Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VIKTIGT: Tyck till om forumets framtid


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Tack för all feedback! Jag räknar inte till en enda positiv kommentar. Om något. Hmm... Funderar lite på om det inte har gått troll i att dissa allt som är nytt.

 

Undrar lite varför ni ser extrafunktionerna som något negativt? Om ni inte vill ha dem kan ni ignorera dem och fortsätta verka på ett stabilt forum med samma känsla som förut.

 

Preferenser min käre Watson, preferenser.

 

Majoriteten kanske har andra preferenser än vad du har.

Bara för att du inte håller med oss betyder det inte att du har rätt

eller att vi är motsträviga till förändringar och negativa i stort.

 

Istället för att fråga om vilka förändringar vi vill ha, kanske är det så att

du skulle ställa en annan fråga till oss.

Vad sägs om denna: Hur vill ni att forumet ska vara/se ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 116
  • Created
  • Senaste svar
Tack för all feedback! Jag räknar inte till en enda positiv kommentar. Om något. Hmm... Funderar lite på om det inte har gått troll i att dissa allt som är nytt.

 

Undrar lite varför ni ser extrafunktionerna som något negativt? Om ni inte vill ha dem kan ni ignorera dem och fortsätta verka på ett stabilt forum med samma känsla som förut.

 

För att vända denna tråd till något annat än "Neeeeej, om ni gör så här kommer jag att lämna er för gott - jag lovar och svär på min mors grav!!!1!" vill jag ställa en enda fråga:

 

Vad vill ni ha mer än det ni har i dag? (förutom stabilitet, vilket kommer)

Andreas: varför skulle det gå troll i tråden bara för att ingen är positiv till det nya forumet vi fått testa?

Det kan ju faktiskt vara så att vi verkligen inte gillar det vi sett.

Jag tror att forumet kommer splittras om det blir alla dom nyheter som vi fick se.. der sprider ut folk på olika ställen och trafiken minskar i forumet vilket kommer göra det tråkigt.

 

För mig är ett forum ett forum.. inte ett multi-community-happening, jag uppskattar ett så rent och enkellt forum som möjligt.. i praktiken som det är nu.

Sen får det gärna läggas dit funktioner i själva forumet som t.ex. "bevaka denna tråd" som finns på andra forum.

 

 

andreas, problemet är inte att vi ser extrafunktioner som något negativt men jag ser enkelhet som en enorm egenskap... håll forumet som det är nu

Håller fullständigt med :ThumbsUp:

 

Jag säger det igen.... Less is MORE!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Tack för all feedback, det tog en mer positiv vändning nu. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all feedback, det tog en mer positiv vändning nu. :yeahbaby:

 

Nu ? Jag tycker kommentarerna är ganska konsekventa genom hela den här tråden, en absolut majoritet vill inte ha dom förändringar som presenteras, utan bara ett fungerande forum, sen om DIN inställning förändrats, det är ju en annan femma, det jag frågar mig är ändå det som någon tog upp, vad är din agenda för att genomföra förändringarna, eftersom dom ganska uppenbarligen inte aktivt efterfrågas av medlemmarna, en färdig fungerande forum/communityprogramvara som gör det lätt att implementera reklam kanske ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, utan information börjar spekulationerna ...

Men inte kan det väl vara för reklamens skull? spekulerar jag. Det var ju längesedan han flyttade sidan till vänster och meddelade att det var för att det skulle komma reklam.

 

Men jag har kommit på en sak till jag vill ha!

Att det står datum på gamla trådar och inte enbart klockslag när man söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han menar säkert att vi dissar det mer kreativt nu.

 

Nu ? Jag tycker kommentarerna är ganska konsekventa genom hela den här tråden, en absolut majoritet vill inte ha dom förändringar som presenteras, utan bara ett fungerande forum ...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om vi skall snacka design och estetik, så menar jag att nuvarande forum inte precis är något under av snygghet, men förslaget i fråga var faktiskt gräsligt fult.

 

Visst, detta är subjektivt, men kom igen! Mangla inte sönder forumet på samma sätt som ni gjort med tidningen!

 

Tidigare stack MW ut i mängden bland datortidningar, med sina snygga framsidor och vassa artiklar. Ta senaste numret av MW. Markera alla ord/bilder som innehåller "mac", "itunes" och "ipod" etc. ersätt ersätt med "pc", "mediaplayer" och "explorer" och voila! Du håller i PC för Alla (anno 1997) i handen. Tragiskt, men det kanske är resultatet av att halva redaktionen är switchers och inte mac-gurus...

 

Går forumet samma öde till mötes, kommer konceptet "MacWorld" försvinna ur min vardag.

 

Funktionerna har jag inget att invända emot - kör i vind, men jag förutsätter att de implementeras på ett snyggt sätt. Men med tanke på den spjutspetskompetens som nyttjats i samband med att få detta forum att över huvud taget fungera, kanske det dock är att "ta sig vatten över huvudet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Personligen tycker jag att tidningen MacWorld är riktigt snygg samt så är hemsidan snygg. Ljusår från trista PC För Alla som ser ut att vara kvar i 90-talet.

 

Gillar också designen på etta forum, avskalat och rent. Man blir lugn av det! :borstatanderna:

 

Vad gäller beslutet att ändra forumprogramvara, var inte det ett tvingande beslut från IDG's sida? dvs de skall ej längre tillåta enskilda redaktioner bestämma plattform. Man blir förbannad på sådant kotteriskt översitteri!

 

Nu till min recension av den nya plattformen Smart:

 

-Delen Mina Filer:

 

Sådana här tjänster med externaliserad lagring/back up uppskattas allt mer och kommer bli en mycket expanderande branch på Internet. Har inget emot den tjänsten men det är ju för skjutton pinsamt att bara erbjuda 30MB det är som sagt inte 90-talet längre. Vad är det för signaler man sänder ut som företag då man erbjuder en sådan undermålig tjänst?, Jo att man är liten och svag och kan inte blåsa på med ordentliga grejer. IDG är ju ett av världens största publicistföretag, då borde man kunna erbjuda mer och skall inte sända ut signaler av svaghet. Man bör kunna erbjuda åtminstonde inboxar kring 5GB vilket är storleken som tex Microsoft och Google erbjuder. Visst det är lite fult att klaga på gratis men man bör vara aktsam med vilka signaler man sänder ut, man skall aldrig skicka ut signaler av svaghet eller snålhet. Då är det bättre att avstå från dessa tjänster överhuvudtaget. Jag är alltså positiv till denna tjänsten men anser den vara pinsamt snålt tilltagen.

 

Mina Vänner:

 

har inte mycket att säga om denna men den är väl OK

 

Grupper:

 

Är starkt emot denna, tycker att alla diskussioner skall ske öppet inför alla, gillar inte tanken på att en del av medlemmarna sitter och har diskussioner som inte jag kan ta del av. Privat enskild kommunikation kan ske över PM men delgrupperingar bör inte finnas inom samma community.

 

Bloggar:

 

Är i grunden positivt inställd till en sådan tjänst. Men det finns så många tjänster på nätet där man påstår sig erbjuda bloggar men i själva verket bara erbjuder instängda hemsidor där man inte får skriva vad man vill inom lagens ramar. En riktig bloggtjänst skall erbjuda fri yttrandefrihet dvs bloggen skall få handla om vad som helst så länge lagen tillåter det. Den skall kunna indexeras bra inom bloggosfären och den som driver bloggen skall ha full frihet att tjäna pengar på den via tex annonser. Instängda bloggbyar undanbedes i alla fall hos mig. Denna tjänst verkar tyvärr vara en sådan vilket är synd.

 

Forumet:

 

Den är uschlig :armskeptisk:

 

På tok för smal bredd på den dvs den upptar för liten yta inom ramen för webbläsarfönstret. Texten är i en ful font som dessutom är på tok för liten och då har jag inga dåliga ögon. Saknar dessutom en del viktiga funktioner tex Visa Nya Inlägg samt Visa Dagens Inlägg, saknar avancerad sökfunktion där man tex kan söka inlägg från enskilda medlemmar, saknar en Forumassistent där man tex kan lista sina egna senaste inlägg, saknar multiquote där man kan citera flera inlägg i rad, saknar spoilerfunktion när man skriver nytt inlägg, för få smileys och dessutom när man väljer att lista fler smileys så går CPU användningen upp till nästan 60%, förövrigt så är designen väldigt trist och kan inte mäta sig med detta Forum. Saknar möjlighet att öppna upp forumet i separat tab så att man slipper allt krimskrams på sidorna

 

Inte så positivt inställd med andra ord. För att det skall bli bra så måste det bli mycket bättre.

 

Men jag förstår att ni sitter lite i en rävsax, å ena sidan så tvingas ni av IDG's ledning till en gemensam plattform för hela koncernen å andra sidan har ni ett community här som ni vill behålla och därmed är det viktigt med ett ställe som är trivsamt och som vi gillar.

 

Jag hoppas personligen att ni lyckas med detta, jag vill inte se detta forumcommunity upplösas och hoppas på det bästa.......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

En kort kommentar: Vi tvingas inte att byta plattform av IDG. :)

Den plattform vi kör i dag har några grundproblem:

 

1) Den måste driftas av oss själva eftersom IDGs serverpark bygger på Java.

 

2) All utveckling måste ske av oss själva. Och ingen på redaktionen har egentligen kompetensen som behövs för att utveckla systemet i takt med att alla utmärkta önskemål som kommer in.

 

3) Det är ett forum och inget mer. Jag vill till exempel ha en tydligare communitykänsla, där man som medlem kan ladda upp bilder på sin Mac eller liknande. Ett eget litet hörn som berättar mer om vem man är och vad man har skapat på sin Mac. Bara för att ta ett exempel.

 

4) Systemet är inte på något sätt integrerat med MacWorld.se och våra övriga medlemssystem. Det är affärsmässigt helt galet att ha flera olika databaser i denna aspekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple
En kort kommentar: Vi tvingas inte att byta plattform av IDG. :)

Den plattform vi kör i dag har några grundproblem:

 

1) Den måste driftas av oss själva eftersom IDGs serverpark bygger på Java.

 

2) All utveckling måste ske av oss själva. Och ingen på redaktionen har egentligen kompetensen som behövs för att utveckla systemet i takt med att alla utmärkta önskemål som kommer in.

 

3) Det är ett forum och inget mer. Jag vill till exempel ha en tydligare communitykänsla, där man som medlem kan ladda upp bilder på sin Mac eller liknande. Ett eget litet hörn som berättar mer om vem man är och vad man har skapat på sin Mac. Bara för att ta ett exempel.

 

4) Systemet är inte på något sätt integrerat med MacWorld.se och våra övriga medlemssystem. Det är affärsmässigt helt galet att ha flera olika databaser i denna aspekt.

 

Fast folk efterfrågar ju för bövelen inget extra. Vi vill ha ett fungerande forum, så som det är nu, som inte går ned stup i kvarten.

 

Du vill ha ett community? Du och någon till tycks vara de enda här som är intresserade av det. En bra ledare lyssnar på vad folk tycker, det är en av grundreglerna som jag trodde alla ledare var medvetna om?

 

De flesta här tycks ju vara rörande överens om att både Pc För Allas forum och webbsida är rena katastrofen. Att implentera ett sådant system här, DÄR har du något som är affärsmässigt galet uppåt väggarna, kära herr Leijon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Fast folk efterfrågar ju för bövelen inget extra. Vi vill ha ett fungerande forum, så som det är nu, som inte går ned stup i kvarten.

 

Du vill ha ett community? Du och någon till tycks vara de enda här som är intresserade av det. En bra ledare lyssnar på vad folk tycker, det är en av grundreglerna som jag trodde alla ledare var medvetna om?

 

De flesta här tycks ju vara rörande överens om att både Pc För Allas forum och webbsida är rena katastrofen. Att implentera ett sådant system här, DÄR har du något som är affärsmässigt galet uppåt väggarna, kära herr Leijon.

Du kanske inte har läst trådens titel, herr äppelbit? Det handlar om att låta er vara med och tycka till. Och i denna tråd är det kanske 10 personer som tycker till. Av 26 000...

 

Tro mig, jag tänker inte satsa en jäkla massa tid och pengar i något som ingen vill ha. Däremot är det mitt jobb att sätta fingret i luften och försöka se den större bilden.

 

PC för Allas community är i sin nuvarande version TOTALT ointressant för oss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför inte bara flytta ut hela verksamheten till facebook? du får allt du önskar med en bra bevakning på vänners diskussioner, möjiigheten att berätta vem du är samt lägga upp mysiga macbilder... och det BÄSTA du överlåter driften på facebook ;) ingen insats och lyckat resultat enligt ursprunglig intention(och 99% av forumdeltagarna som får göra något annat)

 

edit: vad är tanken med denna tråden egentligen?eftersom "10" åsikter inte duger som måttstock och du inte sätter upp en omröstning(borde väl inte vara svårare än så?) om alla "10" hade varit positiva då? i dont get this...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte påstå att PC för Allas forum är särskilt genomarbetad.

Nedan en bild som visar att bortåt 50 % av vad som finns på PC för Allas forumsida - främst banners inte hämtas in receptivt av läsaren.

 

Mest uppmärksamhet = Rött därefter gult och sist grått, där man inte tittar alls.

Gröna ramar satte man dit efteråt för att någon överhuvudtaget skulle uppmärksamma att det fanns banners på sidan.

 

banner-blindness-examples.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Komiskt, just den där bilden hade jag på en slide igår. :lol:

Vi är medvetna om dilemmat.

 

Och en gång för alla: Detta är bara en diskussion. Inget beslut är taget och mina åsikter är på intet sätt skrivna i sten. Tvärtom, vilket denna tråd är ett exempel på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komiskt, just den där bilden hade jag på en slide igår. :lol:

Vi är medvetna om dilemmat.

 

Och en gång för alla: Detta är bara en diskussion. Inget beslut är taget och mina åsikter är på intet sätt skrivna i sten. Tvärtom, vilket denna tråd är ett exempel på.

 

Glömde fylla på med en kommentar angående MacWorlds hemsida...

Men det är ju intressant att du på senare tid även har fått ett större medvetande, när det gäller det kognitiva planet över hur layouter på webbsidor och tidningar, går hem hos folk, Zenmedvetande, kanske. ;)

Det kanske slutar med ett förträffligt forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag intstämmer i att M3 är klart bättre än PC för alla.

 

Och tillägger att som MacWorld.se ser ut nu så är det betydligt lättare att hitta det man söker. Texten på de andra sidorna är för liten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

3) Det är ett forum och inget mer. Jag vill till exempel ha en tydligare communitykänsla, där man som medlem kan ladda upp bilder på sin Mac eller liknande. Ett eget litet hörn som berättar mer om vem man är och vad man har skapat på sin Mac. Bara för att ta ett exempel

Jag undrar om det är här problemet ligger

 

Du vill utveckla/ha något mer än det vi har idag. Det kanske jag också skulle vilja om jag kunde se och förstå vitsen och vinsten med det.

 

"Communitykänsla" är et ord som för mig har en vag innebörd. Hos mig, och uppenbarligen fler, drar tankarna till Facebook och Lunarstorm. Jag har besökt båda men det är det inga institutioner som attraherar mig och som jag vill vara en del av. (Jo, jag vet att jag knappast tillhör målgruppen för Lunarstorm!) Med Lunarstorm och Facebook i bakhuvudet har ordet "Communitykänsla" inte någon speciellt positiv laddning hos mig.

 

Det innebär naturligtvis inte att ordet för alltid måste ha denna känslomässiga färg – fylls det med annat innehåll så kan känslan ändras.

 

Vad är det då för innehåll du vill ha som vi inte har idag? Av det jag kan utläsa av detta och det första inlägget

- Medlemshörna – jag har i dag varken behov eller önskan att lägga upp saker om mig eller intresse att läsa om andra. Vad är vitsen och vinsten?

- Bloggar – redan idag finns det en uppsjö av bloggportaler för att inte tala om bloggar. Som jag ser det är problemet snarare att det finns för lite innehåll, skrivkunnighet och uthållighet än för lite platser att publicera. Så vad är vitsen och vinsten med ytterligare en portal?

- möjlighet att ladda upp filer, bilder, filmer osv. Jaha? Kan man inte det idag? Här förstår jag inte.

- Grupper - hemliga sällskap som jag kan förstå vitsen med men inte vill ha.

 

Att inte jag är med på tåget för en förändring som kan leda till något i stil med PC för alla, M3 eller CAP&Design är att jag ser inte vad jag kan få som är bättre än dagens forum. Men det är lätt at se vad som blir sämre.

 

Det låter som om du har en mycket klarare bild av vad "Communitykänsla" är, vilka olika delar som kan ingå och vitsen och vinsten med dem - dela med dig av den bilden!

 

Om jag kan se det du ser så kan din vision få en mycket mer rättvis bedömning av mig. Bollen är din!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast nu sa ju inte :leijon: att nån trollade, utan att det går troll i den här tråden. Kolla upp vad det betyder när man säger att det går troll i nått.

 

Ang. Det nya forumet så verkar jag vara den enda possitiva.

visst jag gillar inte hur det länkade exemplet såg ut, men jag räknar med att man gör MW sidan mycket snyggare.

Annars tror jag på det nya forumet.

 

 

Jag är också positiv. Det är kul med förändring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all feedback! Jag räknar inte till en enda positiv kommentar. Om något. Hmm... Funderar lite på om det inte har gått troll i att dissa allt som är nytt.

 

Undrar lite varför ni ser extrafunktionerna som något negativt? Om ni inte vill ha dem kan ni ignorera dem och fortsätta verka på ett stabilt forum med samma känsla som förut.

 

För att vända denna tråd till något annat än "Neeeeej, om ni gör så här kommer jag att lämna er för gott - jag lovar och svär på min mors grav!!!1!" vill jag ställa en enda fråga:

 

Vad vill ni ha mer än det ni har i dag? (förutom stabilitet, vilket kommer)

Snabbt svar.

(jag upprepar mig) Jag vill ha en möjlighet att kunna bokmärka forumtrådar på samma sätt som gick att göra på Macnytt:s sida.

 

Det finns nog fler saker som jag vill ha (kanske) om jag får tänka, men annars är jag faktiskt nöjd som det är.

Enkelt, rent, snyggt. Inget Lunarstorm helt enkelt.

 

 

Han menar säkert att vi dissar det mer kreativt nu.

:tarskratt: Tack, det var en klockren kommentar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag undrar om det är här problemet ligger

 

Du vill utveckla/ha något mer än det vi har idag. Det kanske jag också skulle vilja om jag kunde se och förstå vitsen och vinsten med det.

 

"Communitykänsla" är et ord som för mig har en vag innebörd. Hos mig, och uppenbarligen fler, drar tankarna till Facebook och Lunarstorm. Jag har besökt båda men det är det inga institutioner som attraherar mig och som jag vill vara en del av. (Jo, jag vet att jag knappast tillhör målgruppen för Lunarstorm!) Med Lunarstorm och Facebook i bakhuvudet har ordet "Communitykänsla" inte någon speciellt positiv laddning hos mig.

 

Det innebär naturligtvis inte att ordet för alltid måste ha denna känslomässiga färg – fylls det med annat innehåll så kan känslan ändras.

 

Vad är det då för innehåll du vill ha som vi inte har idag? Av det jag kan utläsa av detta och det första inlägget

- Medlemshörna – jag har i dag varken behov eller önskan att lägga upp saker om mig eller intresse att läsa om andra. Vad är vitsen och vinsten?

- Bloggar – redan idag finns det en uppsjö av bloggportaler för att inte tala om bloggar. Som jag ser det är problemet snarare att det finns för lite innehåll, skrivkunnighet och uthållighet än för lite platser att publicera. Så vad är vitsen och vinsten med ytterligare en portal?

- möjlighet att ladda upp filer, bilder, filmer osv. Jaha? Kan man inte det idag? Här förstår jag inte.

- Grupper - hemliga sällskap som jag kan förstå vitsen med men inte vill ha.

 

Att inte jag är med på tåget för en förändring som kan leda till något i stil med PC för alla, M3 eller CAP&Design är att jag ser inte vad jag kan få som är bättre än dagens forum. Men det är lätt at se vad som blir sämre.

 

Det låter som om du har en mycket klarare bild av vad "Communitykänsla" är, vilka olika delar som kan ingå och vitsen och vinsten med dem - dela med dig av den bilden!

 

Om jag kan se det du ser så kan din vision få en mycket mer rättvis bedömning av mig. Bollen är din!

 

Applåder!!! Även jag ställer mig bakom denna formulering till 100%(mao vore det trevligt med ett rakt svar på dessa frågeställningar herr lejon ;) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon

Macwitty (och ni andra), här är två skisser som jag gjorde för snart ett år sedan. De fokuserar dels på att bygga forumet mer kring den enskilde användaren.

 

När man har loggat in ska man lätt kunna se vad som är nytt sedan sist, läsa trådar som "rekommenderas" (typ gillar du det här, gillar du kanske det här också), bokmärka trådar (som Gabbeman pratar om) och mycket mer.

 

Denna egna inloggningssida är alltså helt ny, och ersätter inte på något sätt den stabila forumstruktur som ligger bakom (se skiss 2). Den är tänkt att innehålla mycket matnyttig info och kanske vara lite rörig vid en första anblick. När man väl vant sig vid den är den tänkt att fungera som en ovärderlig "kontrollpanel" för allt som händer i forumet.

 

Ni kan även se den översta ruta som hela tiden visas, var man än är på forumet. Där kan man live få meddelanden, svar i ens trådar osv.

 

Håller för övrigt med om att "Grupper" är en meningslös idé. Jag tror inte på slutna sällskap och låsta avdelningar på det sättet. Däremot är jag säker på att bloggarna skulle vara ett jäkligt kul inslag om de hade en tydlig koppling till forumet i övrigt.

 

Observera att dessa är grova skisser och logiken kanske inte är med hela vägen.

 

Gällande medlemshörna så tror jag absolut det finns ett intresse både av att visa upp sig och läsa om andra. Se bara på hur populär avdelningen "Presentera dig" är...

 

post-107-1204199539.jpg

 

post-107-1204199531.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill upprepa att innan detta forum är stabilt, så kommer du, Andreas, inte att få någon konstruktiv eller särskilt betydelsefull feedback. Vill du verkligen ha sådana svar? Alla förslag du ger oss kommer att betraktas i ljuset av att så många är upprörda över att forumet är instabilt. Frågan är för tidigt väckt! Detta är elementär psykologi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är de två som är alternativen, så absolut helst det första. Enkelhet och användarvänlighet, tack.

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Leijon
Om det är de två som är alternativen, så absolut helst det första. Enkelhet och användarvänlighet, tack.

 

//Trew

Det är samma sajt, fast två olika sidor. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...