Jump to content
Just nu i M3-nätverket

SPCS - hur göra?

MacBan

Recommended Posts

Hej!

Vet att det finns massa trådar om detta ämne men jag har inte samma "tunga" behov som många andra verkar ha.

Mitt probelm: Jag älskar min MacBook (1 GB ram) 2,2 (inköpt i oktober förra året då jag konverterade från den hemska PC världen!!) men har tyvärr behov av att köra en app som bara funkar i windows miljö...SPCS.

Hur gör på enklaste sätt, är inte så IT kunnig, för att kunna arbeta med SPCS på min MacBook??

Vore jättetacksam för svar, även om jag e jobbig ;-)

/erik

Du kan köra Windows på din Mac. Två dominerande sätt finns. Apples egna Boot Camp (finns i Leopard) skapar en partition på hårddisken där du kan installera Windows XP eller Vista, och då även SPCS. Handbok om hur man gör finns inbäddad i programmet Boot Camp-assistenten som man hittar i Verktygsprogram. Parallels är ett program som man får köpa, och som gör att man kan köra Windows i ett "fönster" samtidigt som man köra sin vanliga mac.

Windows på Macen är ett alternativ ett annat är att vi gärna hjälper dig att rekommendera bra bokföringsprogram som fungerar på Mac.

vänligen

/P

Windows på Macen är ett alternativ ett annat är att vi gärna hjälper dig att rekommendera bra bokföringsprogram som fungerar på Mac.

vänligen

/P

Vilka program rekomenderar ni? Jag har kollat runt utan att hitta "rätt"!

Vilka program rekomenderar ni? Jag har kollat runt utan att hitta "rätt"!

Den naturliga ersättaren av SPCS på Macen är Hansa i min mening, de har en rad olika paket men start är väl det som passar de flesta.

Själv använder jag iOrdning sedan en månad tillbaka och gillar dess enkelhet och framförallt dess användargränssnitt men det är verkligen för oss enmansföretagare.

Hej!

Vet att det finns massa trådar om detta ämne men jag har inte samma "tunga" behov som många andra verkar ha.

Mitt probelm: Jag älskar min MacBook (1 GB ram) 2,2 (inköpt i oktober förra året då jag konverterade från den hemska PC världen!!) men har tyvärr behov av att köra en app som bara funkar i windows miljö...SPCS.

Hur gör på enklaste sätt, är inte så IT kunnig, för att kunna arbeta med SPCS på min MacBook??

Vore jättetacksam för svar, även om jag e jobbig ;-)

/erik

Jag skulle uppgradera ditt ram minne till 2 GB och sen köra SPCS i en virtuell Windowsmaskin med Paralells eller Fusion, BootCamp skulle jag utesluta eftersom det kräver att du startar om datorn, med en virtuell maskin och tillräckligt med minne körs egentligen Windowsprogram som vilka program som helst.

Jag skulle uppgradera ditt ram minne till 2 GB och sen köra SPCS i en virtuell Windowsmaskin med Paralells eller Fusion, BootCamp skulle jag utesluta eftersom det kräver att du startar om datorn, med en virtuell maskin och tillräckligt med minne körs egentligen Windowsprogram som vilka program som helst.

Jag har 1 GB minne...räcker inte det för att köra SPCS i parallels??

Jag har 1 GB minne...räcker inte det för att köra SPCS i parallels??

Du fördelar minnet själv mellan Mac OS X och vad Parallels skall uppta, 1 gig minne är på gränsen men ser du till att alla andra program som du inte använder är avstängda borde det gå, å andra sidan kostar 2 st 1 gigs minnesmoduler i princip ingenting.

vänligen

/P

Du fördelar minnet själv mellan Mac OS X och vad Parallels skall uppta, 1 gig minne är på gränsen men ser du till att alla andra program som du inte använder är avstängda borde det gå, å andra sidan kostar 2 st 1 gigs minnesmoduler i princip ingenting.

vänligen

/P

Instämmer - tänk på att ska du köra två operativsystem parallellt så handlar det om att ha tillräckligt med minne. Med 2GB minne så kan du exempelvis tilldela Windows 512 KB och resten till Mac OS X. Trimma ned Windows, slå av alla grafikfunktioner så fungerar det faktiskt riktigt bra om progammet du ska köra inte är alltför resurkrävande.

vänligen

/P

Någon som har tips på billigt inköpsställe för två stycken 1gb minnesmoduler?

/E

komplett.se , dom har ju utlämningsställe i sthlm vilket gör att man får "webpriser" utan att betala för frakt...

komplett.se , dom har ju utlämningsställe i sthlm vilket gör att man får "webpriser" utan att betala för frakt...

Coolt, tack för tipset. Tack för alla svar, oehört hjälpsamt!

Ciao Caio

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...