Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ventrilo, fattar ingenting. behöver hjälp!?

AxelK

Recommended Posts

Tjenare alla goa glada mac users. Jag är en gamer och är indeed av ventrilo. Men då undrar jag ifall jag kan använda den inbyggda mikrofonen på datan? sen även hur jag skall göra för att få höra de andras röster på de inbyggda högtalarna? måste de ändra codec till speex. ( codec by the way inte en aning vad det är)

hoppas på svar som kan lösa mitt stora problem!

MVH

Axel

antingen måste du be vent admin om att ändra codec till speex, men det kommer inte att fungera för alla andra som använder dem.

Windows användare kör gsm6.10 codec och Apple har sagt att dom inte kommer utveckla någon support på gsm6.10 codec för just mac.

Alternativet är att du installerar crossover och kör Ventrilo därifrån. Enda nackdelen är att Mac´s mixer inte listas. Samt att Mic inte stöds.

Har testat även ventrilo windows i leopard, fungerar någorlunda men måste ha en extern mic som drivs av ström eller via usb.

Har testat dom flesta möjligheterna tills jag inte orkade leta, drog allt till papperskorgen. Installerade om windows på min bärbara pc. körde in win å där funkar vent utmärkt.

Ventrilo för mac har bara stöd för Speex. TS kör dock på Speex för alla, vilket verkar fungera.

Det finns en guide någonstans som du kan följa men är oerhört krånglig. Som att jobba i ubuntu terminal för att få igång ett enda program.

Kort sagt, Vent är väl okej för mac, men inte codec´s. Användarvänlighet är inte precis ett plus precis när det skiljer sig på codec´s.

Och till ditt svar på vad codec är. Om du känner till Xvid så bör du nog känna till vad codec är.

I huvudsak är codec ett komprimerat script som kör en fil på ett speciellt sätt. När filen kör så kan den bara köras genom det scriptet. För video är olika format vanliga, numera xvid som man ser överallt, VLC kör dom flesta uppspelningsformaten. Finns även en annan som jag inte kommer ihåg vad den hette, men den kunde spela upp en video under nedladdning. blue ray har du säkert hört talas om som är en annan uppspelningsmetod än den gamla. Systematiskt kan man säga att vent kör ljudcodecs, exempelvis creative. Typ som att stoppa in rätt drivrutiner för rätt pci slot kort.

• 2 weeks later...

jag sitter på en iMac 24" med bootcamp samt senaste drivisarna till Realtek, och jag sitter på Ventrilo 2.1.4 och de funkar för mig.. vet dock inte om min vent admin har speex inställningarna eller GSM men de funkar iallafall :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...