Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Byta tangentbord på macbook pro

PojkenMedTur

Recommended Posts

Jag tänkte köpa fetaste macbook pro så fort den släpps, någon som vet huruvida det går att byta tangentbord på den från Amerikanskt till Svenskt?

kostar nån tusing, så ska du betala 25% moms + tull också så det blir ju inte så mycket billigare om det va så du tänkte

ja men räkna med det ifall du skulle åka på det, det är ju trots allt lag på det...

Antingen åker jag över och hälsar på två kompisar och bär den genom tullen eller så låter jag dem köpa den och skicka till mig.

Men iaf, svenskt tangentbord går att ordna för under 2k svenska..?

PojkenMedTur: Dessa tankar har även jag haft då jag har en kompis som bor i USA. Jag tänkte att han skulle handla en dator och sedan skicka den till mig. När jag kollat upp frakten hos Fedex/DHL/UPS så kom jag fram till att det blir mer eller mindre samma pris som man får via Mecenat.

Kolla inte med UPS, kolla med USPS, frakten går på $50-100 och sen märker du inte paketet med det riktiga värdet utan med ett betyligt lägre samt "gift" så slipper du både tull och moms.

Dollarn är galet låg just nu så min $2950-konfig blir 18200kr + frakt vilket är betydligt bättre än 25000+ i sverige...

Disclaimer:

Självklart kommer jag inte göra så här eftersom det är olagligt utan allt jag skriver är bara hypotetiskt

Det är inga problem att byta. När jag frågade om priset på ett svenskt tangentbord för ett år sedan låg de på ca 1000:-

Ska du byta själv finns det en bra och utförlig guide på http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pr.../Keyboard/85/6/

Jag antar att du byter själv eftersom du inte verkar vara så petig med garantin (annars skulle du väl inte köpa i USA och missa den fina 2-årsgarantin vi får i sverige). Om du ska lämna in den för byte tar de ca 1000:- för jobbet på tex Humac.

Sen måste du ha svensk kontakt till nätadaptern, finns tyvärr inte att köpa löst orginal, man får köpa ett resekit för att få den, kostar ett par hundra.

Själv skulle jag inte tveka på att istället köpa den i sverige, slippa risken för strul, få rätt kontakter och framför allt 2 års garanti, tyvärr verkar det behövas nu förtiden på Maccarna :(

• 1 month later...
Antingen åker jag över och hälsar på två kompisar och bär den genom tullen eller så låter jag dem köpa den och skicka till mig.

Men iaf, svenskt tangentbord går att ordna för under 2k svenska..?

Hur skickar du den som paket, måste du uppge typen av innehåll? Får du böter om de ser att det är en odeklarerad exportvara?

• 2 weeks later...
superficialintelligence
Själv skulle jag inte tveka på att istället köpa den i sverige, slippa risken för strul, få rätt kontakter och framför allt 2 års garanti, tyvärr verkar det behövas nu förtiden på Maccarna :(

Är det två års garanti som gäller? Vad är det jag har missat? :)

Apple lämnar 1års garanti, Enligt Svensk lag så har du 3 års reklamations rätt, vilket är mer eller mindre precis som garantin

///Ziro

"Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt."

Saxat från konsumentverket :nerd:

• 1 month later...
ludviglindberg
Det är inga problem att byta. När jag frågade om priset på ett svenskt tangentbord för ett år sedan låg de på ca 1000:-

Ska du byta själv finns det en bra och utförlig guide på http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Pr.../Keyboard/85/6/

...

Vilka gor det for 1000:-?

Jag mailade precis Macoteket och de ska ha "cirka 2000:-"

Har ocksa en amerikansk MBP som jag skulle vilja byta pa namligen...

• 2 weeks later...

Du har rätt och jag har fel, det är mycket riktigt 1 års garanti, jag rörde ihop det med den gamla konsumentköplagen.

Vilka gor det for 1000:-?

Jag mailade precis Macoteket och de ska ha "cirka 2000:-"

Har ocksa en amerikansk MBP som jag skulle vilja byta pa namligen...

Jag pratade med Humac Fridhemsplan, och de uppskattade arbetskostnaden till ca 1000:- och sedan ca 1000:- för själva tangentbordet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...