Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iChat - hur hittar man kontakter?


Tubular

Rekommendera Poster

Tja

 

Min polare köpte Mac idag och vi försöker nu hitta varandra i programmet iChat. Men ingenting händer när vi skriver in varandras kontonamn i fönstret där man ligger till kontakter i iChat. Jag har .Mac-konto och polaren har AIM med gmail-epost. Är vi så tröga att vi inte fattar hur detta går till, har läst lite i hjälpen och kollat Apples hemsida om iChat men jag hittar ingen lösning. Båda har lyckats skapa ett konto på sin egen dator och programmet är online.

 

Vi kör Leopard båda två med senaste versionen av iChat.

 

Någon som kan förklara vad vi gör galet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

iChat är visserligen rejält buggigt i Leopard (för mig funkar varken ljud, video eller skärmdelning) men att lägga till kontakter borde gå.

 

Ser det ut så här?

post-13915-1201211046_thumb.png

post-13915-1201211052_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser ut exakt så där, fast min kontaktlista är helt tom. Lägger jag till min polare i det där fältet som din bild visar så blir han bara suddig i kontaktlistan och ej kontaktbar. Hur mycket båda än är online så går det inte att chatta med varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att lägga till andra användare och se om det funkar?

 

Jag har inget bra råd, men är det brådskande att tala med varandra kan ju Skype vara ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du testat att lägga till andra användare och se om det funkar?

 

Jag har inget bra råd, men är det brådskande att tala med varandra kan ju Skype vara ett alternativ.

 

Jag känner faktiskt inga fler än denna person med Mac och iChat:) Alla andra är PC-nissar.

 

Det var inte bråttom att prata (vi bor typ grannar) vi ville bara få igång det, men ingen av oss verkar förstå oss på hur det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom att tänka på att det kanske är något i brandväggen som måste öppnas? Har ni provat att slå av era brandväggar och se om det fungerar då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollade igenom tråden och la till några kontakter, men ingen verkar komma online.

 

Har även kontrollerat brandväggen och sett till att iChat accepterar alla former av anslutningar. Programmet är ju online redan innan jag kontrollerade brandväggen, så det är väl inte så troligt att det är just den som spökar.

 

Många verkar ju ha problem med iChat om man kollar runt lite i forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå poängen att köra iChat om man känner en snubbe... Stoppa in Adium istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har lite svårt att förstå poängen att köra iChat om man känner en snubbe... Stoppa in Adium istället.

 

Kul att prova, så enkelt är det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...