inte mer än 1000 - 1500 kr per reparation vilket gör att du har 2.8 - 4 chanser att reparera datorn via din hemförsäkring innan du har kommit upp i App priset.

Är du beroende av din dator - jobbar på den - så kan dagar/timmar vara av yttersta vikt. Apples försäkring ger dig förtur och du ska ha din dator tillbaka och körbar på 48 timmar. I vissa fall kan det vara värt varenda krona.

Apple Care (AC) innehåller tre delar:

1. Support i tre år

En hel del support kan du få här. Det är svårt att värdera om man verkligen behöver tre års telesupport.

2. Ett verktygsprogram värt ca 1000:-

Den ska du ju ha ändå.... ett bra verktygsprogram ska alla ha!

3. Förlängd garanti

Du får tre års garanti i stället för ett. Detta är särskilt intressant när det gäller bärbara datorer som får mer stryk än stationära.

Här ska vi inte blanda bort korten. Apples garanti och konsumentverkets skydd är inte detsamma. Det är som hel eller halvförsäkring. Observera att AC inte är en försäkring utan jag talar metaforiskt. Med garanti så måste Apple bevisa att de inte är skyldiga. Utan garanti ligger bevisbördan på dig, vilket kan visa sig nog så knivigt. Det innebär att du har i ena faller 1 års garanti + 2 år konsumentverket. Det andra fallet 3 års garanti.

Eftersom Apple är ett vinstdrivande företag så går de naturligtvis med vinst på AC annars skulle de inte göra detta. AC är ett sätt att mot extra kostnad ge dig en tryggare ägartillvaro. Om du vill.

AC kan tecknas upp till ett år efter inköpsdatum så det är ingen panik. Men om du tecknar det ett år efter, så får du bara tre år totalt i alla fall räknat från inköpsdatum. Väntar du så får du heller ingen telesupport första året förutom de 90 dagarna.

Garanti vs försäkring

Garanti innebär i grova slängar att tillverkaren tar ett ansvar för sin produkt mot tillverkningsfel och produktfel under en viss tid som är valfri. Försäkring handlar om att köpa bort skaderisker vilket inte är samma sak. En vanlig hemförsäkring gäller vid åska, vattenskada, brand, stöld men INTE om du kvaddar dina egna grejjor. För att få ersättning måste du ha en allriskdel som ger dig ersättning för dina egna saker. Ansvarsförsäkringen, den sk drulleförsäkringen, gäller INTE egna saker utan bara andras. Den gäller desutom inte saker du lånar eller hyr, vilket kan vara bra att veta!

Allrisk är ett tillägg på försäkringen. Allrisk kan bara ersätta skador som du orsakar genom "plötslig och oförutsedd händelse". Ger skärmen eller moderkortet upp så står du där utan skydd. Snubblar du i trappen får du ersättning om du tappar datorn och den går sönder. Eftersom allrisk ger ersättning vid fler tillfällen än en vanlig försäkring kostar den också mer. De parametrar som varierar i en försäkring är självrisk, avskrivning och ersättningstak. Dessa parametrar gör att en billig försäkring är just en billig försäkring. Dvs hög självrisk, hög avskrivning och lågt max ersättningstak.

Det finns kreditkort som numera ger ett visst skydd vid köp av elektronik.

Täcker Apple Care stöld av en bärbar dator? Hemförsäkringen täcker inte stöld av datorn om den t.ex. legat i en bil eller något annat ställe som inte är ett hus.

AppleCare täcker inte stöld.

Täcker Apple Care stöld av en bärbar dator? Hemförsäkringen täcker inte stöld av datorn om den t.ex. legat i en bil eller något annat ställe som inte är ett hus.

AC är en GARANTI inte en FÖRSÄKRING......

Ansvarsförsäkringen, den sk drulleförsäkringen, gäller INTE egna saker utan bara andras. Den gäller desutom inte saker du lånar eller hyr, vilket kan vara bra att veta!

Här måsta jag flika in att jag fått ersättning på en drulleförsäkring på min egen dator PMG4 som dog.

Och jag vet att dom kallade det för en drulle då jag spec. bad om det när jag teckna.

Och jag fick bra ers. efter att jag sålt alla lösa delar + tomburken gick jag med vinst.

Apples försäkring ger dig förtur och du ska ha din dator tillbaka och körbar på 48 timmar.

Det där stämmer väl inte? Jag har varit tvungen att skicka iväg min dator (bl.a. till Holland) tre gånger. Tror inte jag varit utan den mindre än två veckor någon gång...

Här måsta jag flika in att jag fått ersättning på en drulleförsäkring på min egen dator PMG4 som dog.

Och jag vet att dom kallade det för en drulle då jag spec. bad om det när jag teckna.

Och jag fick bra ers. efter att jag sålt alla lösa delar + tomburken gick jag med vinst.

Jag vet inte hur det har handlagts, men hemförsäkringars konstruktion angående drulle/ansvarsförsäkring gäller ENDAST skydd mot tredje part dvs inga pengar till dig om du har sönder dina egna prylar. Det låter som om man gått runt villkoren för att vara generösa..... och kanske bokfört det som åskskada men kallar det för drulle. Vissa försäkringar har ju en allriskdel och kanske de kallar den för drulle vad vet jag....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...