Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Delat videominne verkligen dåligt?

Dragonilm

Recommended Posts

Hej.

Jag kom att tänka på en sak - om jag köper MacBook så kommer jag att uppgradera på direkten till 4 GB minne. Webhallen tar bara 900 kr för två 2 GB-minnen, så saken är biff. Då kom jag att tänka på MacBookens "akilleshäl" - den integrerade grafikkretsen på 144 MB. Är det verkligen så dåligt som alla säger? Som jag förstått det hela så handlar det bara om att grafikkretsen "stjäl" 144 MB från huvudminnet. Det verkar alltså inte handla om mer avancerade saker som att processorn belastas, eller något liknande?

Då är min tanke: om jag har fyllt MacBooken med 4 GB minne, jag lär väl knappast märka (ens i spel) att datorn har en integrerad grafikkrets istället för ett riktigt grafikkort?

/Peter

Hej,

du kan möjligen märka av detta genom att du helt enkelt inte kan spela några nyare spel då grafikkortet inte är i toppform men spela, det kan man, utan problem!

Har själv spelat Call of Duty 2 och Portal på min MacBook åtskilliga gånger. Portal kan gå lite segt ibland men det fungerar!

MvH,

Katana

Närå... integrerat är inte skräp. GMA 3100 är vad jag kan se ett lyft från GMA 950 som fanns i förra generationens MacBook. GMA 950 var skaplig för två generationer datorer sedan. GMA 3100 var skaplig för en generation sedan, dvs gårdagens grafikkort. Vet man bara om det så är det ju inga problem. Det är ju för att möta krav på låg stömförbrukning och låga temperaturer i en billig dator som gör att denna krets sitter där. Att den snor minne från RAM är som att gå över ån efter vatten. Det gör grafiken slöare än vad den kunde ha varit. Men har du 2 GB RAM eller mer kommer du aldrig att märka det i andra operationer. MacBook är en bra dator till det den är gjord för.

Det är ju inte riktigt så enkelt. Bl.a. många av Apples egna Pro program (Motion, FCE, Aperture m.fl.) erbjuder ju ett hårdvarustöd tillsammans med grafikkorten som sitter i t.ex. MBP (som bygger på den snabbare grafikprocessorn, det större grafikminnet, och dom utökade funktionerna i ATI/Nvidias grafikprocessorer) och erbjuder i dom programmen avsevärt mycket högre prestanda, så det är ju något man bör ha i åtanke.

Det är ju inte riktigt så enkelt. Bl.a. många av Apples egna Pro program (Motion, FCE, Aperture m.fl.) erbjuder ju ett hårdvarustöd tillsammans med grafikkorten som sitter i t.ex. MBP (som bygger på den snabbare grafikprocessorn, det större grafikminnet, och dom utökade funktionerna i ATI/Nvidias grafikprocessorer) och erbjuder i dom programmen avsevärt mycket högre prestanda, så det är ju något man bör ha i åtanke.

Som jag skrev är den bra till det den är gjord för. Den är inte gjord för de program du räknar upp.

Tänk att denna diskussion är så levande, alltid. När det hela är så enkelt. MacBook och Mac mini är Apples billigaste datorer. De har sämre grafikegenskaper, utan att därför vara dåliga datorer på något sätt. Apples andra modeller har bättre grafik, och på dem kan man därför köra mer avancerade program som kräver mycket av grafiken. Exakt vad i detta är det så svårt att förstå?

Exakt vad i detta är det så svårt att förstå?

Hur mycket bättre och respektive sämre produkterna är i förhållande till vad jag ska göra och har råd med.

Hur mycket bättre och respektive sämre produkterna är i förhållande till vad jag ska göra och har råd med.

Jag har en mer psykologisk förklaring. Den går ut på att "Snälla säg att jag får lika bra grafik i en Macbook som i en Macbook Pro för det vill jag höra eftersom Macbooken är så mycket billigare..." ;)

Som jag skrev är den bra till det den är gjord för. Den är inte gjord för de program du räknar upp.

Fast du får det att låta som att det fanns någon officiell lista någonstans vilka applikationer som fungerar på MacBook och inte, riktigt så enkelt är det ju inte. Det är också väldigt ovanligt att PC (Wintel) utnttjar grafikkortsprestandan på det sättet som görs i MBP och t.ex. Aperture, 3D program undantagna, så där gäller ju lite det som frågeställaren tar upp, att för "allt" utom spel så spelar grafikkortet ingen roll, därför är ju frågeställningen, högst relevant tycker jag, och inte på något sätt självklart som du verkar vilja få det till. När jag köpte min MB fanns iaf ingen lista över tillämpningar som den var "gjord för".

Fast du får det att låta som att det fanns någon officiell lista någonstans vilka applikationer som fungerar på MacBook och inte, riktigt så enkelt är det ju inte.

Nä, så enkelt är det visserligen inte. Men varje program har sina egna "Minimum Requirements" som kan hittas om man söker. Här kan man läsa vad som krävs av macen för att den ska kunna klara av Aperture 2. Och här kan man ladda ned ett kompabilitetsprogram som testar just din dator om den klarar Aperture 2.

Och det är så man får gå till väga; kolla upp vilka minimikrav programmen har på hårdvaran, och köpa dator efter det. Det finns inga genvägar till det perfekta datorköpet... ;)

Men vilka spel ungefär kan man spela på macbooken, utan problem?

Ni som har prövat får gärna svara, ge några exempel.. :)

Jag kom att tänka på en sak - om jag köper MacBook så kommer jag att uppgradera på direkten till 4 GB minne. Webhallen tar bara 900 kr för två 2 GB-minnen, så saken är biff. Då kom jag att tänka på MacBookens "akilleshäl" - den integrerade grafikkretsen på 144 MB. Är det verkligen så dåligt som alla säger? Som jag förstått det hela så handlar det bara om att grafikkretsen "stjäl" 144 MB från huvudminnet. Det verkar alltså inte handla om mer avancerade saker som att processorn belastas, eller något liknande?

Då är min tanke: om jag har fyllt MacBooken med 4 GB minne, jag lär väl knappast märka (ens i spel) att datorn har en integrerad grafikkrets istället för ett riktigt grafikkort?

Jag hänger inte riktigt med, men du menar att med tillräckligt mycket RAM så kommer grafikkortet i praktiken att få åtminstone 144 MB för sig självt?

Det tror jag iofs det redan får om du har 2 GB. 144 MB är inte särskilt mycket för ett grafikkort. Men det är väl äntligen ok ändå, vet inte säkert.

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle satsa på 4 GB minne i en annars ganska begränsad dator. 2 GB räcker långt. 4 GB är i sammanhanget överkurs. Har du pengar att göra av med, vill du allmänt ha det bättre, så spara till en MacBook Pro, föreslår jag.

Jag hänger inte riktigt med, men du menar att med tillräckligt mycket RAM så kommer grafikkortet i praktiken att få åtminstone 144 MB för sig självt?

Det tror jag iofs det redan får om du har 2 GB. 144 MB är inte särskilt mycket för ett grafikkort. Men det är väl äntligen ok ändå, vet inte säkert.

Jag har lite svårt att förstå varför man skulle satsa på 4 GB minne i en annars ganska begränsad dator. 2 GB räcker långt. 4 GB är i sammanhanget överkurs. Har du pengar att göra av med, vill du allmänt ha det bättre, så spara till en MacBook Pro, föreslår jag.

Saken är ju den att det litet utav min fråga - vad är den praktiska skillnaden i grafikväg (som i spel, exempelvis) mellan en minnes-"fulltankad" MacBook på 4 GB och en MacBook Pro med ett separat grafikkort på 128 MB.

Nu har i och för sig frågan blivit en smula utdaterad i och med att Apple släppt nya MBP med 256 MB, men jag vill liksom ändå veta skillnaden.

Alltså:

MacBook - 3856 MB minne (efter grafikkretsens tjuveri), 144 MB (delat grafikminne)

MacBook Pro - 2000 MB minne, 128 MB (separat grafikminne)

Men vilka spel ungefär kan man spela på macbooken, utan problem?

Ni som har prövat får gärna svara, ge några exempel..

Jag försöker tappert med aoe3 (på windows) det funkar med lägsta grafik krav ända tills det blir stora sammandrabbningar eller båtstrider.

Vet nån om det finns nån möjlighet att förbättra grafikkortet i MB;en?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...