Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min MacBook spottar ut tomma DVD-skivor

Jater

Recommended Posts

Jag har ett litet problem, min MacBook vägrar att behålla tomma DVD-skivor i sig. Jag har ganska mycket filmer på datorn som jag vill bränna ut, men så fort jag stoppar in en tom DVD-skiva, så åker den ut igen. CD-skivor däremot funkar utan problem.

Någon som har en aning om vad felet kan vara och hur man fixar det?

Kanske är så att du har "budget"-variaten utan DVD-brännare??

dvd/cd brännaren som sitter i macken klarar bara av att bränna i DVD och inte i DVD+

i alla fall så är det så på dom gamla superdrive. vet inte hur det är på dom nya.

om det är riktiga DVD loggan på skivan så funkar det med om det är en annan logga och det står DVD+ så kan den spotta ut.

om man matar in en tom skiva utan att ha startat ett brännar programm så kan den matas ut om den inte vet vad den ska göra med skivan. det beror lite på vad man har för inställningar i systeminställningar => CD/DVD

bästa sättet är att starta ett brännar program och mata in skivan när den säger att man ska stoppa in en skiva.

och som DaLorD säger. har du en budegvariant som bara läser DVD men inte bränner så går det förstås inte häller.

stämmer som båda föregående säger. som m-tech säger kan det vara så att din brännare inte stödjer det format du stoppat in. för att förtydliga lite så är det dvd-r och dvd+r (eller rw om det är en omskrivningsbar skiva) som är det du ska kolla efter. så om du nu har en dvdbrännare så testa ett annat format. (har även upptäckt att äldre bärbara mac'ar problem att t.o.m. läsa ett format av redan brända dvd'er)

Vill man ta reda på vilka format ens Mac klarar att bränna så är det bara att gå in på:

Äpplemenyn-->Om den här Datorn-->Mer info

Under Maskinvara så markerar man Skivbränning och vips så ser man fungerande format ;)

då ska den klara DVD... det är bara DVD som har DL (Dual Layer) om jag inte misstar mig...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...