Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Problemet med omkomprimering mp3 --> AAC

DanielW

Recommended Posts

Jag har en gammal ipod mini som snart har gjort sitt, batteriet fungerar ganska dåligt. En annan grej som hela tiden fungerat ganska dåligt är att en del musik som låter bra på datorn låter HELVETE på ipoden.

Jag har fått förklarat för mig att detta beror på att ipoden komprimerar om redan komprimerade filer (dvs mp3-filer) - något den naturligtvis egentligen borde ge fan i.

Är detta ett allmänt problem med alla ipods? Finns det något hack eller liknande som gör att man kan komma runt det?

Om det inte går, måste jag ställa den i sammanhanget hädiska frågan vilken mp3-spelare jag borde satsa på istället...

Jag har fått förklarat för mig att detta beror på att ipoden komprimerar om redan komprimerade filer (dvs mp3-filer) - något den naturligtvis egentligen borde ge fan i.

När du har en shuffle har jag för mig att du KAN få itunes att komprimera om låtar så att bitraten inte blir för hög eller gör om lossless till aac 128 typ. Thats it! Inga andra ändringar görs av din musik om du inte själv gör det manuellt, vad jag vet.

Men varför låter VISSA filer kasst på ipoden fast de låter bra på macbooken då?

Som bara är trasiga under vissa låtar? Nej, men allvarligt, menar ni att era ipods alltid låter bra alltså?

Och naturligtvis låter det som låter skit i ipoden även skit när man linar ut det i samma stereo som datorn är kopplad till vanligtvis.

Ok är det såhär?

Du har en låt i itunes som låter skräp i ipoden OCH även i datorn när du lyssnar i hörlursutgången men inte i de inbyggda högtalarna!

Har du kollat bitraten och vad låtarna har i sina inställningar i inforutan: markera låten välj arkiv/visa info eller äpple I : sedan alternativ ställ allt på noll eller mitten

Har du kollat inställningarna i itunes inställningar/uppspelning stäng av allt

Kolla även equlizern ställ allt på 0

Funkar inte detta fattar jag inget

Nej, jag känner inte heller igen problemet. Möjligen att inte hela filen spelas när det är korrupta filer.

Ok är det såhär?

Du har en låt i itunes som låter skräp i ipoden OCH även i datorn när du lyssnar i hörlursutgången men inte i de inbyggda högtalarna!

Nej, nej.

VISSA (långt ifrån alla) låtar med hög bitrate som låter bra i macbooken linad ut i en fet stereo med bra högtalare låter plötsligt SKIT när de spelas i ipoden. Med hörlurar eller ut i samma stereo. Några inbyggda högtalare eller datorhögtalare använder jag inte.

Därför undrar jag om ipoden vid import kodar om redan komprimerade filer, t ex mp3 till AAC. Det skulle förklara saken. Eller så är det bara fel på min gamla ipod mini. Köpte den begagnad, så jag vet inte om den alltid varit så.

Kan vi få testa på våra datorer & iPods med dina trilskandes filer? Då kan man nog lösa problemet snabbt.

Iaf i äldre versioner av iTunes och iPod så skulle man ironiskt nog bocka av "ljudförbättrare" i inställningar, för det var snarare en ljudförsämrare... kan det vara det som spökar?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...