Jump to content
Just nu i M3-nätverket

PowerPC G4, vilket OS?!

MyggaN__

Recommended Posts

Hej och hå!

Har en PowerPC G4 på 800mgz/640ddr ram som jag undrar om jag kan uppdatera.. Just nu ligger "Mac OS extended". Jag undrar om det finns det någon senare version som funkar till denna typ av dator?

Funkar tillexempel Mac OS X v10.4.8-10.5 (Leopard)?

Tacksam för snabbt svar!

/Myggan__

Hej och välkommen till forumet. :geros:

Ja, det gör de.

Det kan bli lite slött med Leopard, men det kan också gå riktigt bra.

Du får prova dig fram.

Kom på en tilläggsfråga..

Hur gör jag lättast för att uppdatera?! Är det att köpa 10.4.8 eller finns en sån gammal version att ladda hem?!

Tillexmpel denna fil. Funkar det? http://www.apple.com/downloads/macosx/appl...pdateintel.html

lika bra och fråga innan jag kör igång.. :(

Det är bara Leopard (10.5.x) som finns till salu som ny. Tiger (10.4.x) kan finnas på beg-marknaden. Filen du pekar på är en uppdateringsfil, inte ett helt operativssystem. Den fungerar inte.

Tiger kan du installera utan vidare på din dator. Leopard kan också installeras, om du först lägger en liten fil på datorn via ett program som heter LeopardAssist.

Jag rekommenderar Tiger, annars blir din dator ganska slö. Men om du installerar mer internminne (RAM) då kan även Leopard fungera fint.

Grejen är att jag måste få på Adobe CS3 på datorn.. Den ska nu mer stå i fotostudion och jag ska skjuta direkt från min kamera när jag arbetar.. På Adobes systemkrav så stog det "Mac OS X v10.4.8-10.5 (Leopard)" Hur gör jag lättast eftersom datorn bara har Mac OS extended..

Är det att försöka få tag på en beg. 10.4.8 (tiger) ? Om det finns någon som heter så..

Grejen är att jag måste få på Adobe CS3 på datorn.. Den ska nu mer stå i fotostudion och jag ska skjuta direkt från min kamera när jag arbetar.. På Adobes systemkrav så stog det "Mac OS X v10.4.8-10.5 (Leopard)" Hur gör jag lättast eftersom datorn bara har Mac OS extended..

Är det att försöka få tag på en beg. 10.4.8 (tiger) ? Om det finns någon som heter så..

Mac OS extended säger inget om din nuvarande OS X-version. Klicka på äpplet längst upp i vänster hörn och välj Om den här datorn. Då ser du snabbt vilken version du kör.

Hej och hå!

Har en PowerPC G4 på 800mgz/640ddr ram som jag undrar om jag kan uppdatera.. Just nu ligger "Mac OS extended". Jag undrar om det finns det någon senare version som funkar till denna typ av dator?

Funkar tillexempel Mac OS X v10.4.8-10.5 (Leopard)?

Tacksam för snabbt svar!

/Myggan__

Kan tillägga att Leopard inte funkar på din maskin rakt av. Måste ha mist 867Mhz G4 för att det över huvudtaget ska gå att installera. Men med lite hack så går det om du nu vill ha Leopard....

Men 10.4.11 är inga problem...

Ju högre versionsnummer desto mer krav på hårdvaran... Jag installerade Tiger på min G4 667 mhz och ångrar att jag inte behöll Panther som var den tidigare versionen, det var ganska stor skillnad i hur trögt systemet kändes efter uppgraderingen.

Många säger att "det går hur bra som helst med Leopard" (eller när jag hade Panther gick det "hur bra som helst med Tiger"), men om man vill ha en dator som känns lite mindre trög bör man inte trycka in systemversioner som är för krävande tycker jag. Sååå roligt är det inte med ett skitsnyggt interface som känns som sirap.

Så håll dig så långt ned du kan, dvs Tiger om du skall köra CS3, är mitt tips.

Nu har jag kollat upp ..!

Jag har 10.3.9 på datorn, och behöver 10.4.8 eller nyare på billigaste och snabbaste sättet.. Är det någon som kan berätta lite vad det finns för altenativ.. har aldrig installerat om en mac, bara en massa pcs...

Du köper en Tigerskiva, begagnat eller hos Apple om det nu går. Sen uppdaterar du med den och får då 10.4 på datorn. Sen laddar du ner comboupdaten 10.4.11 från apple och installerar. (Programuppdatering kommer visa dig på nedladdningen om du inte själv hämtar och installerar)

Jag uppdaterade min G4:a (Quicksilver) för någon månad sedan, från 10.3 till 10.4 och fick en mycket rappare dator....

Jag hade dock ett problem, som det är bra att känna till. När jag hade installerat Tiger tedde datorn sig otroligt slö.... reaktionstiden för musklick var 5-10 sekunder när den överhuvudtaget reagerade... anledningen var att Spotlights indiciering tog all kraft.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...