Jump to content
Just nu i M3-nätverket

2.8Ghz Core 2 Extreme?

Dia2

Recommended Posts

På apple store står det när jag beställde min iMac 24

2,8 GHz Intel Core 2 Extreme

Fast när jag fick den så står det 2.8Ghz Intel Core 2 Duo?

Så jag vet inte riktigt om det stämmer, någon annan som har beställt en iMac 2.8Ghz som kan svara

post-23342-1204034021_thumb.png

Det är nog en mjukvarumiss från Apple bara. Den enda 2.8Ghz processorn dom erbjuder i iMac är ju Extremevarianten, så om ingen haft din iMac tidigare, monterat in en vanlig 2.8 GHz Core2Duo och lagt beslag på den som satt i så...

Där ser man annars en av nackdelarna med Apples affärsmodell, att lägga in stora ordrar till komponenttillverkarna för att få ner priserna, och sedan ha kvar samma modeller under en längre tid, den Core2Duo Extreme som Apple använder sig av ersattes ju ganska snabbt av 4-kärniga varianter, och jag tror Apple är dom enda som använder dom 2-kärniga varianterna i sitt sortimentet idag.

Så det är ingen skillnad på en 2.8Ghz Core 2 Duo och en 2.8Ghz Core 2 Extreme?

Det är väldigt liten skillnad, det är mer cacheminne och snabbare systembuss på Extremevarianten, ganska snabbt blev det så att Extreme tillägget innebar att processorn var en QuadCore, och därför har jag läst om "många" som trott att även Extremeprocessorn i den värsta iMacen var quadcore, så är alltså inte fallet....

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...