Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med 10.5.2, samla era rapporter här


Pocahontas

Rekommendera Poster

Jag blev mest glad över att reparera diskbehörighet äntligen inte har några fel som inte går att fixa... :).. dock har jag upplevt problem med att försöka avsluta firefox ibland efter att ha varit på banken... får helt enkelt tvångsavsluta från aktivitetshanteraren... vad annars så funkar trådlösa för mig väldigt bra.. men fortfarande så dödas den då macen går i viloläge... varfrö macen ska bli så seg då man har en extern hårdisk kopplad förstår jag inte heller... behövs det ens ta prestanda... (blir jobbigt då hela operativet blir segare då systemet får för sig att varva upp externa...

 

jag har inte jobbat så mycket än men änn så länge.. men det kommer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 145
  • Created
  • Senaste svar

innan uppgraderingen hade jag oroblem med airport. Nu är leopard riktigt nice...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om någon har rapporterat detta,

men jag får inte hela grafiken eller texten , speciellt i forumet,

då Safari laddar upp en ny sida.

Sen "blinkar" bilderna när jag scrollar med musen.

 

Stängde också av Timemachine eftersom jag inte gillar att fylla ext. Hd

fast jag har bantat TM ganska hårt.

 

...........

 

Märker att dessa problem inte finns i WebKit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver jag skriva att jag hade förväntat mig en del strul även med 10.5.2 :elaktflin:

Många gick och trodde att 10.5.2 var lösningen på allt... :sarcastic:

När vi börjar närma oss 10.5.13 så tror jag att alla klorna vuxit till sig även på denna katten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, tiger gick ju till 10.4.11 och jag menar varför skulle då leoparden vara klar redan på 10.5.2 ?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja, tiger gick ju till 10.4.11 och jag menar varför skulle då leoparden vara klar redan på 10.5.2 ?!

 

 

Utvecklarna vill ju inte bli permitterade, gäller att suga på karamellerna :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nytt problem för mig med 10.5.2 är att InDesign CS2 hänger sig hela tiden. Supertrist när man har en deadline.

 

Med alla Leopard-versioner har jag haft följande problem:

 

- När man sparar ett dokument i Word eller InDesign, exempelvis, så skickar datorn upp ett Finder-fönster längst ram, det fönster där filen ligger. Men fönstret blir inte aktivt, det ligger bara i vägen. Word eller InDesign är fortfarande aktivt. Då får man kicka lite här och där tills fönstret lägger sig i bakgrunden igen. Detta gör att jag inte kan använda häftiga Spaces, eftersom datorn då byter Space hela tiden. Trodde det skulle bli bttre med 10.5.2-, men nej då.

 

- Mail 3 har problem med IMAP: mail som man flyttat eller raderat från inboxen (på servern) kommer tillbaka efter en stund. Irriterande om man vill ha full koll på mailkonversationer, jag använder Mail som CRM-system. Och då är det trist med onödiga kopior på en del mail.

 

- Tangentbordet lyssnar inte på alla knapptryckningar; en del blir inte registrerade. Om du tycker att det saknas bokstäver i detta mail beror det inte på att jag missat tangenterna utan på att datorn inte registrerar allt. Jag har slutat bry mig, orkar inte korrigera hela tiden. Ska terra med ett löst tangentbord vid tillfälle och se om det blir bättre.

 

Håller med Axelman, så här dåligt har aldrig Mac OS funkat. Jag klev in på 7.5, och visst var pre-X rätt usla, men OS X har alltid funkat helt felfritt för mig. Leopard bryter mönstret, det är nästan så jag går tillbaka till iger. Nej, datorn, Tiger skulle det vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att backa ner igen till 10.5.1.

Det gör du med din Installationsskiva och väljer Arkiv/Install

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ är att backa ner igen till 10.5.1.

Det gör du med din Installationsskiva och väljer Arkiv/Install

Ja, då funkade i alla fall InDesign, men ska jag ändå in och rota så kör jag in Tiger i stället.

 

Snabblösningen är att sno frugans PB och köra på den fram till deadline …

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På PowerBooken så har det funkat fint sen första början (kanske för att jag är en ganska basic användare...)

 

Men på iMac:en (sen -06:a) så har jag haft problem med grafiken, framförallt vid iMovie 08 redigering. Det blir stora lila och gröna "pixlar" överallt (nej, jag har inte rökt på) och ibland svarta ränder. Körde ett projekt på brorsans iMac (iMovie 08, men med Tiger) och där funkade det finfint.

Var glad att grafikuppdateringen kom, som skulle lösa alla probelm. Så såg det ut ett tag, men samma fenomen dök upp igen - pixlar och ränder...

 

Hade gott kunnat vänta tills Apple löst problemen, men nu är det så att min far är som ett argt bi för att jag aldrig får klart deras semesterfilm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte upptäckt några problem ännu med 10.5.2, förutom ett och det är att datorn startade om mitt i uppstarten av OSX efter uppdatering. Men efter att ha sökt lite på nätet så såg jag att det är flera som har upplevt samma fenomen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej alla

Bytte från PC till MAC i julas och har numera en MBP 2.16. Har inte haft några större problem med 10.5.1 (Förutom att jag saknar fungerande programversioner för 10.5(ProTools Le tex men det är ju upp till programtillverkarna)). Uppdaterade glatt och nu har problem börjat hopa sig. Den har tvingat mig till omstart 5-6 ggr bara igår, fläkten går högt som sjutton, firefox drop down menuer visas bara i huvudskärmen oavsett vilken skärm jag har fönstret öppet i.

 

Mitt Mbox2 mini ljudkort tappas med jämna mellanrum (ca 4-5 min, funkade utmärkt i 10.5.1). Det lustiga är om man kör itunes så hackar det först till och sedan försvinner ljudet helt. Om jag startar om itunes så funkar det igen, en stund. Men om jag inte startar om Itunes kan jag gå in i System pref och ändra ljudutgång till det interna och då lirar det precis som vanligt. Ingenting visar att det skulle vara fel utom att det blir tyst från det externa ljudkortet. Ett missljud(svagare, digitalt brus uppstår oxå när jag trycker på play i Itunes. stroppar jag försvinner oljudet. Fanns inte i 10.5.1 Nu vet jag att Mbox2 mini inte officiellt är kompatibelt med 10.5 men jag tar upp det ändå eftersom det fungerade utmärkt i 10.5.1 men inte i .2.

 

Det som förvånar mig efter att ha bytt till MAC är att man har så lite insyn när det väl går fel. Men det gäller väl att lära känna sina verktyg ;-)

 

Det var min rapport.

/Jimmy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lösningen för dig DoUC är i så fall att backa ner igen till 10.5.1.

Alternativt hämta hem Combouppdateringen som löser en del problem.

 

För mig löste det nu "problemet" med denna texten i Skivverktygoch Reparera Skivbehörighet.

 

post-113-1202982293.jpg

 

Inget stort problem, men jag är "perfektionist" ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Inga problem här! *peppar peppar*

 

Men den körde, precis som Johnalder skrev tidigare, igång Spotlightindexering på alla diskarna vilket gjorde första timmen eller så grymt seg. Time Machine verkar också något långsammare, men påverkar inte datorn i övrigt så det spelar ingen roll. Den kanske kollar alla filer först eller något, man kan ju hoppas att felet som upptäcktes med backuper som slutar mitt i utan varning är borta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var Tiger lika buggigt som Leopard i början?

 

1/25 ungefär...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

efter uppateringen buggar sig funktionen "överblicka" hos mig. alltså den funktionen för förhandskranskining i finder när man kan trycka på mellanslag eller cmd+Y för att få en överblick av en fil.

 

i cowerflo läget visas dokumenten korekt men så fort jag trycker på mellanslag och överblickar så byter textboxarna plats så att det ser helt galet ut. öppnar jag dokumentet i något program så ser det rätt ut igen.

post-10412-1202987541.png

post-10412-1202987563.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först hängde sig installationen under själva 10.5.2:an, under "skriver paketkvitton", nåja, burken gick igång efter att ha stängt av med strömbrytaren...

 

Sen resulterade grafikuppdateringen i en kernel panic...

 

Var beredd på att gå tillbaka till ursprungsleoparden, men peppar, peppar, burken startade utan problem... Bara hoppas att det inte blir några problem, men det känns ju onekligen inte helt stabilt... :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Nu visas inte texten till filerna i min Downloads stack. Vad kan vara fel?

 

Edit:

Körde en killall Dock via Terminal. Löste problemet. Visst, enkel lösning att testa - men problemet ska aldrig vara där. Mac - "inget mera strul" ...

 

Det främsta jag irriterar mig på just nu är när Safari bara stänger ner för att det börjar badas. Safari har heller ingen "Återgå till föregående session" som Firefox har vid ev. krasch. Firefox har även bättre allmänt stöd för webbsidor/visnng. Bilder och text ligger inte allt för sällan felplacerat i Safari. Dock tycker jag Firefox ser så fult ut och att det inte är Mac-anpassat för en femma, så det vill jag egentligen inte köra.

post-25280-1202995642.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer att läsa idag på Macfixit

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...