Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Programmera C på Mac


Sternis

Rekommendera Poster

Inom kort kommar jag att börja läsa C i skolan och då skulle det vara trevligt att slippa använda Windows för att programmera. Är det någon som känner till nåt bra program för det? Finns det ens?

 

Och, medans jag ändå är igång så kommer jag lite senare i vår att läsa Java och då kan det ju vaar bra med ett sådant program också. Vad finns det för bra utvecklingsmiljöer för Java till Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du installerat developer-verktygen (som gul-iMac skrev om) så har du också GNUs C/C++ kompilator installerad. Du kan alltså kompliera C-program med kommandot "cc" precis som på vilken annan Unix-maskin.

 

Om du vill ha ett grafiskt verktyg för att skriva C så använder du XCode som föreslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan använda Xcode3 till både program som körs utan grafik (via terminalen) eller med grafiska gränssnitt. Valet gör man via File ->New Project och väljer från (den omfattande) menyn. Åtminstone följande språk stöds direkt: C, C++, Objective-C(2), Java, Ruby

Gunnar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat in Xcode på datorn och det verkar schysst. Dock undrar jag hur jag gör för att kompilera och köra programmen. Till saken hör då att jag har väldigt dålig koll på dessa saker, så förklaring på ett enkelt sätt vore att föredra.

 

Sen funderar jag också om min lärare kommer att kunna köra och godkänna mina filer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) File => New Project. Välj Standard Tool

 

post-13337-1202299726_thumb.png

 

2) Ange en lämplig sökväg och projektnamn

3) Skriv din kod i main.c

4) Tryck på Build and Go för att köra projektet

 

post-13337-1202299720.png

 

För övrigt bör ju det räcka att du ger honom din källkod. Klarar han inte av att kompilera det själv, bör han möjligtvis leta ett nytt jobb :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Det funkade. Valde Empty Projekt första gången, kan ha vart därför den inte kunde göra nåt.

 

 

Men, en liten allämn fråga angående C-programmering: När jag skapar en ny .c-fil kan jag också skapa en .h-fil som jag också kan skriva i. Bör jag använda .h-filer? Vilken av .c och .h-filerna bör jag skriva i?

Dessutom kan jag välja ett gäng olika tycper av nya filer, däribland flera olika .c-filer, t.ex. under "C and C++" och "Carbon". Vilken av dessa bör jag använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen. Det funkade. Valde Empty Projekt första gången, kan ha vart därför den inte kunde göra nåt.

 

 

Men, en liten allämn fråga angående C-programmering: När jag skapar en ny .c-fil kan jag också skapa en .h-fil som jag också kan skriva i. Bör jag använda .h-filer? Vilken av .c och .h-filerna bör jag skriva i?

Dessutom kan jag välja ett gäng olika tycper av nya filer, däribland flera olika .c-filer, t.ex. under "C and C++" och "Carbon". Vilken av dessa bör jag använda?

C++ är objektorienterat. Carbon är C, men inkluderar Mac OS X-specifika bibliotek - inte så smart för flerplattformslösningar.

 

Håll dig till C, i och med att det är det du kommer plugga!

 

Angående h-filer:

När du skapar en fil finns det en checkbox "Create header file" (eller något liknande). Kryssa ur den, så slipper du dessa h-filer.

 

I h-filer, Header-filer, placerar man för övrigt strukturer, konstanter, mm. Du kan, till skillnad från vanliga källkodsfiler, inkludera headerfiler för att ta del av deras definitioner.

 

(Usch vad detta var svårt att förklara på svenska!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, själva syftet med h-filer att placera sina variabler och sånt i den eller och så har man sin kod, alltså själva programmet i c-filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska man vara extra cool kör man såklart gcc (med make), vim och gdb från terminalen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, själva syftet med h-filer att placera sina variabler och sånt i den eller och så har man sin kod, alltså själva programmet i c-filerna?

Ja, man deklarerar sina konstanter, variabler och typer i .h-filerna och själva koden i .c-filen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) File => New Project. Välj Standard Tool

 

post-13337-1202299726_thumb.png

 

2) Ange en lämplig sökväg och projektnamn

3) Skriv din kod i main.c

4) Tryck på Build and Go för att köra projektet

 

post-13337-1202299720.png

 

För övrigt bör ju det räcka att du ger honom din källkod. Klarar han inte av att kompilera det själv, bör han möjligtvis leta ett nytt jobb :)

 

Jag har en fråga: går det att använda Standard Tool för alla program, eller bra för C? Kan man också kompilera Java program i med det? Jag ska prova själv, men skulle vilja veta vad kan Standard Tool användas till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard Tool innebär enbart att du länkar mot libSystem.dyld

Du kan använda det för C, Objective-C och C++ (men system biblioteken har generellt ett C interface). Filändelse för c är .c, C++ .cp eller .cpp (jag föredrar det senare), Objective-C .m (m som i modul).

(C++ Tool är iprincip samma sak men en .cpp fil istället)

 

Alla projekt som here "Tool" är kommandradsbaserade- Det finns inget som hindrar dig från att göra en "Foundation Tool" av ditt "Standard Tool" projekt- skillnaden är enbart dom filer som ligger som standard vid projekt start- du kan lägga till och ta bort frameforks och bibliotek som du vill och behöver.

 

Java, Python och Ruby är däremot annorlunda- dessa kompileras inte av gcc (XCode är ingen kompilator isig utan iprincip en texteditor med stöd för att köra externa program)

Det är ingen skillnad på kvaliten mot att göra exakt samma program med Makefiles, Smultron osv.

 

Java kompileras generellt med javac,

ruby och python är såvitt jag vet körtidstolkadespråk på Mac OS X (har ingen erfarenhet av ruby överhuvudtaget, python har jag inte hållt på med på Mac)

 

För kommandotolks java tror jag det finns ett projekt som heter "Java Tool" (Men java är ganska ointressant på MacOS X idag efter att apple sagt att java6 inte kommer stödjas av powerpc; Java är iofs ganska ointressant överhuvudtaget idag- för web är flash ett bättre alternativ, för program är .NET bättre (trots bristande stöd på linux och macos).)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, en liten allämn fråga angående C-programmering: När jag skapar en ny .c-fil kan jag också skapa en .h-fil som jag också kan skriva i. Bör jag använda .h-filer? Vilken av .c och .h-filerna bör jag skriva i?

Lär dig programmera C, du kommer inte kunna lära dig programmera C genom att ställa frågor i den här diskussionen. Din lärare kommer att gå igenom det här med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anvil!

 

Tack så mycket för all information. Jag visste inte att det finns numera program som är bättre än Java, eftersom en vän uppmuntrade mig att lära mig Java direkt efter C, alltså att inte längre lära mig C++. Om .NET visste jag ingenting, tack för tipset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...