Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Bredbandsoptimering?

Jim Profit

Recommended Posts

Hej

Har problem med dålig prestanda på min uppkoppling.

Finns det saker man kan konfigurera i macen för att optimera hastigheten?

(Typ windows tcpip optimizer)

Har en imac 20' som är ca 2 mån gammal.

Vad jag vet skall detta inte behöva göras i Mac OS X, men jag kan ha fel.

det skall stämma enligt vad jag hört. vet dock att jag sett inställningar som påminner om det tcp opt. gör i windows i något "haxxor/städ" program till os x, typ om det var onyx eller så... kommer inte ihåg vilket :/

känner inte till någon allmän optimering men det finns enskillda program som ska vara bättre på spesefika nerladdningar. vissa Ftp program är bättre en andra och har för mig att det finns ett program som kan ladda http sidor väldigt fort om man vill ha hela siter nerladdade på datorn.

i vissa routrar kan man ställa in vad som ska få prioritet (typ ip telefoni) om du vill prioritera.

använd sladd i ställer för trådlös uppkoppling.

byt ut kablarna med med jämna mellanrum. bredbandsbolaget skickar tillexempel med klena telesladdar och propp till sitt adsl som inte är anpassade för datattrafik vilket gör att dom rekomenderade mig att byta sladd efter några år.

testa upp och ner hastigheterna på ditt bredband på post och telestyrelsen/ konsumektverkets sida www.bredbandskollen.se ring sedan din operatör och kolla vad dom får för mätvärden mellan modemet och deras nät om du nu har ett modem.

skiljer det sig mycket från värdena du fått så är det något knas på din dator eller dina inställningar.

Av vad jag har erfarat så gör inte "optimeringsverktyg" av nätverket eller liknande några större skillnader på prestandan. Det brukar som oftast vara yttre orsaker som gör att det kan resultera i långsammare prestanda.

T.ex. störningar i nätet, ev. bredbandsrouter kanske är gammal och dess CPU klarar kanske inte av att skyffla många paket (och då snackar vi måååånga paket). Virus eller spyware som skickar paket ut från sitt egna nätverk kan också resultera i att ev. router blir slö.

Det finns i alla fall en hel del orsaker, men jag tror knappast att ett "tweak" program gör några större under. Ungefär som när Aftonbladet skriver sin årliga artikel om "Så blir datorn dubbelt så snabb".

Av vad jag har erfarat så gör inte "optimeringsverktyg" av nätverket eller liknande några större skillnader på prestandan. Det brukar som oftast vara yttre orsaker som gör att det kan resultera i långsammare prestanda.

T.ex. störningar i nätet, ev. bredbandsrouter kanske är gammal och dess CPU klarar kanske inte av att skyffla många paket (och då snackar vi måååånga paket). Virus eller spyware som skickar paket ut från sitt egna nätverk kan också resultera i att ev. router blir slö.

Det finns i alla fall en hel del orsaker, men jag tror knappast att ett "tweak" program gör några större under. Ungefär som när Aftonbladet skriver sin årliga artikel om "Så blir datorn dubbelt så snabb".

i pc världen gör tcp optimizer iaf underverk bör tilläggas... sen tror jag inte det funkar alls lika med mac dock.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...