Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Alla inställningar är plötsligt borta!

skåne08

Recommended Posts

När datorn sattes igång idag var alla våra inställningar borta! Mailkonto, Adressboken, bokmärke i Safari, bakgrundsbild på skrivbordet, dashborad, dock mm. Allt är typ tillbaka på grundinställningarna.

Om man söker kan man se att ex bokmärke och mail finns kvar i datorn, men de finns inte i mailen eller i Safari.

Jag tror vår lilla dotter lyckas göra något genom att trycka på tangenterna.

Snälla någon som kan hjälpa oss ??!!

(har startat om datorn)

Edit. Rubrikfix. /Rickard

A_bite_of_the_apple

Är namnet på hemmappen ändrat?

(Ikonen med ett hus på som förmodligen heter nåt i stil med ditt namn)

Hus-ikonen har fortfarande mitt namn, men i den ligger en mapp som troligtvis döpts om. (mappen innehåller mail, bokmärke mm)

Kan jag ändra namn på den mappen för att återställa?

tack på förhand!

nej tror inte du bara kan ändra namn på undermappen till din hemma mapp. har inte råkat ut för just ditt problem själv så jag kan inte hjälpa dig så mycket.

något knas med mapparna har det ju i alla fall blivit. och det går säkert att återställa. vad heter undermappen till din hemma mapp som du tror har ändrats?

Nu tror jag vi vet vad som hänt:

Min dotter bytte namn på mappen Bibliotek (under hemmamappen) som jag nu döpt tillbaka till bibliotek.

Omstart gjordes och på något sätt bildades en ny mapp som heter Library.

Vi har alltså nu 2 biblioteksmappar, en som heter bibliotek och innehåller våra tidigare inställningar och en ny mapp som heter Library.

Men vi kan inte använda inställningarna i vår gamla biblioteks-mapp, kan se att de finns där, men ex mail och bokmärke är helt tomma.

Rörigt värre, tacksam om nån vet hur man reder ut detta?

Det borde väl räcka med att dra det nya biblioteket till soptunnan och ändra namnet på det gamla biblioteket till Bibliotek, samt starta om.

trodde det var något sådant. skönt att det löste sig.

nu vet jag inte hur gammal din dotter är eller om det var meningen att hon skulle vara vid datorn. men i så fall tycker jag att du ska ge henne ett eget konto med begränsade administratörs rättigheter.

hon blir nog glad om hon får en helt egen skrivbords bild och egna bokmärken och ikoner.

• 1 year later...
comicswille

Hej!

blev superglad när jag hittade denna tråd.... kom hem och min tjej har använt datorn och samma sak har hänt mig (tror jag eftersom jag känner igen samtliga symptom!). med skillnaden att det inte finns någon mapp där allt ligger och väntar på mig. alla program och filer som har direkta mappar till vänster i finder (vet inte om jag kan förklara det tydligare än så....) finns kvar medans ALLA filer, bokmärken, dockinställningar etc. är bortblåsta. Misstänker att jag har ett snarlikt fel men fattar inte vad jag ska ändra för att återställa.....

det som idag finns i det jag tror kallas hemmamappen (den som har mitt användarnamn) är Documents, Library och Skrivbord.

SNÄÄÄÄÄÄLLA hjälp oss då det är sjukt många bilder som är borta, det andra kan jag leva med...

wille

Nu tror jag vi vet vad som hänt:

Min dotter bytte namn på mappen Bibliotek (under hemmamappen) som jag nu döpt tillbaka till bibliotek.

Omstart gjordes och på något sätt bildades en ny mapp som heter Library.

Mappen heter egentligen Library.

Men den översätts som Bibliotek. För datorn heter den Library.

När du döpte om den så hittade inte datorn mappen utan då gjorde datorn en ny mapp.

blev superglad när jag hittade denna tråd.... kom hem och min tjej har använt datorn och samma sak har hänt mig (tror jag eftersom jag känner igen samtliga symptom!). med skillnaden att det inte finns någon mapp där allt ligger och väntar på mig. alla program och filer som har direkta mappar till vänster i finder (vet inte om jag kan förklara det tydligare än så....) finns kvar medans ALLA filer, bokmärken, dockinställningar etc. är bortblåsta. Misstänker att jag har ett snarlikt fel men fattar inte vad jag ska ändra för att återställa.....

det som idag finns i det jag tror kallas hemmamappen (den som har mitt användarnamn) är Documents, Library och Skrivbord.

Det kan ju vara som så att dina filer och mappar har flyttats till ett annat ställe.

Använd sökfunktionen i Spotlight, om du minns något namn på någon bild eller så kan du skriva in det i sökfältet och se om den ligger kvar någonstans i datorn.

Sen så verkar det som om något har hänt med engelskan. Du har alltså systemmappar både på svenska och på engelska? Det är inte normalt. Antingen heter de på svenska, eller så är de på engelska.

Det vill säga du ska ha Skrivbord, Dokument, Bibliotek.

Du ska inte ha Skrivbord, Documents, Library.

Vilket språk är Macen inställd på?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...