Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

VIKTIGT: Tyck till om forumets framtid


Andreas Leijon

Rekommendera Poster

Andreas Leijon

Hej alla!

 

Som många av er vet har jag länge pratat om "ett helt nytt forum" som inte bara är just ett forum, utan ger er möjligheten att blogga, skapa grupper, ladda upp filer, bilder, filmer osv.

 

Anledningen till att det har dröjt är att jag har saknat en hel del funktioner som finns i denna forumprogramvara. Men nu börjar vår andra plattform att utvecklas rejält och flera av våra systertidningar har nyligen lanserat communities baserat på den.

 

Senast ut är PC för Alla, som kallar sin satsning "Smart". Ni kan läsa mer om hur det funkar i denna artikel och sedan hjälpa till och utvärdera systemet här.

 

Jag vill kort sagt att ni registrerar er där (samma inloggning som på IDG.se, om ni är medlemmar där) och känner på hur det verkar fungera. Tänk på att det ligger skarpt så skapa inga "test-trådar" eller dylikt. :)

 

Rapportera sedan i denna tråd vad ni saknar, vilket system ni tycker känns bäst, när ni tycker att vi ska byta osv.

 

Några av fördelarna är att det bara blir en inloggning för hela IDG-nätverket, du får fler funktioner, det blir mycket mer stabilt eftersom vi då ligger på samma servrar som alla andra IDG-sajter (med en IT-support med dygnet runt-jour) och inte minst kommer forumet att kännas som en naturlig del av MacWorld.se, och inte som en helt annan lösning, som nu.

 

Tack för att ni tar er tid. Er feedback är otroligt värdefull här!

 

post-107-1203869501.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 116
  • Created
  • Senaste svar

En spontan reaktion, rörigt!

Eftersom hela communityn är integrerad med resten av sidan så blir det en ganska rörig upplevelse.

 

Som många av er vet har jag länge pratat om "ett helt nytt forum" som inte bara är just ett forum, utan ger er möjligheten att blogga, skapa grupper, ladda upp filer, bilder, filmer osv.

 

Det är visserligen en bra idé, men i det utförandet som det ser ut just nu är det för rörigt.

Macworlds forum har idag en ganska ren och snygg design, detsamma kag jag inte säga om "smart".

 

Några av fördelarna är att det bara blir en inloggning för hela IDG-nätverket, du får fler funktioner, det blir mycket mer stabilt eftersom vi då ligger på samma servrar som alla andra IDG-sajter (med en IT-support med dygnet runt-jour) och inte minst kommer forumet att kännas som en naturlig del av MacWorld.se, och inte som en helt annan lösning, som nu.

 

Att det övervakas och att det finns support dygnet runt är ju kanon.

Det är väl visserligen en vanesak, men så som "smart" ser ut så känns det som en försämring gentemot dagens forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är allt så djävla smått? :chockadskeptisk:

Ska det fokuseras på unga, synstarka gossebarn och flicktrasor. :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är för gammal, för gammal för ”community”

 

Jag är inte intresserad av att på VARJE sida jag klickar upp ska få veta vad som diskuteras, bloggas läses mest etc. just nu. Inte heller har jag behov av att på VARJE sida dessutom kunna välja från 4 olika menyer. Jag vill läsa inlägg och inte som här – där de utgör 10-15 % av fönstret

 

Sitter nu vid en 17 tums skärm och jag får inte fram mer innehåll även om jag maximerar fönstret (något jag normalt inte gör). På skärmdumpen har jag mörkmarkerat det som tillhör Firefox och OS – för det ska inte räknas in och sedan gulmarkerat det som är trådinnehåll. Om resten ändå varit reklam så hade jag kunnat se en vits med det, att få in pengar

 

Jodå, är det längre trådar så att man får scrolla ner så får man proportionellt mer inlägg-innehåll – nästan 60 %!

 

Sedan är jag även för gammal för ”... grupper. Där kan du själv starta ett minicommunity, en liten träffpunkt som bara de du väljer ut har tillgång till. Där kan ni diskutera och dela filer och dokument med varandra.”

 

Det jag uppskattar med forumformen är att det är en öppen plats där alla får delta och alla är välkomna (så länge man sköter sig ;) ). Jag är trött på allt kotteri såväl på nätet som IRL.

 

Ja, jag hänger väl kvar så länge detta är ett forum men sedan får det nog bli andra forummarker för min del.

post-3240-1203873755_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pc för allas var väldigt rörig att hitta allt på. Men det gick snabbt och bra! Gillar verkligen idén med att man kan göra en massa saker på ett och samma "forum". M3 var mycket enklare att hitta på, men den var tråkig. Hoppas på en Snygg "Mac" design på Macworlds forum.

 

Tyckte att menyerna var små och svåra att hitta (blogg, grupper och allt annat det fanns på menyn)

 

Längtar och ser fram emot det nya "forumet"!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är allt så djävla smått? :chockadskeptisk:

Ska det fokuseras på unga, synstarka gossebarn och flicktrasor. :pinch:

 

Håller med. Större och tydligare, även om jag är ung och har bra syn :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte heller om att IDG och annat oväsentligt äter upp större delen av utrymmet på skärmen. Om det ska bli ett nytt forum så får gärna möjligheten att öppna ENBART forumet i en ny ram finnas.

 

Ja, fungerar inte det så

komme iallafall inte jag att vara kvar. :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kändes rörigt där på PC för alla.. möjligen för att man inte satt sig in i hur forumet fungerar..

Nja..gillade det inte..bra som det är här..bara detta fungerade snabbt nog.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant... rörigt, ogästvänligt och trist.. ett ställe man stannar betydligt mindre tid på.

Problemet i mitt tycke är att det ska klämmas in mer och mer funktioner i allt nu för tiden, titta bara på hur det t.ex. mottagits på Facebook... inte många som uppskattar alla nya konstiga funktioner där.

 

För mig är det bästa forumet ett rent forum med tydlig text utan reklam och annat, ett skönt färgtema som är trivsamt.. jag behöver inga "mest läst just nu osv" den enda funktion jag använder är "Visa nya inlägg".

Jag stannar och läser mer och svarar på fler trådar om forumet är ren och skönt.. på andra ställen som har funktionsrika forum går jag bara in om jag verkligen vill ha reda på något och stannar sällan efter jag hittat det jag letade efter.

 

Min röst går till ett enkellt, rent och snyggt forum, i praktiken så som det är nu.

Ta gärna bort "Här är de 15 senaste inläggen:" och sånt på MW sidan.. känns bara rörigt och något jag misstänker få verkligen tittar på.

 

Se bara på hur Apple gör saker.. "less i more" är ju ett understatement när det gäller deras formgivning på det mesta, renare/enklare = tydligare.. vilket för mig är själva Mac-tänket.

När jag försöker förklara för en kreatör som överjobbat något så säger jag oftast "tänk Apple.. rent, enkellt, tydligt och luftigt.. säg mer med mindre osv"

 

Det var min lilla åsikt i alla fall :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typisk känsla av "information overload" (vilket för övrigt även macworld.idg.se lider av, dit går jag sällan eller aldrig, men relativt ofta till forumet). Viljan att all information och alla ingångar ska vara lättåtkomliga gör att åtminstone jag blir trött av det.

 

Själva forumdelen verkar helt okej (fast trådarna är förstås dödligt tråkiga, den här t ex)

 

Varför både forum och bloggar? Renodla tror jag på. (iofs har jag aldrig förstått riktigt vad bloggar är eller vem som läser dem, är inte bloggar bara vanliga websidor som uppdateras i ett visst tempo?)

 

Behöver man grupper inom gruppen? Leder inte det till elitism, bråk, osämja (typ)?

 

Tja det var några reflektioner...

 

Sammantaget: Jag tror ni riskerar att tappa en del forummedlemmar, kanske framförallt äldre om ni går fullt ut med detta system. Men byt för all del plattform om det är tekniskt bättre, men försök få det så likt som möjligt i utseende. View new posts är viktigt. RSS känns inte nödvändigt på detta, spara det till "riktiga" nyheter.

 

För övrigt tycker jag ni ska bygga systemet i webobjects... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fungerar inte det så

komme iallafall inte jag att vara kvar. :chockadskeptisk:

Men hela tanken här är väl integrationen - att man ska "inneslutas" i alla delar. I vart fall hittade inte jag någon funktion där som bara visade forumdelen

 

jmx, Less is more står nog för Mac - ser man hur det ser ut på IDGs sidor så verkar de leva efter "ju mer dessto bättre"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grymt rörigt, men med grymt mycket finputs kan det kanske bli bra.

Själva forumdelen känns helt oki, men skippa helst att all info ska finnas på alla sidor.

Kommer det så mycket reklam som på PC för Alla så försvinner nog jag, eller skaffar en ytterst effektiv adblock.

 

Det där med grupper känns som ett mini-lunarstrom. Det är nog iaf jag "för gammal" för.

Som det skrevs tidigare, M3 har ett bättre upplagt forum än PC för Alla.

 

En fråga

Det som skrivs i bloggarna, vem äger rättigheterna till den texten och hur får den användas?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Rörigt, alldeles för rörigt. Det är för mycket text och den är alldeles för liten, tycker tom. jag, en 19-åring med perfekt syn Varför ska ni trycka in så mycket onödig skit? Det ser likadant ut i tidningarna.

 

Om detta forum nu lanseras så hoppas iaf jag på ett väldigt iordningstädat gränssnitt.

 

Less is more, Apple har fattat det så varför inte en Mac-tidning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant... rörigt, ogästvänligt och trist..

 

...

 

Det var min lilla åsikt i alla fall :rolleyes:

Allt som jmx skriver är så sant, så sant.

Själv vill jag ha hjälp och ge hjälp på forumet. Kommer det en bloggfunktion så kanske jag börjar blogga bara för att, men jag tycker inte att det ska finnas något "Mest bloggat just nu". Kanske kan det under Användarnamnet finnas "Se jmx blogg", "Se jmx senaste inlägg" med mera, med mera.

 

Sen något som jag eftersöker är att man ska kunna bookmarka trådar.

 

T ex, om jag hittar en tråd som kanske är insomnad, men som innehåller något som jag kan tänkas ha nytta av framigenom så vill jag kunna bookmarka den. Sedan kan det finnas "mina bookmarks" på min sida t ex.

Som det är nu så måste jag spara en ev tråd som bookmark i min webbläsare. Inte bra om jag vill komma åt sidan i fråga från en annan browser.

 

Men jag upprepar jmx.

Less is more! (läs högt och repetera tre gånger)

Inget jäkla fejsbbook/lunarstorm/whatever på Macworld forum

 

Tack för ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med mycket av det som såtår ovan, bort med bloggarna, men däremot tror jag att det hade varit schysst om det på varje användarsida gick att se vilka filer denne laddat upp. Det enda jag egentligen saknar på det här forumet är bättre anpassade användarsidor, de är inte så lättmanövrerade som resten av forumet. De skulle jag vilja se bättre. T.ex. är ju beskrivningen klent placerad, ha den mitt i precis som inläggen och trådarna m.m.

 

//Trew

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med att bokmärka trådar tycker jag var en bra ide. Denkan ni ta med er o göra något av.

 

Dessutom är det betydligt bättre som det är idag då du kan blogga om en sak och sedan länka in artikeln i texten och sedan hamnar bloggens titel / inlägget i sidan om artikeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

katzenklavier

Varför är lösenordsexemplet osäkert om man skriver in det i lösenordsfältet? :P

Varför är vissa länders namn enbart skrivna med versaler :mellow: ?

Vore det inte enklare (och mer flexibelt) att ha "Jobb-grejen" som ett fält man själv skriver i?

Är forumetdiskriminerande med tanke på att man måste fylla i vilket kön man tillhör :o ?

Och har ni inte glömt att fråga om vikt och längd :fundersam: ?

 

 

Går ju naturligtvis inte att blir medlem heller :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RÖRIGT!!!!!!! :ThumbsDown: Vill att det blir Macigt, så man kan "klippa, Kopiera, klistra in på Mac maner :ThumbsUp: och slippa detta:

post-18112-1203953390.png

 

Med vänlig hälsning

Olli

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir det den där lösningen lämnar jag forumet direkt, förstår ärligt talat inte mervärdet i det där...lär sig folk mer om mac genom att det blir ett community istället för forum?

lär sig folk mer av att det blir rörigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att citera MW artikeln "Så lättanvänd är iPhone"

 

"Dessutom verkar företaget ha lyckats följa devisen “less is more” på ett ypperligt sätt. Flera av testarna uttryckte sig om telefonen som en “underhållningsmaskin” som “gör det rätt”. Detta trots att iPhone var den telefon i testet som har minst antal multimediafunktioner."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

blir det den där lösningen lämnar jag forumet direkt, förstår ärligt talat inte mervärdet i det där...lär sig folk mer om mac genom att det blir ett community istället för forum?

lär sig folk mer av att det blir rörigare?

Resultatet blir att vi som drar får starta ett eget forum utan blogg och grupper ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det klatschigt med en massa funktioner och liknande men jag tror att risken är att många av dagens forumdelatagare säger tack och adjö. Själv vill jag ha ett enkelt och rent forum med så lite funktioner som möjligt och jag tror att många av de äldre forumdeltagarna håller med.

 

Jag tillbringar ju inte hela livet framför macforum utan går in där då och då när jag behöver hjälp med olika saker med min dator. Bättre hjälp än via Apples support dessutom....

 

Kan MacWorld Forum inte vara lite udda och originell genom att fortsätta vara ett enkelt och rent forum även i framtiden, när nu alla andra Forum blir Facebook kopior?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...