Jump to content
Just nu i M3-nätverket

tv till imac/blueray på imac

ceda

Recommended Posts

hej. jag har sökt och hittat lite om hur man kopplar sin imac till sin tv. men jag fattde inte riktigt allt.

det är så att jag har en imac G5 den versionen precis intel kom en PowerMac8,2 alltså..

jag har tänk o koppla in den till min SONY KDL-40D3500 http://www.dustinhome.se/pd_5010116629.aspx

så min fråga är exakt vad för sladdar behöver jag? och finns sladdarna på t.ex. kjell o company? är sladdarna dyra?

sen undrar jag också, om jag nu får igång detta med tv o dator, kommer jag kunna sätta på en blueray film eller hd-film på min imac och se den med lika bra kvalite på tv'n som det skulle bli om jag hade haft en blueray dvd spelare kopplad till tv'n? klarar min dator att sända blueray till en tv?

och en sista fråga. om nu allt med tv data, och blueray funkar, finns det något sätt att få datorns skärm att vila medans man kollar på film på tv'n genom datorn? för jag vill ju inte att filmen ska visas på både imacen och tv'n samtidigt blir jobbigt eftersom datorn står i närheten av tv'n...

hoppas någon kan och orkar svara på mina frågor. det vore guld värt:D

tack på förhand

okej. så det är bara två sladdar jag antagligen kommer behöva?? är du helt säker på att blueray och hddvd inte kommer funka?? vad skulle hända om jag spelade upp en blueray film i min dator. går det inte kolla på den på tv'n då??

föresten den mini-dvi adaptern verkar ju bara funka till intel Mini-DVI-till-DVI-adaptern är avsedd för iMac (Intel Core Duo) jag har ju inte intel.

okej. så det är bara två sladdar jag antagligen kommer behöva?? är du helt säker på att blueray och hddvd inte kommer funka?? vad skulle hända om jag spelade upp en blueray film i min dator. går det inte kolla på den på tv'n då??

Finns ju ingen Blueray eller HD spelare i din iMac så det kommer inte att hända mycket, antagligen så spottas skivorna ut.

ja men jag menar om jag redan har filmen på datan. typ om jag laddar ner en trailer i HD format eller blueray format. kommer det då funka att skicka så mycket info från min dator till tv'n?? och hur bra blir bilden, blir den lika bra som om jag skulle köra blueray genom ett ps3??

föresten den mini-dvi adaptern verkar ju bara funka till intel Mini-DVI-till-DVI-adaptern är avsedd för iMac (Intel Core Duo) jag har ju inte intel.

Det är det du måste kolla upp där bak.

dessa anslutningar har jag på tv'n

Anslutningar bild

2 x HDMI

1 x VGA

2 x Scart

1 x Komponent

1 x S-Video

1 x Komposit

1 x Antenn

och på datorn har jag bara vanlig videoutgång

dessa anslutningar har jag på tv'n

Anslutningar bild

2 x HDMI

1 x VGA

2 x Scart

1 x Komponent

1 x S-Video

1 x Komposit

1 x Antenn

och på datorn har jag bara vanlig videoutgång

1. Använd en Mini - vga till vga-adapter.

2. Sätt en vga-kabel mellan den och teven.

3. Koppla in ljudet från ljudutgången i datorn in till ljudingången i teven (om det finns flera är det givetvis den som finns närmast vga-ingången)

DVI fungerar inte på iMac G5.

Bilden kommer att bli så klar och fin som HD-filmen ger även på teven.

tack esse. nu tror jag att jag förstår lite bättre.. du skulle inte kunna länka till det man behöver i fas nummer 1..

skulle det annars gå att använda http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...&nplm=M9321 och sedan använda http://www.kjell.com/?item=98120&path= skulle det funka?? skulle det bli bättre eller sämre ifall detta nu funkar??

tack esse. nu tror jag att jag förstår lite bättre.. du skulle inte kunna länka till det man behöver i fas nummer 1..

skulle det annars gå att använda http://store.apple.com/Apple/WebObjects/sw...&nplm=M9321 och sedan använda http://www.kjell.com/?item=98120&path= skulle det funka?? skulle det bli bättre eller sämre ifall detta nu funkar??

Nix, din iMac har nämligen ingen digital utgång, kom först i och med Intel-burkarna.

Sök på M8639 så hittar du rätt kabel och sedan är det bara att välja hos Kjell bland dessa,

vänligen

/P

Thomas Ytterberg

Hrrrm, diskussionen är egentligen allmän för koppling till teve, men ändå ganska iMac G5-specifik. I Mac Mini-delen ska den då inte ligga, så jag flyttar. :)

• 2 weeks later...
Nix, din iMac har nämligen ingen digital utgång, kom först i och med Intel-burkarna.

Sök på M8639 så hittar du rätt kabel och sedan är det bara att välja hos Kjell bland dessa,

vänligen

/P

okej så det finns inget annat sätt att koppla min dator till tv'n???

jag vet att den var lagd i fel forum, skrev ju det näst längst upp :P

okej så det finns inget annat sätt att koppla min dator till tv'n???

jag vet att den var lagd i fel forum, skrev ju det näst längst upp :P

S-Video går också.

Om du har adaptern.

B.D

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...