Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Skillnaden mellan förra MBP & nya?

Hilding83

Recommended Posts

Jag har den den nu näst senaste MBP:

• 17" (Hi-res)

• 2,4 ghz

• 3 gb ram

• 160 gb HD

Jag önskar nu lite vinklar/åsikter om hur vida jag bör eller inte bör köpa nya MBP 17".

Då jag kan bli av med momsen så får jag den för 19 600:-.

Vad tror ni jag kan få för min nuvarande? (Inga repor, döda pixlar osv)

Hur mkt skulle bytet kosta och är det värt det, vad tycker ni? Alla tankar är intressanta!

Tack!

absolut inte värt det enligt mig, så revolutionerande nyheter är det inte

Det är ju ganska små skillnader mot den du har. Större HD är det enda du kommer att märka ifall du inte kör mycket 3D då det extra grafikminnet kan vara till stor nytta. Om den nya pekplattan är ett stort lyft vet jag inte men den kanske är värt en del om man inte jobbar med mus.

Håller med om att det inte är några större skillnader, men jag väger även in prisfallet på min dator - den blir ju mindre o mindre värd för varje månad. Och den nya MBP kommer ju inte minska i pris och jag är säker på att jag kommer byta upp mig till den innan det kommer ytterligare en uppdatering av den (om typ 270 dagar).

Summa summarum: Jag får mest för min MBP nu och den nya kommer ligga kvar där den är nu, vilket borde betyda att jag borde byta för att "förlora" så lite som möjligt på den.

Eller tänker jag fel, va tycks?

(använding: Jag jobbar med grafisk design, spelar lite spel då o då och har datorn alltid med mig)

Är du nöjd med din dator så varför byta? Låter lite som jagmåstehadetsenaste-sjukan. Jag sitter med en likadan dator som dig fast med 4GB RAM, enda jag skulle vilja ha större är HD'n. Men den kan man uppdatera själv.

/Micke

Det snackades en hel del om prestandaskillnaden mellan Santa Rosa MBP'n och den nya Penryn baserade på MacRumors forum.

Tydligen hade en medlem nyss köpt sin 2.4GHz Penryn MBP (basmodellen) och fått 3084 poäng i GeekBench.

Som en jämförelse kan jag nämna att jag fick 3018 poäng med min 2.2GHz SR (standard), synd att den är ett sånt förbannat problembarn bara! :(

Med andra ord, prestandaskillnaden är i stort sett obefintlig..

Om du tycker det är värt att strula med försäljning och allt av din gamla i förmån för den nya MBP'n (som du kan få till lägre pris än vad du säljer din nuvarande för, om jag förstått det rätt?)

så är ju det upp till dig. Tänk bara på att med en ny modell kommer barnsjukdomar.

Och det här med att Apple "Uppdaterat" grafikkorten är rent skitsnack, 8600M GT har alltid haft 512MB minne i XP (även den MBP som Apple påstod skulle ha haft 128MB), så jag tror Apple kodat OS X så att den ska visa de siffror Apple uppger.

Jag tänker att du snarare borde fråga dig hur mycket du får för din nuvarande maskin när du byter till nästa uppdatering och räkna på vad det kostar, jämfört med att uppgradera två gånger och därigenom tappa mindre per uppgradering men samtidigt betala lite extra två gånger... för jag antar att du kommer att känna likadant även nästa gång det kommer en ny Macbook Pro?

Jag gissar att det går på ett ut.. Personligen tycker jag det är roligare att märka av att man köpt en ny dator. Jag tror inte du kommer att märka någon skillnad i användande på den nya maskinen. Samtidigt är det ju kul att få nytt och fräscht.. å såna problem! :P

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...