Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur ska jag köpa mbp från spanien?


LaStrega

Rekommendera Poster

Jag kommer köpa en ny macbook pro så fort de släpper nya modeller, men har ett litet bekymmer. Det är så att jag bor i spanien just nu, och kommer nog stanna ett tag. Så jag antar att jag får stå ut med att köpa en med engelskt tangentbord. Men, hur blir det att skriva å, ä, ö, på det? Kan man programmera om det? Och om jag inte programmerar om det, går det att hålla mitt bluetooth-tangentbord svenskt? Testade mitt svenska lösa tangentbord lite snabbt på en väns tyska mpb, och då ändrades det ju så det blev tyska tecken osv, men det går kanske att styra?

 

Eller, brukar det kunna gå att flirta lite med personalen i nån affär så de fixar fram en svensk..? :P

 

Hur blir det med garantin om jag köper en i spanien? (och tvärtom, om jag nu får tag i en svensk, kan man få hjälp på garantin i spanien då om något händer?)

 

En annan möjlighet.. Min mor kommer och hälsar på om ca 2 veckor. OM de nu släpper nya mbp i morgon, hinner hon köpa en inom två veckor då? Hur lång leveranstid brukar det vara på nya macar?

 

Många funderingar.. tacksam för lite hjälp och råd här.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ställa in i osx vilken tangentbordslayout du ska använda. Ställer du in Svensk på din tyska kompis dator så kommer det fungera mycket bättre.

 

Det engelska och det svenska tangentbordet har lika många knappar och är placerade på samma ställen, så enda skillnaden är att inte Å, Ä och Ö är utskrivet på tangenterna.

 

Jag tror inte du kan flirta med personalen, men jag har läst att det går att byta ut tangentbordet för ca 1-2k:-.

 

Garantin är den samma i alla länder. Du kan lämna in din spanska MBP i sverige, utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Låter kanon ju! =)

 

Men, om man nu ska ändra språket på tangenterna, var gör man det? Kan inte hitta något om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får köpa ett nytt tangentbord,

vilket är dyrt.

Annars går det ju att klistra

på en klisterlapp.

Tro att jag har sett att de finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Låter kanon ju! =)

 

Men, om man nu ska ändra språket på tangenterna, var gör man det? Kan inte hitta något om det.

 

Du klickar på flaggan uppe till höger, bredvid "Spotlight" och sedan väljer "Öppna internationellt" och sedan är det bara att välja de språk du vill ha.

 

Någon får rätta mig om jag har fel........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! Nu vet jag hur jag ska göra! Verkar ju inte vara några större nackdelar med att köpa en här med engelskt tangentbord så det får nog bli så.

 

En följdfråga.

Finns det någon statisitk på vilken tid på dygnet de brukar släppa nya macar? :P

Är ju tisdag idag så jag sitter ju och håller tummarna... väldigt otåligt haha :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

amerikanska applestore är ju nere så ;) men hoppas inte för mycket

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdaterade iPod och iPhone. *snyft*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sådär ja! Nu har de släppt uppdaterade mbp, så det är dags för mig att köpa! Men, nu har jag nya frågor om det..

 

Vad jag kan se så har jag två alternativ;

 

Nr 1:

Beställa en mbp från spanska apple store hit till campingen där jag bor. MEN, om jag förstått rätt så kan det ta upp till två veckor extra i leveranstid, bara för att leveransadressen inte blir samma som på mitt visakort. Och det är ju inte så kul. =/

 

Nr 2:

Åka till någon butik i Barcelona och hoppas på att de har engelsktalande personal så jag kan förklara att jag vill ha en med engelskt tangentbord och allt.

Men, om jag nu köper en i Barca, på t.ex El Corte Inglés (Stort varuhus, och enda stället som jag vet har mac), gäller garantin fortfarande överallt då? Eller är det bara världsgaranti om jag köper genom apple store?

Vet någon om det finns någon renodlad apple-butik i Barcelona? Har försökt hitta på nätet men jag kan inte spanska så det är inte helt enkelt...

 

 

Tacksam för lite råd igen.. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sådär ja! Nu har de släppt uppdaterade mbp, så det är dags för mig att köpa! Men, nu har jag nya frågor om det..

 

Vad jag kan se så har jag två alternativ;

 

Nr 1:

Beställa en mbp från spanska apple store hit till campingen där jag bor. MEN, om jag förstått rätt så kan det ta upp till två veckor extra i leveranstid, bara för att leveransadressen inte blir samma som på mitt visakort. Och det är ju inte så kul. =/

 

Nr 2:

Åka till någon butik i Barcelona och hoppas på att de har engelsktalande personal så jag kan förklara att jag vill ha en med engelskt tangentbord och allt.

Men, om jag nu köper en i Barca, på t.ex El Corte Inglés (Stort varuhus, och enda stället som jag vet har mac), gäller garantin fortfarande överallt då? Eller är det bara världsgaranti om jag köper genom apple store?

Vet någon om det finns någon renodlad apple-butik i Barcelona? Har försökt hitta på nätet men jag kan inte spanska så det är inte helt enkelt...

 

 

Tacksam för lite råd igen.. :)

 

Vet inte i Barcelona, men jag bodde i Marbella och med erfarenheten därifrån så rekommenderar jag FNAC istället för corte, dom pratar engelska och är bra mer kunniga än dm som springer runt på corte.

 

Är rätt säker på att FNAC finns i Barcelona också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FNAC? Aldrig sett.. Fast jag har i och för sig inte hållt utkik heller :)

 

Fast jag sprang på grannen på campingen för en stund sedan och nämnde detta, och han sa att han vet vart det finns en riktig apple-butik i Barca! Så nu är bara frågan, gäller världsgarantin oavsett vart jag köper?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FNAC? Aldrig sett.. Fast jag har i och för sig inte hållt utkik heller :)

 

Fast jag sprang på grannen på campingen för en stund sedan och nämnde detta, och han sa att han vet vart det finns en riktig apple-butik i Barca! Så nu är bara frågan, gäller världsgarantin oavsett vart jag köper?

 

 

Garantin är jag rätt säker på...att den gäller. Men ang. tangentbordet så är det ingen du känner från Sverige som kan köpa ett med å,ä,ö och skicka till dig? Eller nån som ska till Sverige och hälsa på eller vice versa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...