Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Indesign, göra en tryckfärdig folder i pdf

teddawid

Recommended Posts

Hej, har gjort en tidning i A5-format i indesign och vill exportera till pdf. Problemet är att jag vil ha ut den i A4-format med första och sista sidan på samma blad med andra och näst sista sidan på baksidan osv.. Förstår ni vad jag menar. Ska sen printa ut på annat ställe som har skrivare för dubbelsidig utskrift så det bara är att vika ihop A4-papperna till ett A5-häfte. Hur ska jag göra det??

Jag brukar göra det du gör i en kopiator som både viker och häftar, då skriver jag ut i A4 = ca 140%, och ber kopiatorn göra ett häfte. Det du skall göra tror jag inte indesign klarar själv, det finns speciella program för sånt, det går säkert med då måste du göra det själv genom att skriva ut uppslag med rätt sidordning, puuuh! Testa att göra pdf för att spara papper.

Har inte iDesign på denna datorn men jag känner igen att vi gjort det

Finns det inte en möjlighet att välja "Skriv ut till häfte" "Gör till bok" eller något likande som en egen rubrik i en meny och sedan kan man välja antal sidor per uppslag och hur de ska sättas ihop?

Hej!

Vilken version av InDesign har du? I CS2 finns i alla fall en funktion som heter InBookletSE, du hittar den under "Arkiv/InBookletSE". Den kanske kan hjälpa dig, sadelhäftning 2 sidor per ark. Var noga med att kryssa i att du vill ha ett nytt dokument bara, så har du ditt "originaldok" intakt.

Jag har inte installerat CS3 ännu så jag vet faktiskt inte om den finns i den versionen...

Mvh

Thomas

Som någon här ovanför är det bara att du väljer "skriv ut häfte" i menyn, sen väljer du att skriva ut till Acrobat (kan hända att det står "Adobe Post Script File"). Då får du en PDF-booklet som du sedan kan ta med dig för att skriva ut någon annanstans.

Filen brukar väl hamna på skrivbordet, tror jag.

Naturligtvis måste du ställa in liggande A4-format och så vidare i skriv ut-dialogrutan. Men det där har du nog koll på.

Lycka till.

PS. InBooklet finns inte i CS3. Tror Adobe köpte upp det företag som gjorde det. Nu är det "skriv ut häfte" som gäller. DS.

• 2 weeks later...

Skriv ut häfte funkar ju exakt som jag vill, hade bara CS2, men firman uppgraderade till CS3 i veckan så alla problem är som bortblåsta. Tack och bock!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...