Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med 10.5.2, samla era rapporter här


Pocahontas

Rekommendera Poster

Jägerback, Safari har visst en "Återgå till föregående session", bara att den heter "Öppna alla fönster från senaste sessionen igen". Kolla under historik-menyn!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 145
  • Created
  • Senaste svar
Jag har inte upptäckt några problem ännu med 10.5.2, förutom ett och det är att datorn startade om mitt i uppstarten av OSX efter uppdatering. Men efter att ha sökt lite på nätet så såg jag att det är flera som har upplevt samma fenomen.

Samma här, två omstarter efter uppdateringen. Den lilla tid jag hunnit använda datorn så har den fungerat bra, TM-disken är 10 gig fullare nu, varför vet jag inte, Safari är ljuvligt snabb och trådlösa nätverket fungerar bättre (är stabilare). PC:n dyker snällt upp i sidofältet och fildelningen med den fungerar äntligen som den ska. Är supernöjd hittills!

 

/Mvh, Malin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det mesta känns mycket snabbare, speciellt Safari!! Hade i och för sig inga problem innan heller men nu går saker och ting mycket snabbare!!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Macfixit rapporterar strul med Time Machine..avbrott och tar längre tid på sig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister
Jägerback, Safari har visst en "Återgå till föregående session", bara att den heter "Öppna alla fönster från senaste sessionen igen". Kolla under historik-menyn!

:D Tack för tipset! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte sett någon här på forumet ännu som nämnt att de haft problem med uppdateringen av grafiken.

Graphics update 1.0 kom som bekant efter 10.5.2.

 

MacFixit skriver idag om hur man löser de problem som uppstått.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att bränna skivor kunde resultera i obrukbara skivor och datorn krävde inte lösenord efter att skärmsläckaren varit igång eller efter att ha varit i vila, trots att jag ställt in det så.

 

Det första problemet löstes förhoppningsvis med uppdateringen av Leopard (har inte provat än) och den andra genom att radera com.apple.systempreferences.plist både i hemmabiblioteket och den i root plus foldern "SystemConfiguration" i root bibliotekets inställningsfolder. Vet inte om det sistnämnda hade någon betydelse men det funkar nu hursomhelst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte sett någon här på forumet ännu som nämnt att de haft problem med uppdateringen av grafiken.

Graphics update 1.0 kom som bekant efter 10.5.2.

 

MacFixit skriver idag om hur man löser de problem som uppstått.

jag får "frysningar" av texter p åmenyer ibland, men det kan jag inte härleda till exakt senaste uppdateringen. Det är på imac det blir så.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen med Time Machine är många skriver MacFixit

 

eller som det står...Mac OS X 10.5.2: Time Machine problems a'plenty :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Uppgifter" i Mail är totalt oanvändbart ihop med Google IMAP, frågar ständigt om den ska jobba med lokal eller server version tills Mail hänger sig och jag måste tvångsavsluta. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerade .2 under natten.

 

Reparera skivbehörigheter går ej, den stannar med meddelandet "mindre än en minut kvar" och fläkten dra igång, har inte testat med installationsDVDn. När jag tittade i Aktiviteskontroll så hittade jag något som heter "installdb" som ägs av "_installer". Den drar mycket processor. Lösning: Logga ut/in så blir det tyst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apples DVD-spelare gör att datorn hänger sig när man försöker starta det... nyinstallerat OSX 10.5.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet Automator-script från Tigertiden vill inte fungera, det ska skala om markerade bilder. Har ej testat att göra en ny version, inte haft tid, inget jätteviktigt.

 

iCal vill inte synka med min SE K610!!! Funkade fint i 10.4.11, nu synkas bara Adressbok. Lägger jag till saker i iCal (eller Uppgifter i Mail) så flyttas det inte över till luren. Lägger jag till saker i luren så frågar iSync om den ska acceptera (inställt på att alltid fråga först), jag godkänner men inget dyker upp i iCal. Kontakter fungerar smärtfritt. Dessutom fungerade inte Bluetooth PAN. Jag testade att "installera om" telefonen och nu fungerar allt utom telefonkalender/iCal.

 

Min fina inloggningsbild försvann vid installationen och ersattes med Apples standardkatt och jag hittar inte min gamla bild, vet någon var i backupen den borde finnas. Och så stör det mig att Leo automatiskt bytte ut Aqua Bluebakgrunden mot Aurora (ÖVERSITTARFASONER!!!)

 

Dessutom måste jag tvätta datorn...

 

Körde en Arkivera/Installera från 10.4.11 > 10.5.0 > 10.5.2

 

En annan sak som är dum, vid förhandsvisningen av Leopard fastnade jag för bland annat ToDo-funktionen i Mail, och jag har för mig att Steve nämnde något i stil med "system wide todo...". Så bra, tänkte jag, man kommer kunna markera text var som helst, högerklicka och välja "Att göra" (funkar ju fint med Dictionary och Google) så dyker det upp i telefonen vid nästa synk. Men nej, funkar bara med text i e-post, och inte ens det, se ovan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- Tangentbordet lyssnar inte på alla knapptryckningar; en del blir inte registrerade. Om du tycker att det saknas bokstäver i detta mail beror det inte på att jag missat tangenterna utan på att datorn inte registrerar allt. Jag har slutat bry mig, orkar inte korrigera hela tiden. Ska terra med ett löst tangentbord vid tillfälle och se om det blir bättre.

 

Ah. Fick en uppdatering igår, "Inbyggt Tangentbord-uppdatering 1.0", som kanske åtgärdar mitt tgb-problem. Åtminstone erkänner Apple att det finns (fanns?) ett problem, det gläder mig:

 

"Denna uppdatering av den fasta programvaran för MacBook och MacBook Pro löser ett problem där den första tangenttryckningen ignoreras om datorn har suttit orörd ett tag. Den löser även en del andra problem."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Har fortfarande problem med överföring via Airport Extreme måste köra tex skrivare via usb i datorn.Måste väl vara ett communicationsproblem airport till extrem.Mvh Jan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Har fortfarande problem med överföring via Airport Extreme måste köra tex skrivare via usb i datorn.Måste väl vara ett communicationsproblem airport till extrem.Mvh Jan

 

vissa skrivardrivrutiner är så dåligt utformade av tillverkarna att de inte klarar att skrivaren sitter i extremes usb istället för datorns

fungerat tidigare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett enormt störande problem uppstod med min macbook mellanmodell (late 2007) efter uppdateringen till 10.5.2 + grafikuppdateringen. Ungefär var tredje gång jag startar upp datorn väljer den att fastna med blå skärm och jag måste därefter stänga av den med genom att hålla inne powerknappen:

 

post-8196-1203596547_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

jo jag har ett litet, pyttelitet problem med 10.5.2,

(som jag tror att jag läst om någonstans, kan det vara här t.o.m.?)

Dockan har blivit bredare, med fler filer, och när jag försöker

storleksändra den så krymper den, men bara tillfälligt. När jag startar

om så är den lika stor igen... - Någon?

 

hälsar Jonas F

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej på er,

 

jo jag har ett litet, pyttelitet problem med 10.5.2,

(som jag tror att jag läst om någonstans, kan det vara här t.o.m.?)

Dockan har blivit bredare, med fler filer, och när jag försöker

storleksändra den så krymper den, men bara tillfälligt. När jag startar

om så är den lika stor igen... - Någon?

 

hälsar Jonas F

Problemet kan vara besläktat med mitt med login fönstret.

Alltså: Släng bort inställningsfilen com.apple.dock.plist i Bibliotek/Preferences i din hemma mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Safari flöt fint i början men tar nu mer kraft än vad som är bekvämt,

får allt som oftast vänta nån sekund när jag skall byta sida eller åka bakåt.

Visst, inte världens snabbaste burk men det flöt fint i Tiger och som sagt ..

när 5.2 var nyinstallerat :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan vara besläktat med mitt med login fönstret.

Alltså: Släng bort inställningsfilen com.apple.dock.plist i Bibliotek/Preferences i din hemma mapp.

 

Nix, hjälpte inte - dockan lika stor som vanligt efter "slängning" o omstart,

 

hälsar J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iCal-eländet fortsätter. Jag gjorde en ny kalender i iCal och det funkar fint bortsett från att den inte dyker upp i iSyncs lista över synkbara kalendrar. Testade också att göra en kalender i Mail, den syns fint i iCal men inte i iSync. Min lilla slutsats: iSync har inget problem att kommunicera med Adressbok eller min telefon (SE K610), felet ligger någonstans i kommunikationen mellan iSync och iCal. Fast vem som bär skulden vet jag inte.

 

 

Mitt problem med Skivverktyg verkar vara löst, reparera skivbehörigheter började med "mindre än en minut kvar" och inget hände, bortsett från att fläkten varvade upp. Nu glömde jag stoppa reparationen och efter en kvart sa datorn "12 minuter kvar" och avslutade sedan reparationen på 2 minuter. Utan fel. Samma sak varje gång. Så det verkar fungera, på något sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...