Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är min dator värd?


Han Dan

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag går i säljartankar men är osäker på vad som är rätt pris för min dator. När jag kikar på olika annonssidor så tycker jag att det verkar som att många försöker sälja sina bärbara Macar för vad som i mina ögon verkar som mer eller mindre hutlösa summor, typ 15.000 kr för en 15" Core Duo MBP1,1.

 

Så jag tänkte alltså ge er som känner er manade i uppgift att värdera min dator, som har följande specifikationer:

 

MBP 15" Core 2 Duo 2.16 GHz (Modellbeteckning MBP2,2), köpt i januari 2007 (kvitto finns men garantitiden är slut, har ingen AppleCare)

120 GB HD, 1 GB RAM

Svenskt tangentbord och engelskt OS X Tiger

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enkelt sätt är att gå in på Tradera och kolla på avslutade annonser:

http://www.tradera.com/search/search.aspx

 

Där ser man vad som verkligen betalades och inte säljarens utgångsbud med generösa prutmåner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tidigare en mbp 2,16GHz, 120 gb hd, 2 gb ram. Köpt i början av 2007 den oxå. I november så råkade jag pajja den (spillde vatten i den..), och apple-verkstaden värderade den till ca 13.000 om den inte hade fått vattenskadan.

 

Så din... ptja, 12 000 kanske? (Jag vet dock inte vad jag pratar om, men det är min gissning :))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 000-12 000 skulle jag gissa. Datorns skick spelar roll också, 1 000 mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med om att priserna i begagnatannonser oftast är helt otroligt skeva - man får ju jämföra med nypriset på modeller med ungefär samma prestanda och inse att en dator tappar värde väldigt snabbt. Som säljare kan man ju fundera på vad man själv skulle vara beredd att ge och kolla nypriset på motsvarande modeller.

 

Jag brukar själv ofta köpa begagnat, men då skall det vara bra priser, särskilt om det är bärbart utan garanti kvar. Det skall vara ganska ordentligt mycket billigare än en ny dator med samma prestanda, eftersom man ju faktiskt köper en begagnad produkt där det inte finns någon garanti för varken befintliga eller framtida fel.

 

Å andra sidan är MBP dyra, billigaste nya ligger väl kring 18000, så 10000 tycker jag låter som ett ok pris.

 

Till sist Telly82s tips om tradera kommer jag att använda mig av framöver, där ser man ju vad de gått för - kanonbra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar!

 

Datorn är i fint skick och väldigt välskött, dock är det ju som ni säger att värdet sänks mycket pga osäkerheten som den utgångna garantin medför. På Tradera ser jag att en hel del datorer har gått för runt 13.000, men då har det oftast handlat om nyare datorer än min. Så jag antar att någonstans runt 11.000 vore lagom att begära.

 

Jag har några nya frågor:

 

Batteriet har körts sammanlagt 54 cykler. Räknas det som mycket eller lite? Jag funderar också på att utöka RAM-minnet till 2 GB för att göra datorn lite attraktivare och mer jämförbar med de bärbara Macar som säljs nya idag - en 1 GB-sticka kostar ju bara ett par hundralappar. Kan det vara en bra idé måntro? Och till sist - jag har slarvat bort min originalkartong till datorn iom flytt. Kan det vara en värdesänkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar också på att utöka RAM-minnet till 2 GB för att göra datorn lite attraktivare och mer jämförbar med de bärbara Macar som säljs nya idag - en 1 GB-sticka kostar ju bara ett par hundralappar. Kan det vara en bra idé måntro? Och till sist - jag har slarvat bort min originalkartong till datorn iom flytt. Kan det vara en värdesänkare?

De som inte är vana datorägare kan nog lockas av mer RAM. De vet ju inte hur billigt det är och hur lätt det är att stoppa in.

 

Att kartongen saknas betyder nog inget. Men hade originalskivorna försvunnit hade det varit riktigt dåligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...