Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med 10.5.2, samla era rapporter här


Pocahontas

Rekommendera Poster

teddyzetterlund

Jag fick en hel del problem med min ruby on rails utvecklingsmiljö. Satt med det ett par timmar igår och tänkte fortsätta med det nu. Vad exakt som har gått fel vet jag inte, men jag såg att de bland annat uppdaterat rubygems och ett av felen jag stött på verkar ha att göra med att projekten inte laddar in filer i rätt ordning eller liknande. Ska fixa lite med detta idag. Riktigt drygt med tanke på att jag tänkte införskaffa min egna lilla time capsule i slutet av veckan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 145
  • Created
  • Senaste svar
Det låter inget kul :detvarintejag:

Något sånt har jag aldrig märkt av.

Enda buggen som jag hittar är att finder fönstret fortfarande ofta stängs när man matar ut en mountad dmg.

Fönstret stängs om det aktiva Finder-fönstret visar DMGn som matas ut. Så har det varit i alla tider.

Byt först till t.ex Applications och mata sedan ut DMGn. Då stängs inte fönstret ner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. PowerBook G4 1GHz 2GB - Fungerar alldeles utmärkt efter uppdateringen. :)

2. iMac 2 Duo Core 2,4GHz 3GB - Uppdaterar den i morgon.

 

PS: PowerBook G4 blev som en helt ny dator när Leoparden hoppade in. Precis som den riktiga leoparden är den väldigt snabb men orkar inte så länge... den drar mycket batteri...

Håller med dig angående G4an, känns mycket snabbare och kvickare här också. Däremot upplever jag ökad batteritid!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig angående G4an, känns mycket snabbare och kvickare här också. Däremot upplever jag ökad batteritid!

Efter uppdateringen håller mitt batteri bara knappt en timme. före Leoparden hade jag drygt 1,5 tim att arbeta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt Time Machine (till nätverksdisk) är extremt slött.. för det första står den och "förbereder säkerhetskopiering" i all oändlighet och när den väl kör igång (efter en timme kanske) så överför den bara i 500-1000kb/s.. och då sitter jag på 150mbit 802.11n-nätverk. Jag borde få ut minst 10 gånger så snabb hastighet tycker jag.

Någon som stött på liknande problem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehh har nått jag tror jag härleder till uppdateringen...

Jobbar mot en server konstant och har alias framdragna till vissa mappar i vänster,

Men mapparna på serven, speciellt en mapp, ändrar mellan Stora och små bokstäver och kastar då ut mig ur den mappen.. rätt trökigt när man letar efter jobb i den mappen...

 

Jag har inte sett det problemet tidigare.. hmm får funderar lite på detta och se om det fortsätter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationen på min MDD verkar ha låst sig... mitt i något om att den skriver paketkvitto. Har stått så nu i säkert ett par timmar. Någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inget 10.5.2 fel men ett följdfel av uppdateringen.

 

Uppdatera INTE till 10.5.2 om du använder Canon programvaror. Jag använder EOS Viewer och EOS Capture som följer med vissa kameramodeller. EOS Viewer blev väldigt seeeeeegt och Capture startade till min stora förskräckelse inte alls. Fick bara ett felmeddelande "Communication port already in use, please close other applications." Inga andra applicationer igång, zappa pram minnet hjälpte inte. Inte heller att kasta preferens filerna.

 

Inte alls kul när man har hela studion full med prylar som skall fotograferas.

 

Var in kontakt med Canon support som aldrig hört talas om problemet tidigare, trots att jag hittade rapporter om samma fel på webben. Dock ganska gamla så problemet har funnits långt innan 10.5 släpptes.

 

Enda lösningen var att stoppa tillbaka 10.5.1 igen, sen startar allt utan knot. Pust!!

 

Förhoppningsvis fattar Canon att det är hög tid att se över sina programvaror, dessa två är inte uppdaterade sedan 2006 och det har ju hänt en del med OS X sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget direkt problem. Men går det på något att få tillbaka de mer genomskinliga menyerna som var i 10.5.1?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inget direkt problem. Men går det på något att få tillbaka de mer genomskinliga menyerna som var i 10.5.1?

 

Om du menar Findermenyn, så kan du fixa det i Systeminställningar, Skrivbord

post-113-1202920334_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som jag, ta bort Leopard och installera Tiger istället. Sen när Leopard är i stort sett buggfritt som Tiger, då är det dags att lägga in Leopard.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar Findermenyn, så kan du fixa det i Systeminställningar, Skrivbord

 

nae, jag syftade på att det känns som att alla menyer har blivit mindre genomskinliga efter uppdateringen. Eller är det bara jag som inbillar mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är sant, tror det stod någonstans, folk hade ju klagat på genomskinligheten (inte bara i menyradem utan alla menyer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler rapporter på MacFixit idag.

Bl.a det jag nämnde häromdagen, ordet ACL som dök upp i Skivverktyg på min MDD, där hade jag tagit ner 10.5.2 via Programuppdatering.

Botemedlet för att få bort det var att hämta ner combouppdateringen...

 

Märkliga buggar..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fler rapporter på MacFixit idag.

Bl.a det jag nämnde häromdagen, ordet ACL som dök upp i Skivverktyg på min MDD, där hade jag tagit ner 10.5.2 via Programuppdatering.

Botemedlet för att få bort det var att hämta ner combouppdateringen...

 

Märkliga buggar..

 

 

Var finns combon? Bara att tuta på med den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade för nån dag sedan, och nu känns allt segare.. :S Märkte att efter grafikuppdateringen så hackade alla fönster, och animationer och drag-n-drop saker. Känns väldigt "o-Macigt".

Provade också att kolla in Firefox Betan, och då skar gamla Firefox ihop helt. Fick ta bort båda två.

Nu kommer badbollen upp lite då och då, och det är taskig respons på menyer etc.

 

Vad göra? Känns skit det här.. jävla Windows-symptop :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade för nån dag sedan, och nu känns allt segare.. :S Märkte att efter grafikuppdateringen så hackade alla fönster, och animationer och drag-n-drop saker. Känns väldigt "o-Macigt".

Provade också att kolla in Firefox Betan, och då skar gamla Firefox ihop helt. Fick ta bort båda två.

Nu kommer badbollen upp lite då och då, och det är taskig respons på menyer etc.

 

Vad göra? Känns skit det här.. jävla Windows-symptop :S

Det är inte så att Spotlight fått för sig att indexera hårdisken/diskarna? För mig så gick iaf indexeringen igång efter uppdateringen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har kört Mac i över tio år. Så här har det aldrig varit förr.

 

Bra eller dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jägermeister

Mycket badboll sen uppdateringen. Helt klart segare uppstart också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkt att visa inställningar har återställts till standard, dockstorleken bland annat.

No big deal...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra eller dåligt?

 

Så här struligt har det aldrig varit. Detta är Tiger gånger 25...... Ska man köpa sig en nyare Mac.... man undrar.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fönstret stängs om det aktiva Finder-fönstret visar DMGn som matas ut. Så har det varit i alla tider.

Byt först till t.ex Applications och mata sedan ut DMGn. Då stängs inte fönstret ner.

 

 

:blushing: tack.. då fick man lära sig något idag med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ne usch vilken uppdatering.. hängde sig, gick inte att starta om. blev en arkiv-installera efter att försökt ta mig tusan allt för att få igång datorn. uppstarten e galet seg. först äpplet, sen blå skärm. sen svart minst en minut, sen blå sen skrivbordet.. sen är allt mkt segare.. lagg och grejjer.

 

ne, detta gillar vi inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...