Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk med firewire

viggen

Recommended Posts

Önskar rekommendation på extern hårddisk där jag nu kan börja

lägga in all film jag filmat och nu ska börja redigera. Hur stor behöver

jag? Har massor med filmer. Märkte dessutom att jag hade iMovie 4...

Är kanske dags att köpa sej en upgradering!

bjoernowitsch

En hårddisk på 1 TB kostar ungefär dubbelt så mycket som en på 500 GB, så varför inte köpa en till av den sort du redan har, om du är nöjd med den? Det finns ju FireWire-uttag på baksidan, så att du kan koppla in en extra enhet där.

Tack för era svar.

Jag funderar på att vänta tills Apple Time Capsule när den kommer.

Skulle den funka för att använda att föra över filmer och lagra?

Är det viktigt med Firewire? Fick svar av Macoteket att för hemmabruk

funkar det lika bra med USB.

bjoernowitsch

För enbart backup kanske USB fungerar, men om man sparar sina filer direkt på en extern hårddisk och öppnar dem därifrån, är nog FireWire att rekommendera, även om jag använder en USB-hårddisk till PC:n på mitt jobb. Hemma har jag Mac och tycker det är säkrast att ha FireWire.

Bara för att stöka till det så tänkte jag berätta om en vän till mig med en iMac G5 som köpte en LaCie BigDisc (har jag för mig) och problemet är att det inte går att ha den och canon-kameran (xm1) inkopplade samtidigt med firewire. Är disken ikopplad syns inte kameran av systemet. Kan vara bra att veta om du hamnar i en liknande situation. För honom är det trist attan för det innebär att han får tanka in allt dv-material till den interna hårddisken först och sen flytta det till den externa och länka om alla filer i FCP vilket tar död på rätt mycket kreativitet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...