Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Vilket minne ska jag köpa?

good4way

Recommended Posts

Hej jag är på jakt efter ett 2 gb-minne till min Imac 20" (senaste generationens). Det är redan 1gb inbyggt i datorn och behöver fylla på med 2 gb till. Så jag undrar lite, vilket minne ska jag köpa?

Funkar det med detta minne? http://www.webhallen.com/prod.php?id=80400

Vill helst hitta så billigt som möjligt.

Tack på förhand :)

Din dator har två minnesplatser, så du måste köpa två stycken (i dag har du 2 x 512 MB). Det finns set om två att köpa, vilket är nödvändigt, eftersom minnena arbetar optimalt parvis, av lika storlek. De länkade minnena är inte Apple-testade, och eftersom Kingstons Apple-minnen finns hos samma leverantör för bara 40 kronor extra rekommenderar jag dem i stället, om du nu vill anlita Webhallen.

Din dator har två minnesplatser, så du måste köpa två stycken (i dag har du 2 x 512 MB). Det finns set om två att köpa, vilket är nödvändigt, eftersom minnena arbetar optimalt parvis, av lika storlek. De länkade minnena är inte Apple-testade, och eftersom Kingstons Apple-minnen finns hos samma leverantör för bara 40 kronor extra rekommenderar jag dem i stället, om du nu vill anlita Webhallen.

Tack för snabbt svar. Webhallen verkar inte finnas i lager på postordern, kan du rekommendera samma minne hos någon annan leverantör som har hyfsat pris?

Kolla på att köpa en tvåa istället, eller helst två tvåor beroende på ekonomi, köper du två ettor får du slänga minne om du behöver byta upp dig senare, minne kan man aldrig ha för mycket av , din dator klarar ju 4GB.

Kolla på att köpa en tvåa istället, eller helst två tvåor beroende på ekonomi, köper du två ettor får du slänga minne om du behöver byta upp dig senare, minne kan man aldrig ha för mycket av , din dator klarar ju 4GB.

Men har problem med att hitta vilket minne jag ska köpa :P

Tack för snabbt svar. Webhallen verkar inte finnas i lager på postordern, kan du rekommendera samma minne hos någon annan leverantör som har hyfsat pris?

Dustin/Dustin Home är svensk generalagent för Kingston. Här finns ett set om 4 GB (2 x 2 GB) för 965 kronor. Om du nöjer dig med totalt 2 GB (2 x 1 GB) finns ett set här för 515 kronor. Fast jag skulle nog maxa minnet, det har du nytta av i framtiden. 965 kronor är inte dyrt för 4 GB Apple-testad RAM, jag lovar.

Det är bättre med 2 x 1 GB, än 512 MB + 2 GB. Minnena arbetar nämligen parvis, och måste vara matchade i storlek med varandra om de ska fungera optimalt. DDR står för Double Data Rate, och detta (dubblad minneshastighet) är endast möjligt om minnena är parvist lika stora.

Dustin/Dustin Home är svensk generalagent för Kingston. Här finns ett set om 4 GB (2 x 2 GB) för 965 kronor. Om du nöjer dig med totalt 2 GB (2 x 1 GB) finns ett set här för 515 kronor. Fast jag skulle nog maxa minnet, det har du nytta av i framtiden. 965 kronor är inte dyrt för 4 GB Apple-testad RAM, jag lovar.

Med hur stor säkerhet kan du säga att det där 4gb fungerar i min mac?

Med hur stor säkerhet kan du säga att det där 4gb fungerar i min mac?

Sannolikheten är 100 procent.

(Jag kan ju dock inte veta om minnena har produktionsfel, om de har skadats i transporten o s v, men då ska du ju kunna byta dem. För övrigt har du 14 dagars ångerrätt om du beställer via internet.)

Är det inte väldigt överreklamerat att det är så mycket bättre att ha två matchande minnen? Visst att de fungerar bättre, men jag är tveksam till om det gör så stor skillnad så att det är bättre att köra 2x1 GB än 2 GB+512 MB. Jag har för mig att vi även diskuterade det här i en annan tråd där andra även kom fram till samma slutsats som jag.

Är det inte väldigt överreklamerat att det är så mycket bättre att ha två matchande minnen? Visst att de fungerar bättre, men jag är tveksam till om det gör så stor skillnad så att det är bättre att köra 2x1 GB än 2 GB+512 MB. Jag har för mig att vi även diskuterade det här i en annan tråd där andra även kom fram till samma slutsats som jag.

Så du tycker jag ska ha 1GB+2GB eller tycker du 2Gb+2GB?

Man kan ju tycka vad man vill om det. Men här har OWC testat olika kombinationer av likadana minnen och kommit fram till fakta. Var och en får sedan avgöra om det är prestanda eller plånbok som avgör...

Om man tittar på testerna ser man att resultaten är lite bättre för 2,5 Gb jämfört med 2 GB. Men skillnaden bestäms mycket mer av att man har 512 mb mer minne, kombinationen är egentligen ganska dålig ur prestationssynpunkt, det ger inte mycket extra.

Slutsats: Maximal prestation = maximalt RAM: 2 x 2 GB RAM.

Matchade minnen gör bara skillnad för maskiner med integrerad grafik, iMacen har väl eget grafikkort. Har du tusen pix så lär du inte ångra dig, då det inte går att stoppa i nåt mer sen!

Hej.

Jag tänker köpa mig en iMac 24", men som sagt så är ju extra minne väldigt dyrt om man köper det från Apple. Så jag tänker göra som ovan, köpa mer minne från ett annat ställe.

Min fråga är då; hur gör man? Hur öppnar man upp macen? När man ser bilder på iMacen ser den ju väldigt oöppningsbar ut, som att man måste använda slägga alternativt konservburksöppnare för att öppna den. Finns det skruvar att öppna den med? Ska man vrida på en hemlig spak?

Och sen när man väl har öppnat den och ska sätta i det nya minnet, är det lätt att hitta rätt till minnesplatserna? Det känns som om hela prylen ska vara fullproppad med prylar, den är ju trotsallt rätt liten. Man vill ju inte gärna råka förstöra något när man öppnar den och ska sätta i minnet.

Skulle någon kunna förklara hur man gör? Eller kanske länka till en guide någonstans?

Tack! (förlåt om jag lånar din tråd lite bara!)

ehr.. senaste iMac-batchen levereras med 1GB minne på en SO-DIMM PC2-5300 (667Mhz)-sticka..

dvs. det finns en ledig plats för minne och du ska leta efter typen ovan!

Jag köpte nyss sånt minne, Corsair 2GB för ca 350kr, vilket tycks funka fint! -kolla på datorbutiken.com och komplett.se som båda har hyfsade priser.

Jag tror det är Corsair (eller Crucial?) som har särskilda "mac"-minnen, vilket av allt att döma är en marknadsploj!

Lycka till!

ED: angåede installationen är det löjligt enkelt; stäng av och lägg macen ner - dra ut en skruv (från botten av chassit) med elektronikmejsel - lyft bort den lilla metalluckan - tryck dit minnet - skruva ihop, färdigt!

Tack så mycket! Som du säger så verkar det rätt enkelt, det ska jag nog klara av!

Jakob: Den levereras med 1GB, ja. Men man kan väl även byta ut den om jag vill? Tänkte nämligen köpa två stycken 2GB.

ehr.. senaste iMac-batchen levereras med 1GB minne på en SO-DIMM PC2-5300 (667Mhz)-sticka..

dvs. det finns en ledig plats för minne och du ska leta efter typen ovan!

Jaha, där ser man. Men 2 + 2 GB är fortfarande 1 GB mer än 1 + 2 GB. Dock dyrare...

Jag tror det är Corsair (eller Crucial?) som har särskilda "mac"-minnen, vilket av allt att döma är en marknadsploj!

Nja, ploj och ploj, det är säkert samma minnen, skillnaden är att de har testats och befunnits fungera i en Mac. Sedan får de en "Mac"-klisterlapp. Vill man spara några tior kan man alltid köpa Value-minnen eller liknande, och byta om de inte skulle fungera, man har ju 14 dagar på sig.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...