Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Ram minne till den vita imacen!

skanerost

Recommended Posts

Hej,

Fick för mig att uppgradera min trotjänare i samband med Leopard bytet, har idag 2Gb tänkte smälla in en 2Gb sticka och få min maxtopp på 3Gb och hoppas på att den går ännu bättre när jag toppar den!

Men jag blev osäker på vilket minne det är, står på jobb nu och tänkte beställa ett!

Tittade på komplett och ett 2Gb från Crucial som de rekommenderar till macar! kostar 515 spänn wow :)

Men då återstår fråga kan det stämma att jag ska ha ett Crucial DDR2 SO-DIMM PC5300 2048MB CL5, Non-ECC, 1.8V, 256Mx64, 200pin?

Och jag kommer inte att ha någon nytta av att köpa två för den ena gigen kommer att falla bort eller?

Du skall kolla i Äpplet uppe till vänster/om den här datorn/mer info/minne för att se vad du har i datorn, antagligen sitter där 2st ettor då blir det två tvåor för att maxa!

Du skall kolla i Äpplet uppe till vänster/om den här datorn/mer info/minne för att se vad du har i datorn, antagligen sitter där 2st ettor då blir det två tvåor för att maxa!
Det är bara viktigt att påpeka att det inte är säkert att hans/hennes dator klarar av 4 GB minne, det beror lite på när den är tillverkad.

Det är bara viktigt att påpeka att det inte är säkert att hans/hennes dator klarar av 4 GB minne, det beror lite på när den är tillverkad.

Mja, som han/hon skrev i huvudinlägget..

tänkte smälla in en 2Gb sticka och få min maxtopp på 3Gb

Mja, som han/hon skrev i huvudinlägget..

Mitt svar var mest ett påpekande till inlägget innan mitt, att det inte är säkert att det fungerar med 4 GB minne.

Intressant att få en tvekönad betäckning :P

För att reda ut det Han är det vi pratar om ... iaf om jag inte missminner mig så är väl den maximala toppen 3 Gb på de vita macarna eller??? Eller finns det modeller som man kan sätta i 4Gb?

Min är inte mer än ca 7 månader och vad jag vet så var det den sista modellen innan Alu varianten .. och jag beställde min på applestore så det är ju ingen hyllvärmare iaf !

Tack så länge!

Kan någon vara snäll och svara på hur mycket minne jag kan peta in i min iMac, jag hittar en massa tvetydlig info om detta på nätet om att jag skulle kunna installera max 3Gb och vissa verkar påstå att jag kan installera 4Gb!?

Allt jag vet är att den är köpt under 2007 och inte så långt innan de nya alumacarna, skulle gissa på att den blev köpt närmre Maj kanske Juni .... 2007

Jag tror att det är max 3 Gb men jag skulle vara glad om någon kan bekräfta detta !

Tack på förhand!

Till en början MÅSTE du veta vilken modell du har, se:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301724

Om du har en Intel iMac, som jag antar att du har, så kan du följa råden på denna sida för vilken minnestyp som är aktuell och hur mycket maskinen stödjer som max:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=303084

/Stefan

Ok nu är jag med, tack för infon ...

Men om jag fattar detta rätt jag har en mid 2007 C2D och jag kan installera 4Gb men en Gb kommer att falla bort och vara till ingen nytta! Kommer visas att jag har 4Gb i system men i aktivitetshanterare och dylikt ser man att endast 3Gb kommer att användas av datorn!

Så till min fråga är det då någon vits med att köpa två 2Gb stickor om burken inte kan använda dem? Jag har två 1Gb stickor apple minnen så då är det väl bättre/ekonomiskt att köpa en Crucial sticka på 2Gb och ha kvar den ena 1Gb apple orginal eller?

Mja... Som jag fattat det så fungerar det bäst om man har två likvärdiga ram-minnen, d v s, det kommer fungera bäst med två stycken 2GB-stickor även om en GB faller bort.

Jag har för mig att det stod nåt i den stilen på en mac-sida, men jag tog ingen större notis om det, eftersom att min MacBook stöder 4GB.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...