Jump to content
Just nu i M3-nätverket

10.5.2 ger blå skärm vid uppstart

jezebel

Recommended Posts

Jag har nyss uppdaterat min Macbook (senaste modellen) till 10.5.2. Under 10.5.1 funkade uppstarten men nu så låser sig skärmen blå när jag försöker starta datorn. Gör jag en omstart direkt på det med hjälp av strömbrytaren så startar systemet precis som det ska men en varningsruta visas där det står:

"Skivinmatning - Datorn kan inte läsa den inmatade skivan > Ignorera/Mata ut?"

Trycker jag mata ut så dyker bara rutan upp igen och igen tills jag trycker ignorera.

Naturligtvis har jag ingen skiva i.

Vad är felet?

Testa att köra skivverktyget och reparera skivbehörigheter..

Gjorde det och datorn hittade några fel men ingen av dem verkade ha med mitt problem att göra. Blå skärmen fortsätter att dyka och jag är bekymrad.

Tanka ner combouppdateringen av 10.5.2 och gör en ny uppdatering. Möjligt att det löser ditt problem.

Macfixit har en radda åtgärder när det gäller problem med 10.5.2.

Här är ett.

Problems starting up As with any incremental Mac OS X update, a number of users are experiencing an inability to properly startup after applying Mac OS X 10.5.2. Our tutorial on startup failure provides some insight. Fixes that are proving effective:

Startup in Safe mode: Hold the shift key while rebooting your Mac, then just restart normally.

Reset NVRAM/PRAM: Shut down your Mac, then start it back up while immediately holding the following keys: Command, Option, P and R. Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the third time.

Check for problematic login/startup items: Startup in safe mode (hold the "Shift" key while you startup). Next, go to the Accounts pane of System Preferences and click the "Login items" tab. Select all the login items and click Remove, then restart. Also, check the /Library/StartupItems and /System/Library/StartupItems folders and remove any third-party items.

Look for problematic kernel extensions: Boot in Safe mode, and look in the folder /System/Library/Extensions for any third-party kernel extensions (files that end in .kext). Remove the kernel extensions and check for persistence of the issue.

See the tutorial for more

One MacFixIt reader writes:

"No booting, but after resetting PRAM/NVRAM iMac booted all right."

Gjorde det och datorn hittade några fel men ingen av dem verkade ha med mitt problem att göra. Blå skärmen fortsätter att dyka och jag är bekymrad.

Har du även använt dig av Skivverktyget på din Leopardskiva och kört Reparera skiva?

Efter att ha haft datorn i Safe mode en andra gång så verkar nu problemet ha löst sig. Efter första försöket var det dock kvar.

Detta var alltså en lösning. Tackar för svaren och hoppas Apple löser det här pinsamma problemet till nästa uppdatering.

Lösningen på ditt problem kan vara att du nedgraderar till 10.5.1 igen.

Det gör du med en Arkiv/install och din installationsskiva, har du 10.5.0 på den hämtar du ner 10.5.1 på Apples nedladdningssida.

Alterntivt att du provar med combouppdateringen av 10.5.2

Läs tippsen på MacFixits sida idag som sammanfattar alla fel med 10.5.2

Cache filer och annat kan vara korrupt.

Prova med det enklaste först, med att starta om och hålla nere shift direkt efter plinget tills skärmen lyser upp för att starta upp i säker start. Detta rensar cache och reparerar skivan bl.a.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...